| کد خبر: 242752 |

◄ ایران ایر از آسمان فرودگاه خرم آباد پر کشید

در حالیکه طی ماه های گذشته روند افزایشی استقبال مردم لرستان از سفرهای هوایی رو به افزایش بوده اما بر اساس اعلام شرکت هواپیمایی ایران ایر، پروازهای این شرکت در فرودگاه خرم آباد لغو شده است.

تین نیوز

ایران ایر به طور معمول روزهای یکشنبه، چهارشنبه و جمعه پروازهای مسیر تهران - خرم آباد و بالعکس را انجام می داد و در حالیکه هفته گذشته از افزایش پروازهای خود در خرم آباد خبر داده بود اما اکنون تمامی پروازهای خود را به دلیل آنچه کمبود ناوگان عنوان کرده، در خرم آباد لغو کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در حالیکه ایران ایر یک پرواز افزایشی خود را از جمعه دوم اردیبهشت ماه در خرم آباد برنامه ریزی کرده و برای اضافه کردن یک پرواز دیگر هم قول مساعد داده بود اما روز گذشته (۱۶ اردیبهشت) فرودگاه خرم آباد در اعلام پرواز هفتگی خود از حذف تمامی پروازهای ایران ایر خبر داد.

تا پیش از این شرکت های هواپیمایی ماهان و ایران ایر به ترتیب پنج و سه پرواز رفت و برگشت ( ۱۶ سورتی) را طی هفته در مسیر تهران - خرم آباد انجام می دادند و در شرایطی که مجموعه آمادگی لازم را برای برقراری پرواز در هر ساعت از شبانه روز را دارد به نظر می رسد کمبود ناوگان، دلیل موجهی برای لغو پروازهای ایران ایر از آسمان فرودگاه خرم آباد نیست.

حذف برنامه پروازی ایران ایر از خرم آباد در حالی تصمیم گیری شده است که سال گذشته و تعطیلات نوروزی امسال، استقبال مسافران از پروازهای این مجموعه افزایش یافته است و مسوولان اجرایی استان پیگیر برقراری پرواز عتبات عالیات هم بوده اند.

بنابر اظهارات مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد به نقل از شرکت هواپیمایی ایران ایر، قرار بود در صورت اضافه شدن ناوگان، پروازهای این شرکت در فرودگاه خرم آباد به صورت روزانه برقرار شود اما اکنون کمتر از یک ماه، نه تنها وعده افزایش پروازها محقق نشد بلکه این شرکت تمامی پروازهای خود را در مرکز لرستان حذف کرده است.

در حالیکه افزایش پروازها در فرودگاه خرم آباد اعلام شده بود اما مدتی بعد به بهانه کمبود ناوگان، تمامی پروازهای شرکت هواپیمایی حذف شد، چنین برنامه ریزی آشفته ای برای سایر فرودگاه های کشور هم قابل قبول است؟ آیا شرکت های هواپیمایی برای تمامی فرودگاه ها همینگونه برنامه ریزی می کنند و در فاصله کمتر از یک ماه دو رفتار کاملا متناقض را در قبال آنها دارند؟

به گفته علی کاملی مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد، ۸۸۸ سورتی پرواز سال گذشته از طریق این فرودگاه انجام و ۴۴ هزار و ۹۸۲ مسافر و ۴۴۸ هزار و ۶۴۱ کیلوگرم بار از این طریق جابجا شده است.

وی تعداد پروازها، جابجایی مسافر و بار از طریق فرودگاه خرم آباد در سال ۹۹ را به ترتیب ۷۰۶ سورتی، ۳۹ هزار و ۹۷۴ نفر و ۲۳۵ هزار و ۷۰۲ کیلوگرم برشمرد و گفت: نشست و برخاست هواپیما در این مجموعه طی سال گذشته ۲۶ درصد، جابجایی مسافر ۱۳ و جابجایی بار ۹۱ درصد افزایش یافته است.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد گفت: جابجایی مسافران نوروزی از طریق این فرودگاه طی فروردین جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز۱۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته کاملی تا هفتم فروردین ماه جاری ۲۰ پرواز ورودی و خروجی انجام و یکهزار و ۳۴۷ مسافر توسط فرودگاه خرم آباد جابجا شده است.

علاوه بر افزایش استقبال مسافران سالانه از پروازهای فرودگاه خرم آباد، تعطیلات نوروزی امسال نیز پروازهای این مجموعه افزایش یافت و درست زمانی که فرودگاه پس از وقفه سفرها در دوران کرونا، روند رو به رشد پرواز، جابجایی بار و مسافر را در پیش گرفته بود اما به یک باره سه تا چهار پرواز ایران ایر از این مجموعه حذف شد.

بهمن ماه سال گذشته پس از قولی که در سفر ۱۹ آذر رییس جمهور و هیات دولت به لرستان داده شد، بالاخره ۲۰ طرح توسعه و بهسازی فرودگاه خرم‌آباد به ارزش ۳۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بهره برداری شد، طرحی که در سال ۹۲ با قول برقراری پرواز حج و عتبات کلنگ زنی شد و اکنون با تحمیل هزینه حدود ۹۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، کمترین استفاده و کارایی را دارد.

طی سال های اخیر فراز و فرود پروازها در فرودگاه خرم آباد بسیار بوده است، پرواز مشهد، کیش، و عتبات گهگاهی موجب خوشحالی یا ناامیدی مردم استان شد و حتی سفر تهران نیز در مقاطعی نامنظم بوده است.

اینکه شرکت های هواپیمایی مجبور به تحمل هزینه های بسیار و ناگزیر به درآمدزایی هستند واقعیت مهمی است اما باید توجه داشت حمل و نقل هوایی امروز از زیرساخت های اصلی توسعه و شروط نانوشته حضور سرمایه گذاران است که ضرورت آن در استان محرومی همچون لرستان دوچندان می باشد.

بنابراین تصمیم و پیگیری مدیریت ارشد اجرایی استان و نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی، برای رایزنی با شرکت های هواپیمایی ضروری است تا لرستان محروم اما پر ظرفیت، از این پیش شرط مهم توسعه هم عقب نماند.

حذف ایران ایر از فرودگاه خرم آباد در حالی است که ۹ اسفند پارسال استاندار لرستان در دیدار با کاپیتان محمد محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری و سرپرست ایران ایر خواستار نظم بخشی به پروازهای این مجموعه در خرم آباد و همچنین برقراری سفرهای هوایی عتبات عالیات شده بود.

استاندار لرستان در این دیدار گفته بود افزایش تعداد پروازهای روزانه در مسیر تهران-خرم‌آباد و پرواز به مشهد مقدس از مطالبات مردم استان است که برقراری آنها زمینه توجه به ظرفیت‌های اقتصادی فرودگاه خرم آباد را فراهم می‌سازد.

به گفته فرهاد زیویار فعال سازی پروازها در فرودگاه خرم‌آباد نقش مهمی در ایجاد ارتباط استان با سایر نقاط و تاثیر مستقیم بر توسعه و رونق اقتصادی خواهد داشت همچنین ظرفیت‌های فراوان لرستان، نقطه‌ قوتی برای توسعه صنعت هوانوردی در این استان محسوب می شود.

همان موقع استانداری لرستان اعلام کرد رییس سازمان هواپیمایی کشوری در این دیدار گفته است ظرفیت‌ و امکانات موجود در فرودگاه خرم‌آباد بستر مناسبی برای رونق این مرکز ایجاد کرده است و با توجه به موقعیت آن در غرب کشور و طبیعت بی نظیر، کشاورزی، صنایع تکمیلی و ظرفیت‌های جمعیتی، این استان را برای برقراری پروازهای کارگو(برای تجار) به مقاصد خارجی مطرح می‌کند.

به گفته کاپیتان محمدی بخش آمبولانس هوایی، پایش جنگل‌ها و منابع طبیعی، مرکز باروری ابرها در کشور، سر خط کردن مجدد ناوگان پروازی و اطفای حریق در رونق و درآمدزایی بالا برای استان حایز اهمیت است بنابراین باید برای تحقق آنها از ظرفیت‌های فرودگاه استفاده شود اما با وجود این اظهاراتف اکنون ایران ایر، فرودگاه خرم آباد را از برنامه خود حذف کرده است.

هرچند استاندار لرستان در مدت چندماه اخیر پیگیر افزایش پروازهای فرودگاه خرم آباد و حتی برقراری سفر هوایی عتبات عالیات هم بوده است اما بدون شک مردم این استان انتظار دارند این پیگیری ها در اولویت های ضروری تیم اجرایی استان قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.