| کد خبر: 241892 |

اندر احوالات گرانی کرایه تاکسی در همدان

این روزها با گرانی کرایه تاکسی در همدان، مردم برخی از ساعات در مسیرهای طولانی با نبود تاکسی روبرو هستند و رانندگان مسیرهای کوتاه را برای جابه جایی مسافران انتخاب می کنند.

تین نیوز

همدان شهری با مسیرهای بلند و طولانی و ترافیک‌های طاقت فرسا نیست؛ شهری تاریخی است با خیابان‌هایی که عموماً خیلی زود منتهی به میدان می‌شوند. مسیرهای تاکسی به همین واسطه در شهر همدان عموماً بسیار کوتاه هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، جرقه‌های بحث گرانی نرخ تاکسی در سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۱۳ بهمن ماه سال گذشته خورد به نوعی که رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان از تصویب افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۱ در شورای اسلامی شهر همدان خبر داد.

مهدی حیدری با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نرخ نامه از ابتدای سال آینده در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی قرار بگیرد چراکه تأخیر در اعلام قیمت جدید باعث زیان تاکسیران‌ها و رانندگان اتوبوس می‌شود، گفت: در سال جاری با تشکیل جلسات متعدد کمیته نرخ گذاری متشکل از نماینده شورای شهر، نماینده فرمانداری و سازمان‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی بررسی جامع و دقیقی نسبت به وضعیت کسب و کار تاکسیران‌های همدانی صورت گرفت و این نتیجه حاصل شد که نرخ نامه به صورت فرمول دقیقی تعیین شود.

این موضوع واکنش‌های بسیاری را در پی داشت، چراکه همین صحبت باعث شد برخی تاکسیران‌ها نرخ‌هایشان را سلیقه‌ای تغییر دهند و از سویی هنوز این درصد افزایش به تصویب نرسیده، حرف آن در بین مردم و رسانه‌ها پیچید.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان همدان در واکنش به این موضوع، با بیان اینکه تصویب نهایی نرخ تاکسی از وظایف شورای شهر نیست، گفت: صرفاً این شورا در خصوص چنین موضوعی می‌تواند نظر خود را اعلام کند.

آرش طاوسی با تاکید بر اینکه افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی به هیچ عنوان مدنظر اعضای ستاد تنظیم بازار نیست و تصویب این اعداد و ارقام غیرواقعی است، خاطرنشان کرد: این میزان افزایش، هیچ‌گونه تناسبی با افزایش نرخ دستمزد کارگری و کارمندی ندارد. شورای شهر اگر قصد حمایت واقعی از رانندگان زحمتکش تاکسی را دارند، چرا عوارض سالیانه مربوط به تاکسی و کارت شهری را صفر نمی‌کند؟ یا خدمات حمایتی تعمیرات خودرو برای این قشر را در نظر نمی‌گیرد؟

اندر احوالات گرانی کرایه تاکسی در همدان/ یک قدم، ۱۶ هزار تومان!

حال با همه این تفاسیر، این روزها نه تنها شاهد افزایش کرایه تاکسی در شهر همدان هستیم، بلکه اتفاقات نوظهور دیگری نیز در پی این تصمیم‌ها نیز در حال رخ دادن است!

۴۰ دقیقه است که منتظر مانده‌ام

یکی از شهروندان همدانی که به گفته خود بیش از ۴۰ دقیقه منتظر تاکسی بود،  اظهار کرد: مدت زیادی است که در ایستگاه تاکسی منتظر ماندم تا بتوانم از آرامگاه بوعلی تا میدان بعثت بروم اما هیچ تاکسی ای حاضر به این نبود که مسافران را تا میدان بعثت و بیمه ببرد.

وی با بیان اینکه تاکسیران‌ها ترجیح می‌دهند تا با ۴ هزار تومان و چهارنفری ۱۶ هزار تومان، مسافران را تا یک قدمی خود یعنی میدان دانشگاه ببرند، اظهار کرد: چرا باید نرخ این مسیر با مسیرهای دورتر آن برابر باشد و نتیجه آن همین هرج و مرج شود؟

گاه، سوار شدن تاکسی‌های اینترنتی به صرفه تر است

مسافری در مسیری دیگر به خبرنگار مهر گفت: قرار بود که تاکسی‌ها ۳ مسافر سوار کنند و همین باعث شد، کرایه بیشتری از مسافران بگیرند اما حال، با توجه به اینکه ۴ مسافر سوار می‌کنند چرا باید هم چنان نرخ‌های آنها بالا باشد؟

وی با اشاره به اینکه در برخی از مسیرهای همدان این نرخ‌ها به حدی بالا است که سوار شدن تاکسی‌های اینترنتی به صرفه تر است؛ ادامه داد: متأسفانه در برخی از ساعات شاهدیم که همدان خالی از تاکسی می‌شود، نمی دانم سرویس مدرسه هستند یا دلیل دیگری دارد اما از سر کار که می آیم، واقعاً باید خیلی منتظر شوم تا بتوانم تاکسی پیدا کنم.

اگر تعداد مسافرها بالا برود، با نرخ بیشتری باید سوار تاکسی شوید!

یکی از شهروندان  با بیان اینکه از سمت چراغ قرمز همدان که بسیاری از افراد از شهرستان‌های دیگر می آیند، همیشه شاهد یک هرج و مرج برای تاکسی هستم؛ ادامه داد: تاکسی‌ها در این محدوده خودشان نرخ تعیین می‌کنند به نحوی که اگر تعداد مسافرها بالا برود، از چراغ قرمز تا میدان با نرخ بیشتری باید سوار تاکسی شوید!

وی با اشاره به اینکه نظارت بر نرخنامه تاکسی‌ها یک موضوع و گرانی ناگهانی نرخ تاکسی‌ها حرف دیگری است، عنوان کرد: متأسفانه در این بین شاهدیم که اتوبوس‌ها هم تعدادشان زیاد نشده و حتی نمی‌توانیم در برخی از مسیرها از اتوبوس استفاده کنیم.

از گرانی نرخ تاکسی تا لزوم نظارت بر آنها

در این زمینه، رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان گفت: ابتدای سال جاری مانند هر سال، نرخنامه ای برای تاکسی‌های همدان مصوب شده و از ابتدای فروردین در اختیار رانندگان قرار گرفته است.

مهدی حیدری با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها میانگین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است، ادامه داد: برخی از خطوط کم مسافر و کم درآمد برای آنکه رانندگان آن خطوط به خط‌های دیگر نروند و آن خطوط معطل نماند، افزایش آن خطوط تا ۵۰ درصد هم بوده است.

وی در این زمینه به خطوطی چون جهاد به نواب و ایستگاه شریعتی به چرم سازی اشاره کرد و افزود: امسال، افزایش ثابتی برای خطوط در نظر گرفته نشد و هر خطی با توجه به نرخ تورم سالیانه، حداقل دستمزد راننده و مواردی این چنینی افزایش داشت.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان به افزایش نرخ اتوبوس‌ها نیز پرداخت و گفت: سال گذشته جا به جایی هر مسافر در همدان برای شهرداری حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه در پی داشت بدین ترتیب در سال جاری، افزایش نرخ اتوبوس‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت.

حیدری در خصوص اینکه برخی از رانندگان با این نرخنامه ها تنها در مسیرهای کوتاه، مسافران را جابه جا می‌کنند، اظهار کرد: شهروندان باید این موارد را از طریق خطوط بازرسی سازمان حمل و نقل گزارش کنند تا در کمیته‌های انضباطی با آنها برخورد شود.

آیا نرخ تاکسی در همدان بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار استان همدان ابلاغ شده است؟

حال جای سوال است، چرا باید برخی از مسیرهای کم استقبال که به سبب همین کوتاهی مسیر و گرانی نرخ تاکسی کم استقبال شده‌اند، باز هم با گرانی دست و پنجه نرم کرده و کم رونق تر شوند؟ آیا با گران کردن نرخ تاکسی‌ها، برنامه‌ای برای افزایش تعداد اتوبوس‌ها در شهر همدان داشته‌ایم؟

نظارت بر تاکسی‌های همدان به چه نحوی دنبال می‌شود که هر راننده ساز خودش را می‌زند؟ در برخی از ساعات طول روز تنها دربست قبول می‌کنند و در برخی ساعات نیستند! در برخی از ساعات و روزها خودشان تعیین می‌کنند که با چه نرخی مسافران را جابه جا کنند و حال، ترجیح می‌دهند مسیرهای یک قدمی را ۴ مسافر، ۱۶ هزار تومان بروند و سریع دور میدان اول را بزنند و برگردند و مسافرانی که مسیرشان دورتر است باید ساعت‌ها بمانند.

بحث دیگری که در این بین، جای سخن دارد این است که طبق آخرین اظهارات، محمود حضرتی؛ مدیر عامل سازمان تاکسیرانی همدان بیان کرده است که به استناد بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون وظایف شورای اسلامی شهر و پیشنهاد سازمان تاکسیرانی شهرداری به شورا افزایش نرخ تاکسی‌ها به تصویب رسیده؛ آیا این موضوع نشان می‌دهد که گرانی نرخ تاکسی در همدان بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار استان همدان ابلاغ شده است؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.