| کد خبر: 242396 |

مهندس غنی زاده، انسانی خود تکلیف و ورای ماموریت های موظف

◄ تولد خسرو پرویز غنی زاده؛ ازتولد در رباط کریم تا ورود به وزارت راه/ بخش سوم

مطلبی که می خوانید زندگی‌نامه‌ی یکی از انسان‌های بزرگ و گمنام این سرزمینه کسی که شاید همه ما به او مدیون باشیم در حالی که تا به حال اسمی از او نشنیدیم! شاید این بخش یه کم طولانی باشد ولی تا آخر بخوانید خیلی حرف‌ها داره.

تین نیوز

آقای هوشنگ لاهوتی که از بستگان غنی زاده است می گوید: (خسرو فرد قدرتمندی بود که با تلاش و پشتکار عجیب و غریبی که داشت، هر غیر ممکنی را ممکن می ساخت و چنانچه تصمیم می گرفت ویژگی خاصی را در خود درونی کند آن قدر روی آن اصرار می کرد تا اینکه سرانجام آن را در خود درونی می کرد. مثلا وقتی از نیروی هوایی اخراج شد، آمد و در اتاق را بر روی خودش بست و در مدت کمتر از یک سال نه تنها باقیمانده دوره دبیرستان را تمام کرد، بلکه دیپلم ریاضی و فیزیک را نیزگرفت.) و باز آقای محمدتقی مزینانی تعریف می کند: (تابستانی مهندس غنی زاده به نشتارود رفت تا مدتی در ویلای دوستش آقای زرگر استراحت کند. وقتی به آنجا رفت، دید مردم دسته دسته روی چوب‌هایی که بر روی رودخانه گذاشته بودند به زحمت عبور می کنند. خسرو اهل دیدن و گذشتن نبود. لباس کارش را پوشید، با اداره راه مازندران تماس گرفت و چند روز بعد در حالی که به پل ساخته شده می نگریست گفت: (تفریح خسرو یعنی این.)

تولد خسرو پرویز غنی زاده؛ ازتولد در رباط کریم تا ورود به وزارت راه/ بخش پنجم

تولد خسرو پرویز غنی زاده؛ ازتولد در رباط کریم تا ورود به وزارت راه/ بخش چهارم

تولد خسرو پرویز غنی زاده؛ ازتولد در رباط کریم تا ورود به وزارت راه/ بخش دوم

تولد خسرو پرویز غنی زاده؛ ازتولد در رباط کریم تا ورود به وزارت راه/ بخش اول

زمانی که سه روز از او خبری نشد، هیچکس فکر نمی کرد، خسرو زنده باشد. سیستان و بلوجستان را سیل فرا گرفته بود. رفت تا پل (قرآن) را بررسی کند. سه روز خانواده اش هیچ خبری از او نداشتند. همسر وی خانم فاطمه کلهر در این مورد می گوید: (سه روز از او خبر نداشتیم. خسرو که آمد قابل شناختن نبود. گفتم چرا اینطور شده ای، پاسخ داد:‌ (از شصت تا هفتاد روستا عبور کردم. رفتم در خاک پاکستان و آنجا پلی که آب برده بود را با هلی کوپتر برداشتم و آوردم سرجایش) حتی وزیر راه هم تعجب کرده بود. کار برایش، زندگی بود. به مسافرت که می رفتیم سفر ما پر بود از زیر پلها ایستادن و سفت کردن پیچها ، وقتی می گفتم خسرو تو به مسافرت آمده ای یا مأموریت ، نگاهم می کرد و می گفت:( فاطمه اگر یکی از این پیچها شل شود و حادثه ای رخ دهد، من مسئولم.) از دیگر ویژگیهای خسروپرویز غنی زاده به حداقل رساندن هزینه ها، سرعت در کار و دانش فنی بالای او بود. او حتی پل‌هایی که دیگران جرأت ارایه طرح در مورد آنها را نداشتند، بی درنگ در کمترین زمان ممکن طراحی و بر پا می کرد.

مهندس عبدالرضا رفیعی شهر بابکی که پنج سال در گروه غنی زاده کار کرده است، در مورد دانش فنی او می گوید: (او استاد همهء ما بود حتی اساتید دانشگاه می آمدند و از او رفع اشکال می کردند. استاد در زمینه طراحی و اجرای ابنیه بزرگ واقعا بی نظیر بود. با همه مشغله ای که داشت، با پیشرفته ترین مؤسسات دنیا در تماس بود. همیشه در حال فرا گرفتن بود. اصلا وقتی از او سؤالی می شد. تا طرف به طور کامل آن موضوع را فرا نمی گرفت او را رها نمی کرد. اهل پنهان کردن اطلاعات و دانستنی‌هایش نبود. دیگران را در کار مشارکت می داد. او در زمینه آسیب شناسی و بهسازی سازه های بتنی و فلزی نیز تخصص زیادی داشت. با روشهای خاص خود، آسیب پل‌ها را شناسایی و با دستهای توانمندش تعمیر می کرد. طرح تعمیر پل غازیان را خیلی سریع ارایه داد. پلی که هیچ مشاور و متخصصی حتی نتوانست در مورد آن اظهار نظر کند. هر چه از استاد بگویم کم است.)

مهندس پرویز نیک چی نیز که از دوستان و همکاران بسیار نزدیک مهندس غنی زاده بود، دربارهء سرعت عمل و مهارت مهندس در کم کردن هزینه ها چنین می گوید: ( پل دختر در راه میانه ـ زنجان بسیار حادثه ساز شده و جان بسیاری را گرفته بود. با مهندس غنی زاده به آنجا رفتیم. همه فکر می کردند، اگر قرار باشد این پل تعمیر شود حداقل دو ماه باید راه را بست. اما مهندس با نگاه اول همه چیز را گرفت. گفت باید دست به کار شد. این راه فقط ده ساعت باید بسته شود. در ابتدا مسئولین آنجا موضوع را بسیار مشکل تر از این می دانستند . غنی زاده خیلی سریع چهار طرح به آنها داد. هر طور بود کار را شروع کرد. کار طوری طراحی شده بود که هم زمان با ساخت پایه ها، شابلون ها نیز آماده شدند. وقتی پایه ها و شابلون ها آماده شدند، ده ساعت راه مسدود شد و دقیقا ده ساعت بعد خسرو با لبخندی عاشقانه نظاره گر نخستین قطار ی بود که بر روی پل می گذشت. طبق برآوردی که شده بود هزینه تعمیر و طراحی و بر پا کردن این پل دویست میلیون تومان می شد، اما غنی زاده آن را با هشت میلیون تومان بر پاکرد. همیشه آستینهایش برای کار بالا بود. شیوه او در تعمیر پل‌های فلزی منحصر به فرد بود.)

ذکر بخشی از خاطرات و دست نوشته های مهندس غنی زاده در این مورد، لیاقت و توانایی‌های این مرد بزرگ را نشان می دهد: (پل کل واقع در محور سه راهی بندر عباس ـ حاجی آباد به طرف بندر لنگه در هفتاد کیلومتری بندر عباس واقع شده است. در سیل بهمن ماه سال هزار و سیصد و هفتاد و یک تخریب شد و آب به ارتفاع پنج متر از روی تمام دهانه ها عبور کرده بود و تمام تابلیه های پل را تا دو کیلومتر با خود برده بود...) وی بعد از ذکر ویژگی‌های فنی پل و اشاره به اینکه پل مورد نظر دو بار در اثر سیل تخریب شده است، اضافه می کند: (در مرحلهء سوم توسط شرکت.... احداث آب نما مطرح و نقشه ای هم با همکاری مهندسین مشاور ... بنا به پیشنهاد مهندس سعیدی کیا تهیه شده بود با هزینهء اجرایی به مبلغ چهارصد میلیون تومان که این طرح توسط اداره کل نگهداری راه و ابنیه برادر مهندس بخارایی مورد قبول قرار نگرفت. بار دیگر از آقای مهندس ... از مهندسین مشاور ... دعوت به عمل آمد و (وی نیز) از پل تخریب شده بازدید کرد. نامبرده (فقط) جهت تهیهء نقشهء مرمت پل، مبلغ پنجاه میلیون ریال دستمزد و یک دستگاه وانت تویوتا دو کابین تقاضا نمود، که مورد موافقت قرار نگرفت. در مرحلهء بعدی تهیه نقشه جهت مرمت و نظارت عالیه به صورت یک پل اضطراری که می بایستی قبل از سیلاب‌های سال بعد به اتمام می رسید در تاریخ دهم شهریور هفتاد و دو به اینجانب واگذار گردید که با پشتیبانی برادر مهندس هوایی و به ویژه برادر مهندس بخارایی نقشهء اجرایی در مدت یک هفته تهیه شد.) مهندس غنی زاده پس از توضیح ویژگیهای فنی نقشه تهیه شده و مشکلاتی که در راستای تهیه قطعات پل متحمل شده بود اضافه می کند: (جهت تهیه قطعات این پل و تقویت آن زحمات زیادی متحمل شدم. هر قطعه ای را از اداره ای تهیه نمودم و به محل پل حمل کردم و به هر ترتیب جهت مونتاژ و نصب پل روز دوشنبه یازدهم بهمن هفتاد و دو به طرف پل کل حرکت کردم. کار عملیات مونتاژ و نصب با زحمات شبانه روزی نیروی زحمتکش اداره راه و ترابری گرگان و پشتیبانی و تدارکات اداره کل راه و ترابری هرمزگان با مبلغ پنجاه میلیون تومان در روز بیست و نهم بهمن ماه هفتاد و دو تمام شد.)

 

*منبع کتاب اراده های پولادین معاصر ایران نوشته حسین شریفی و سعید فتح اللهی راد

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.