| کد خبر: 241834 |

◄ تکمیل آزاد راه شیراز - اصفهان ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

تکمیل پروژه آزاد راه شیراز - اصفهان اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال می طلبد تا بر اساس زمان بندی مناسب به مرحله بهره برداری برسد.

تین نیوز

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اصلی پروژه آزاد راه شیراز تامین اعتبارات است، افزود: بر اساس برآوردهای شرکت سد و عمران پارس‌گستر ، تکمیل پروژه آزاد راه شیراز - اصفهان اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال می طلبد تا بر اساس زمان بندی مناسب به مرحله بهره برداری برسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا پاک فطرت روز شنبه در بازدید از فرآیند اجرایی پروژه آزادراه شیراز _ اصفهان با بیان اینکه در دهه ۹۰ میزان استهلاک سرمایه‌ها از سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است، در رابطه با اهمیت تسریع در فرآیند اجرایی آزادراه شیراز _ اصفهان، بیان داشت: این پروژه در ۸ فاز اجرایی برنامه‌ریزی و عملیاتی شده است که تاکنون پیشرفت فیزیکی ۶ فاز اول حدود ۹۰ درصد بر اساس اظهارات مدیران پروژه گفته می‌شود که البته با میزان پیشرفت هزینه‌ای تا تکمیل این آزادراه نیز متفاوت است.

پاک فطرت ادامه داد: فاز ۷ این پروژه هم حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته که در بخشی از عملیات اجرایی آن که با سهم ۱۰ درصدی شهرداری مشترک است، نیازمند همکاری بیشتر و اقدامات سریع‌تری در پیشبرد پروژه به منظور تملک اراضی و مستثنیات و همچنین ساخت پل جهت اتصال به محور حسینی هاشمی است‌.

بیشتر بخوانید:

افتتاح آزاد راه شیراز – اصفهان تا پایان قطعه ششم؛ اواخر سال ۱۴۰۱

۶ قطعه آزادراه شیراز- اصفهان اواخر ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود

وی افزود: شروع فاز ۸ آزادراه شیراز _ اصفهان که از ابتدای جاده قلات تا حوالی خانه زنیان ادامه پیدا می‌کند هم بخش بسیار مهمی از این پروژه ملی است که امتداد مسیر آزادراهی شمال به جنوب کشور را از مرکز استان فارس به استان بوشهر نیز متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی این پروژه تامین اعتبارات مالی است، افزود: اعداد و ارقام مختلفی جهت تکمیل این پروژه گفته می‌شود که طبق اظهارات مدیرعامل شرکت سد و عمران پارس‌گستر با در نظر گرفتن سهم ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی، ۴۰ درصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ۱۰ درصدی شهرداری جهت تکمیل پروژه اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی لازم است تا هم میزان بدهی به پیمانکاران پرداخت شود و هم اینکه با عقد قراردادهای جدید با شرکت‌های گوناگون بتوانند پروژه را با یک زمان‌بندی مناسبی به مرحله افتتاح و بهره‌برداری برسانند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: البته در موضوعات عمرانی زیرساختی در کشور و این پروژه ملی در فارس که حدود ۵۰ سال از ارائه طرح مطالعاتی آن و ۱۲ سال از شروع فازهای اجرایی آن می‌گذرد ما اهل شعار و حرف‌های بدون پشتوانه نیستیم و معتقدیم باید تا تکمیل عملیات رویه آسفالت، روشنایی، نصب نیوجرسی، خط‌کشی، نصب تابلوها و علائم ایمنی و دیگر اقدامات فنی و اجرایی لازم از افتتاح نمایشی پروژه جلوگیری کنیم.

پاک فطرت در رابطه با میزان بازگشت سرمایه آزادراه شیراز _ اصفهان، گفت: نقاط مختلف در این مسیر به مجموعه‌های گردشگری و مراکز خدماتی‌رفاهی اختصاص پیدا کرده است که با بهره‌برداری از آن و شروع بار ترافیکی در این آزادراه و همچنین کاهش تلفات جاده‌ای و مصارف انرژی و سوخت وسائل نقلیه به میزان قابل توجهی در صرفه‌جویی در منابع کشور نیز بازگشت سرمایه خواهد داشت.

عمده بودجه کشور در بخش جاری و حقوق و دستمزد

وی با اشاره به مصرف عمده بودجه کشور در زمینه هزینه‌های جاری دولت‌ها، گفت:عمده مصارف بودجه‌ای ما که باید در امور زیرساخت‌های عمرانی هزینه شود به پرداخت حقوق و دستمزد تعلق می‌گیرد.میزان بودجه کشور در موضوعات عمرانی به طور قابل توجهی اندک است که ما را از دستیابی به زیرساخت‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور محروم ساخته است؛ چراکه آبادانی، پیشرفت و توسعه در تمامی ابعاد آن در تمامی نقاط کشور لازم بوده و نیاز است تا ما هم مانند کشورهای چین، ژاپن، آلمان و دیگر نقاط جهان در زمینه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و همچنین سدسازی و پل‌سازی و ... به شرایط ایده‌آل مدنظر دست پیدا کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه ایران با جمعیت ۵ میلیون نفری کارمند دولتی از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کل کشور مواجه است، در صورتی که در کشور ژاپن با ۱۳۰ میلیون نفر حدود ۳۶۰ هزار نفر کارمند در بدنه اجرایی دولت نیز کشورشان را خیلی بهتر از ما مدیریت می‌کنند که جالب است عمده مصارف بودجه‌ای ما که باید در امور زیرساخت‌های عمرانی هزینه شود به پرداخت حقوق و دستمزد تعلق می‌گیرد.

پاک فطرت با بیان اینکه بخشی دیگر از بودجه کشور هم صرف پرداخت حقوق بازنشستگان می‌شود، گفت: ما حدود ۴ میلیون نفر بازنشسته در کشور داریم که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تا منابع مالی در نظر گرفته شده پرداخت حقوق آن‌ها پس از پایان دوره خدمت از طریق صندوق‌های بازنشستگی تامین شود که متاسفانه این موضوع هم به دلائل ضعف مدیریتی بعضا از همین بودجه داده می‌شود که در کاهش میزان اعتبارات پروژه‌های عمرانی کشور تاثیرگذار است.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با تاکید بر اینکه انتخاب مدیران اجرایی در هر دولتی نباید با معیارهای سیاسی تنها بکارگیری شوند، اظهار داشت: توانمندی مهندسی و منابع انسانی بسیار خوبی در استان فارس وجود دارد و تعاملات و رایزنی‌های صورت گرفته در زمینه تامین تجهیزات و ماشین‌آلات نیز بر این قابلیت‌ها افزوده خواهد شد که نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری در بخش جاده‌ای در این منطقه هستیم.

وی با اشاره به اینکه نباید سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در فارس به هدر برود، ادامه داد: در دنیای توسعه یافته نظیر کشور آلمان نیز جاده‌ها را بتنی می‌سازند و بر اساس بلوک‌بندی و استانداردهای روز جهانی و بعضا سرعت آزاد به بهره‌برداری می‌رسد که نتیجه تخصص‌گرایی و توان مدیریتی آن کشور در امور عمرانی و زیربنایی دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.