| کد خبر: 242551 |

ایرانی‌ها صدرنشین سفر تفریحی به ترکیه شدند

درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به طور سالانه ۱۲۲ درصد افزایش یافت و نزدیک به ۲.۱ میلیون گردشگر خارجی در ماه مارس از این کشور بازدید کردند که نشان دهنده افزایش قابل توجه ۱۲۹ درصدی نسبت به سال قبل است

تین نیوز

مرکز آمار ترکیه (TÜİK) در ۲۹ آوریل اعلام کرد که درآمد گردشگری این کشور در ژانویه تا مارس ۵.۴۵ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش تین نیوز از روزنامه حریت؛ ترکیه قصد دارد ۳۵ میلیارد دلار درآمد گردشگری داشته باشد که در سال ۲۰۲۱ به ۲۴.۵ میلیارد دلار رسید.

هزینه سرانه در سه ماهه اول ۸۴۵ دلار بود که نسبت به ۹۴۳ دلار در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

به گفته تویک، حدود ۷۶.۵ درصد از درآمدهای گردشگری بدون احتساب هزینه‌های رومینگ و خدمات دریایی GSM از طریق گردشگران خارجی به دست آمده است، در حالی که ۲۳.۵ درصد باقی مانده از شهروندان ترکیه مقیم خارج از کشور بوده است.

به طور متوسط ​​هزینه هر شب بازدیدکنندگان ۶۸ دلار بود که کمی بیشتر از ۶۶ دلار در سال گذشته بود.

ورود گردشگران ۱۳۰ درصد افزایش یافته است

در همین حال، وزارت فرهنگ و گردشگری اطلاعات خود را در ۲۹ آوریل منتشر کرد که نشان می دهد ۲.۱ میلیون گردشگر خارجی در ماه مارس از ترکیه بازدید کرده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش ۱۲۹.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

ایرانی‌ها با ۲۷۵۰۰۰ نفر در صدر فهرست گردشگران خارجی در این ماه قرار دارند. حدود ۱۸۷۰۰۰ آلمانی و ۱۷۰۰۰۰ تبعه بلغارستان در ماه مارس از ترکیه دیدن کردند. بریتانیایی‌ها با ۸۷۰۰۰ نفر چهارمین گروه بزرگ بازدیدکنندگان را تشکیل می‌دادند.

با وجود جنگ جاری در اوکراین، نزدیک به ۱۲۰۰۰۰ روس به ترکیه آمدند که حدود ۶ درصد از کل گردشگران خارجی را تشکیل می‌دهند.

داده‌های این وزارتخانه همچنین نشان می‌دهد که ترکیه در ماه مارس از ۶۶۰۰۰ اوکراینی استقبال کرده که در مقایسه با ۵۱۰۰۰ نفر در همان ماه سال ۲۰۲۱ و ۲۲۶۰۰ نفر در دو سال پیش، افزایش یافته است.

در سه ماهه اول سال، ورود گردشگران خارجی به کشور با ۱۵۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۴.۹ میلیون نفر رسید. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، ترکیه ۴.۲ میلیون گردشگر بین المللی را جذب کرد.

مردم فعال در صنعت گردشگری ابراز نگرانی کرده‌اند که به دلیل درگیری‌های جاری، جریان ورودی از روسیه و اوکراین ممکن است در سال جاری ضعیف‌تر شود.

داده‌های این وزارتخانه نشان می‌دهد که ۴.۷ میلیون روس و ۲.۱ میلیون اوکراینی در سال ۲۰۲۱ تعطیلات خود را در ترکیه گذرانده‌اند، در حالی که در سال ۲۰۱۹، ۷ میلیون روس و ۱.۶ میلیون اوکراینی از این کشور دیدن کرده بودند.

از ژانویه تا مارس ۲۰۲۲، بیش از ۳۶۰۰۰۰ روس و ۱۴۵۰۰۰ اوکراینی به ترکیه آمدند.

با این حال، هتلداران محلی امیدوارند که مسافران از سایر نقاط اروپا در تابستان امسال به ترکیه بروند زیرا ممنوعیت‌های سفر مرتبط با کووید-۱۹ برداشته شده و وضعیت همه‌گیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

مهمت ارسوی ،وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، در ۲۸ آوریل گفت که ترکیه درآمد و اهداف گردشگری خارجی خود را که برای سال ۲۰۲۲ تعیین کرده است حفظ می‌کند.

 ارسوی گفت: تقاضای زیادی از سوی کشورهای غربی و خاورمیانه وجود دارد.

وی همچنین افزود که انتظار می‌رود حداقل ۲۰۰ کشتی تفریحی در سال ۲۰۲۲ از بندر گالاتا در استانبول بازدید کنند. این رقم ممکن است امسال به ۲۵۰ کشتی برسد و در سال ۲۰۲۳ دو برابر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.