| کد خبر: 242055 |

◄ علائمی و برقی کردن یا سریع السیر راه آهن تهران- همدان؟

برقی کردن هیچ محور مسافری (به عنوان رقیب کم هزینه سریع) پیشنهاد نشده مگر مسیر باری بافق- بندرعباس (ص 190).

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام در دهمین روز ماه مبارک رمضان (23 فروردین 1401) بیانات و تذکراتی داشتند و از جمله (به گزارش اقتصاد آنلاین) فرمودند:اگر گشایش ارزی به وجود آمد نباید این پول صرف واردات بی رویه شود. این پولها باید صرف کارهای زیربنایی مثل حمل و نقل ریلی، حل مشکل آب کشور، شرکتهای دانش بنیان، راههای ارتباطی با کشورهای همسایه و نوسازی صنایع شود نه اینکه تا پولی گیرمان آمد دوباره راه واردات کالاهای لوکس آغاز شود.

وزیر راه و شهرسازی در نامه مورخ 20 فروردین به رئیس سازمان برنامه و بودجه، فهرست پروژه های زیرساختی ریلی اولویت دار برای استفاده از فاینانس خارجی (کشور چین) را ارسال نمودند که به ترتیب اهمیت موارد زیر در آن ذکر شده است:

راه آهن های بافق- سنگان، رشت- آستارا، زاهدان- بیرجند- یونسی، دورود- خرم آباد- اندیمشک، بستان آباد- تبریز، شیراز- بوشهر- عسلویه، برقی تهران- مشهد، همدان- سنندج، کرمانشاه- خسروی، گرگان- بجنورد- مشهد (9 مسیر جدید)

بیشتر بخوانید:

راه آهن همدان که اکنون چند سال از افتتاح آن می گذرد نیز قرار است با فاینانس چین به سنندج متصل شود در حالی که بخش اول مسیر (تهران- همدان) همچنان با مشکلات و کاستی هایی کم هزینه از جمله نداشتن علائم الکتریکی روبروست.

راه آهن همدان که احداث آن در نیمه اول دهه هشتاد آغاز شد، در اردیبهشت سال 96 روسازی آن خاتمه و بدون علائم الکتریکی تحویل راه آهن گردید (راه آهن بافق- کاشمر در سال 1384 بصورت کامل و با علائم الکتریکی تحویل داده شد).

این مسیر یک خطه با مسافت حدود 300 کیلومتر از تهران آغاز و به ایستگاه همدان در 12 کیلومتری شهر متصل می شود (با 15 ایستگاه) مانند همه راه آهن های نیم قرن گذشته (بر اساس استاندارد کامپساکس 1354) برای سرعت 160 مسافری و 120 طراحی شده ولی به دلیل هندسه مناسب قابلیت استفاده از استاندارد UIC705 برای افزایش سرعت به 230 کیلومتر را دارد. (با اطلاع از این قابلیت در آبانماه 1391 اولین پیشنهاد برای پیش بینی سرعت 250 در احداث روسازی همدان ارسال گردید). 

در برنامه قطار تهران- همدان در مرداد تا مهر 1398 با سرعت حداکثر 140، زمان مسیر رفت سه ساعت و 15 دقیقه (حرکت 1700 و ورود 2015) اعلام شده و در مسیر بازگشت زمان سیر 3 ساعت و 25 دقیقه (حرکت 0555 تا 0920) بوده است.

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، در سانحه قطار مسافری همدان- مشهد در سوم خرداد 1399 با وجود اینکه دو لکوموتیو و یک سالن به داخل پل سقوط کردند و به نقل از مدیرکل روابط عمومی راه آهن سبب مسدومیت کسی نشده بود (تعداد بسیار کم مسافران) که با بررسی اولیه این حادثه به فقدان سیستم علائم می رسیم که باید هرچه زودتر محور مذکور به آن مجهز گردد. 

اما با نگاهی به صفحات 308 و 309 گزارش رولندبرگر که مکررا مبحث خطوط سریع السیر را مورد توجه و بررسی قرار داده می توان به محورهای اصلی پیشنهادی برای احداث خطوط سریع در دو سناریو با ارزش 6500 و 13700 میلیون دلار پی برد. در سناریو اول با احداث خطوط سریع السیر تهران- قم- اصفهان (409 کیلومتر)، تهران- زنجان (306 ک) و قم- اراک (284 ک) سهم ریلی کمی بیش از 2 درصد و در سناریو دوم با احداث دو خط اضافه تهران- همدان (304 ک) و اصفهان- شیراز (468 ک) پس از 2028 سهم ریلی کمتر از 3 درصد رشد می نماید. (هزینه زیرساخت و ناوگان سناریو اول 5500 و 1000 میلیون دلار).

در صفحه 214 گزارش در مورد چهار شاخص انتخاب روش حمل و نقل از سوی مسافران به ترتیب چنین آمده: قیمت، زمان سفر، بسامد و دسترسی و در صفحه 215 مقایسه قیمت و زمان سفر در مسیرهای مختلف تهران به مشهد، شیراز، اهواز و ... . 

برقی کردن هیچ محور مسافری (به عنوان رقیب کم هزینه سریع) پیشنهاد نشده مگر مسیر باری بافق- بندرعباس (ص 190).

با برقی کردن راه آهن تهران- همدان (پیشنهاد 96 و در بودجه 97) با سرعت 250 (با هزینه بسیار کمتر) می توان به زمان سیر کمتر از دو ساعت دست یافت (با قطارهای دیزلی به زمان سیر کمتر از 3 و با خودکشش دیزلی به حدود 2 و نیم ساعت) که با اصلاح موقعیت ایستگاه همدان و افزایش قطارها می تواند زمینه افزایش سهم مسافری باشد، (هرچند برقی کردن اکنون اقتصادی نیست ولی نسبت به پروژه احداث خط سریع السیر که فقط زیرساخت آن نزدیک 30 برابر برقی هزینه دارد کاملا موجه است).  

1
گزارش رولندبرگر
2
گزارش در مورد انتخاب روش حمل و نقل 

 

*کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 5 0

    اين گزارش مي گويد كه برقي كردن راه آهن تهران - همدان اقتصادي نيست ولي از احداث قطار پرسرعت تهران همدان بهتر است. بنابراين بهتر است هيچكدام را نسازيم. منابع مالي را صرف پروژه هاي مفيد و اقتصادي كنيم. گزارش رولن برگر نيز سند لازم الاجرا نيست.

  • ناشناس 0 1

    برقی کردن راه آهن ها قبل احداث مسیرهای اصلی اشتباه راهبردی است !!! وقتی همدان سنددج تکمیل نشده است !!! یا کرمانشاه خسروی !!! برقی کردن هزینه ای بی موقع است !!!!