| کد خبر: 242657 |

◄ آرزوی پرواز از فرودگاه یاسوج به خارج رویا می ماند

رویای پروازهای خارجی از فرودگاه یاسوج در حال رنگ باختن است.

تین نیوز

اعطای مجوز پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه سال‌گذشته مصوب شد تا آرزوی دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت بگیرد؛ برای محقق شدن این مهم باید زیرساخت های لازم مهیا شود اما شواهد گویای این نیست و رویای پروازهای خارجی از فرودگاه یاسوج در حال رنگ باختن است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.

در این بین فرودگاه ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می دهند و در واقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند. 

با اجرایی شدن مجوز بین المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشورهای خارجی انجام می شود و راه برای توسعه همه جانبه در کهگیلویه و بویراحمد باز خواهد شد.

کهگیلویه و بویراحمد قطب کشاورزی، گیاهان دارویی  و صنایع دستی است و با راه اندازی این پروازه ها صادرات کالا از استان شامل گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع دستی به کشورهای خارجی رونق خواهد گرفت.

از دیگر مزیت های راه اندازی پروازها به خارج از کشور ‌ها پهن شدن فرش قرمز برای سرمایه گذاران است که با توجه به ظرفیت های بی بدیل کهگیلویه و بویراحمد به توسعه اقتصادی استان کمک کنند.

همچنین حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان اصلی صنعت توریسم  می باشد و به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری دسترسی به جاذبه ها را برای گردشگران امکان پذیر میسازد.

وعده هایی که محقق نشدند

نماینده پیشین مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ گفته بود که هماهنگی ها و پیشنهادات اولیه برای مسیرهای جدید در این راستا به شرکت فرودگاه های کشور ارسال شده که در صورت توافق مسیر پروزای این فرودگاه تغییر خواهد یافت. 

غلام محمد زارعی با توجه به حادثه تلخ سقوط هواپیمای آی تی آر ۷۲ در تاریخ ۲۹بهمن سال ۹۸ نیز افزوده بود که در گزارش نهایی اعلام شده وقوع این حادثه ارتباطی با کمبود امکانات و تجهیزات در فرودگاه یاسوج نداشته است.

همچنین در مدت ۲ سال گذشته تاکنون سخن های بسیاری از افزایش پروازها به مقصد کیش، عسلویه و مشهد در استان به میان آمد اما بیشتر آن ها  در حد یک حرف باقی ماندند.

نبود زیرساخت های هوایی و ریلی و بی رغبتی برخی سرمایه گذاران از حضور در استان 

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد مشکل بزرگ در استان بحث اشتغال است که در این زمینه باید بستری فراهم شود تا سرمایه گذار با خیالی آسوده در استان سرمایه گذاری کند.

سید علی احمد زاده تصریح کرد: نگاه باید کارکردی باشد و از سرمایه گذار حمایت کنیم زیرا زمانی که سرمایه گذار در استان احساس ناامنی کند دیگر حاضر به سرمایه گذاری نیست.

با این وجود هنوز وعده های حمایت از سرمایه گذاران و ایجاد زیرساخت های لازم برای آن ها رنگ واقعیت نگرفته و در حد شعار باقی مانده است.

به طور حتم در صورتی زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل هوایی و ریلی و جاده‌های مناسب نباشد سرمایه‌گذار رغبتی برای حضور و ماندن در استان ندارد و به طور حتم در صورت تامین این زیرساخت‌ها اقتصاد استان رونق می‌گیرد.

تا زمانی که زیرساخت ها مهیا نشود بخش خصوصی و سرمایه گذاران به آن استان نمی‌آیند.

هم اینک زیرساخت‌های لازم از جمله حمل و نقل هوایی و ریلی برای توسعه حوزه اقتصادی شامل سرمایه‌گذاری و صادرات در استان فراهم نیست.

توسعه صنعت توریسم استان در گرو افزایش پروازهای داخلی و خارجی 

در تحقیقی بررسی شده بود که فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع و ارزان پیش شرط توسعه گردشگری است. زیرا گردشگران در تصمیمات خود دو عامل هزینه و زمان را مدنظر قرار می دهند و برای دسترسی به مقاصد گردشگری انتخاب نوع سیستم حمل و نقل و یا فراهم بودن سیستم مناسب بر این دو عامل تأثیر می گذارد.

در این تحقیق آمده بود که لذا سیستم حمل و نقل هوایی یکی از عمده ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری می باشد که یبخش از هزینه های گردشگران را به خود اختصاص می دهد.

توسعه و گسترش صنعت توریسم منوط به توسعه امکانات حمل و نقل می باشد و در این بین حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف و با فواصل زیاد سهم زیادی از جا به جایی گردشگران را به خود اختصاص داده است و هم اکنون حدود ۴۰ درصد از گردشگران بی نالمللی از طریق هوایی مسافرت می کنند.

با عنایت به اهمیت فوق العاده این صنعت، لزوم سرمایه گذاری برای توسعه و نگهداری زیربناها، ناوگان و تجهیزات موجود از طریق ارتقای فنی و دانش مدیریت سیستم های حمل و نقل، ضروری است.

ظرفیت های طبیعی، تاریخی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای است که برای گردشگران لذت بخش است اما هزینه ورود به استان سنگین است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت های لازم راه اندازی پروازهای بین المللی،پذیرش آژانس های هوایی منجر به ورود تور های گردشگری خارجی می شود.

سعید طالبی پور افزود: قطعا توسعه فرودگاه به عنوان یکی از راههای توسعه زیرساخت های گردشگری نقش مهمی در رونق صنعت توریسم دارد.

وی تاکید کرد: توسعه فرودگاه و انجام پروازهای بین‌المللی علاوه بر توسعه صنعت گردشگری سبب توسعه سرمایه‌گذاری بزرگ در زمینه گردشگری نیز می شود.

طالبی پور عنوان کرد: قطعا اگر سرمایه‌گذاران خارجی وارد استان شود و ظرفیت های منطقه را  از نزدیک مشاهده کنند می توانند در حوزه گردشگری اقدامات بزرگی انجام دهند که به اشتغال‌زایی برای مردم منجر شود.

امید برای رونق دوباره فرودگاه یاسوج

فرودگاه شهدای یاسوج یکی از پنچ فرودگاه کشور می باشد که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ از رشد ۱۰۰ درصدی در هر سه شاخص پرواز- مسافر و بار برخوردار شده است.

مدیر فرودگاه شهدای یاسوج افزود: بر اساس اطلاعات ماهنامه اماری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران می باشد اضافه نمود در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم بیشترین امار تعداد پرواز - مسافر و بار را در طول ۲۷ سال گذشته تاسیس فرودگاه را کسب کنیم.

 عنایت انصاری فرد عنوان کرد: با انجام ۴۸۴ پرواز و جابجایی بیش از ۲۲هزار و  ۶۸۹ نفر مسافر و ۱۶۵هزار و ۲۲۱ کیلوگرم بار یک رکورد برای این فرودگاه به ثبت برسد.

مدیر فرودگاه یاسوج افزود : با عنایت به تصویب مرز هوایی این‌فرودگاه در هیات وزیران امیدواریم با برقراری پروازهای بین المللی در سال ۱۴۰۱ این وضعیت موجود را مجدد ارتقا دهیم و نقش هر چند کمی در رشد و توسعه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ایفا کنیم.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران دارای ۲ فرودگاه در شهرهای یاسوج و دوگنبدان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.