| کد خبر: 242057 |

باید برای شماره گذاری بی رویه خودرو تدبیری اندیشید

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید تعارفات را کنار گذاشت و برای شماره گذاری بی رویه خودرو تدبیری اندیشید.

تین نیوز

زهرا شمس احسان با بیان اینکه آلودگی هوا، کلید واژه این روزهای کشور است و هرکدام از کارشناسان به فراخور تخصص و نگاهی که به موضوع آلودگی هوا دارند راهکاری را برای درمان این زخم کهنه پیشنهاد می دهند و از پنجره ای متفاوت به آن می نگرند، تاکید کرد: آنچه مشخص است رویکرد تشخیصی ما با مدل آلودگی از جنس آلودگی اخیر باید کمی متفاوت از مدل های سنتی آلودگی هوا باشد.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: آنچه مشخص است نوع و منابع آلاینده این روزهای پایتخت با آنچه در سال ها و سنوات گذشته وجود داشته کاملا متفاوت است و لذا راه حل ها و سازوکارهای متفاوتی را هم می طلبد.  

شمس احسان، عنوان کرد: بر این باورم که علت اصلی آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران در سال های گذشته را نباید صرفا در سهم قابل توجه منابع آلاینده متحرک از آلودگی هوای پایتخت، عدم ساماندهی قابل توجهی موتور سیکلت شهر تهران و عدم تکافوی توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی، محدود و منحصر کرد؛ بلکه فراتر از آن الگوی معیوب و ناکارآمد برنامه ریزی شهری تهران را باید به چالش کشید.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بی توجهی به اسناد آمایش ملی، منطقه ای و شهری منجر به شرایطی شده که تهران خیلی بیشتر از ظرفیت زیستی اش بارگذاری جمعیت دارد.

وی با بیان اینکه موضوعی که در هیچ یک از طرح های جامع و تفصیلی ملاک عمل شهر تهران به درستی مورد توجه قرار نگرفته است، توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی است؛ اظهار داشت: در این چارچوب ضمن مدیریت تعداد و تقاضای سفرها، با تلفیق کاربری های شهری و رفع نیازهای شهروندان در مقیاس های محلی و ناحیه ای، سالانه ده ها میلیون کیلومتر از طول مسافت سفرهای درون شهری کم خواهد شد و متعاقب آن میزان تولید منابع آلاینده و منابع لازم برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی و چالش های ایجاد محدودیت برای خودروهای شخصی به طرز مشهودی کاسته می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازنگری طرح های توسعه شهری تهران در دستور کار معاونت شهرسای و معماری شهرداری تهران است، خاطر نشان کرد: امید است در جریان بازنگری طرح های توسعه شهری تهران که در معاونت شهرسازی و معماری در دست پیگیری است، این موضوع به نحو مقتضی و با سرعت و درایت راهبری شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دغدغه مهم دیگری که باید به آن پرداخت، تولید و شماره گذاری بی حد و مرز خودروها به عنوان یکی از اصلی ترین منابع آلاینده محیط زیست است، گفت: آمارهایی که در این زمینه وجود دارد نگران کننده است.

شمس احسان افزود: بر اساس آمار رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیمی وزارت بهداشت در سال ۹۹ مجموع تعداد سالهای عمر از دست رفته در شهر تهران، عدد قابل تأملی بوده است؛ باید تعارفات را کنار گذاشت و برای شماره گذاری بی رویه خودرو تدبیری اندیشید.

وی پیشنهاد کرد که با پیگیری شهردار تهران در هیئت دولت اصلاح قوانین به گونه ای انجام شود که شماره گذاری هر گونه وسیله نقلیه آلوده کننده محیط زیست به استثنای خودروهای هیبریدی  و موتورهای برقی، منوط به از رده خارج کردن یک وسیله نقلیه فرسوده هر چند یک موتور سیکلت فرسوده و جایگزینی آن با یک خودروی مناسب و کم مصرف باشد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.