| کد خبر: 241743 |

۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت می‌شود

در نخستین جلسه قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک در سال ۱۴۰۱ مقرر شد تا پایان سال جاری ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت شود.

تین نیوز

علیرضا زاکانی روز سه شنبه در نخستین جلسه قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک اظهار کرد: جنس مدیریت شهری، مدیریت مشارکتی است، از آنجا که در امورات مختلف مدیریت واحد شهری وجود ندارد، باید از طریق قرارگاه و بهم پیوستگی بین موضوعات در شهر کارها را پیش ببریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وی افزود: یکی از مهمترین قرارگاه هایی که تشکیل شد قرارگاه اجتماعی بود که ۱۸ جلسه در این قرارگاه برگزار و ۲۳۰ مصوبه استخراج شد و ۸۲ درصد مصوبات آن به اجرا رسید؛  در واقع دبیرخانه کل مصوبات را تنظیم و ابلاغ کرد. مشکلات مصوبات انجام نشده نیز مطرح شده و رفع می شود.

زاکانی ادامه داد: در محلات قرارگاه های محلی و مشارکت با مردم رقم می خورد و در سطح شهر، قرارگاه ها از طریق دستگاه ها و خاصه مجموعه داخل شهرداری؛ به طوری که پیوستگی ها و  پتانسیل ها را مطرح کرده و کار را پیش می برند.

شهردار تهران اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل،  مسئولیت مستقیم ناظر به خود شهرداری است و انتظار از ما بیش از سایر دستگاه هاست؛ این هم کار ما را راحت می کند و هم سخت، چرا که می توان با تصمیم واحد کار را راحت پیش برد اما از طرفی هم نگاه ها به سمت شهرداری است و پاسخگویی جدی از سوی شهرداری را می طلبد.

وی ادامه داد: موضوع روان سازی شهر، نقطه قله حمل و نقل است و جنبه هوای پاک و عدم آلودگی هم موضوع دومی است که بخشی از آن به حمل و نقل برمی گردد؛ در اولین جلسات موضوعات مختلف مرور شد و پیشنهادات ارائه و درباره آن بحث شد. مصوبات از آن استخراج شده و ابلاغ می شود و در راستای آن پاسخ معتبر برای انجام و یا عدم انجام را خواهیم داشت.

زاکانی بیان کرد: باید پیشنهادات مطرح و اولویت ها فهرست بندی شود و دبیرخانه باید به صورت فعال اقدام کند هر بخشی باید پاسخگوی وظایفی که در این قرارگاه بر عهده اش گذاشته می شود، باشد.  

همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نخستین جلسه قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک با تاکید بر توجه به اهمیت حوزه حمل و نقل در شهر تهران اظهار کرد: در حوزه شهری از یک جهاتی دو نوع مد کلی حمل و نقل مطرح است؛  یعنی حمل و نقل شخصی و حمل و نقل عمومی که شامل تاکسی، ون ها، مینی بوس، اتوبوس، اتوبوس های بی آرتی، حمل و نقل ریلی،  مدهای اشتراکی مانند دوچرخه های برقی اشتراکی و اسکوترهای برقی اشتراکی و خودروهای اشتراکی که در دنیا استفاده می شود.

سید مجتبی شفیعی افزود: در حوزه عملکردی حمل ونقل، کمتر از ۲۰ میلیون مسافر در تهران جابجا می شود که باید به این هدف برسیم که ۷۵ درصد از آنها در قالب حمل و نقل عمومی جابجا شوند؛ علاوه بر این در حوزه دولت؛ وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت در حوزه تامین ناوگان، وزارت نفت به منظور تهاتر با نفت و مصرف سوخت، سازمان مدیریت و برنامه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست می توانند در زمینه حمل و نقل موثر باشند و به ما کمک کنند؛  همچنین همکاری با ناجا،  ارتباط با شبکه های بیمه و همکاری با مجلس برای حمایت درباره قوانین و مقررات و ارتباط با رسانه ها از اهمیت برخوردار است. هماهنگی با یک سری ارگان های غیر دولتی و همکاری با بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی نیز ضرورت دارد.  

وی ادامه داد: از زمینه های اصلی در مدیریت عرصه حمل و نقل عمومی تهران تجهیزات متحرک یا ناوگان است که دو موضوع توسعه و نوسازی ناوگان را شامل می شود؛ تجهیزات ثابت شامل خطوط و تجهیزات ثابت در ایستگاه ها می شود. موضوع بعدی مدیریت و بهره برداری است که توسعه و نوسازی سخت افزاری و توسعه و بهبود نرم افزاری را شامل می شود.  

شفیعی تصریح کرد: در تهران مدها کاملا به صورت مستقل مدیریت می شوند که مشکلاتی ایجاد می کند؛  بنابراین تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مصوبات راهبردی این جلسه می تواند کمک شایانی به حل این مشکل نماید.  

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: حمل و نقل پاک به عنوان دومین موضوع این قرارگاه دارای زمینه هایی مانند سوخت و انرژی  است که مواردی از جمله کمیته سوخت و سوخت های جایگزین را در بر می گیرد. همچنین حمل و نقل غیر موتوری و برقی سازی حمل و نقل نیز شامل این بحث می شود.

وی عنوان کرد: قوانین بالادستی مرتبط مانند قانون برنامه پنج ساله، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت،   قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون هوای پاک و قانون هدفمندسازی یارانه ها در این قرارگاه مورد توجه قرار می گیرند.  

وی درباره تغییرات سالانه سفر در شهر تهران توضیح داد: تعداد سفر در شهر تهران  از   ۱۸ میلیون سفر در سال ۹۳ به ۱۹.۴ میلون سفر در حال حاضر رسیده  و پیش بینی می شود  در سال ۱۴۲۰ به ۳۰ میلیون سفر برسد.

تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت دارد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در این جلسه بیان کرد:  مدیریت حمل و نقل بار مسافر، پیاده مداری را  نیز شامل می شود، در واقع اگر در مدیریت جابجایی افراد نیز برنامه ریزی درست نشود شاهد  اتفاقات ناگواری خواهیم‌ بود و مثال آن نیز حادثه ای است که در منا رقم خورد.

بهرام نکاحی افزود: از مشکلات اتوبوسرانی این است که انحصار جابجایی مسافر به اتوبوسرانی داده شده  اما در بسیاری از موارد مانند سرویس مدارس این مسأله از اختیار ما خارج است بنابراین تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت دارد، همچنین الگو سازی در حمل و نقل عمومی از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود.  

وی ادامه داد: دو هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی داریم که ۸۰۰ هزار نفر را روزانه جابجا می کنند به طوری ‌که شامل چهار درصد از حمل و نقل عمومی می شود، باید به سمتی برویم که هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه و چهار میلیون جابجایی در روز داشته باشیم  و این سهم را از ۴چهار به ۱۸ درصد برسانیم.  

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: اهدافی مانند فرهنگ سازی حمل و نقل، افزایش بهره وری و اصلاح فرایندها، بهبود زیرساخت نوسازی و بازسازی ناوگان، توسعه پشتیبانی، تقویت منابع مالی، بهبود فرایند خصوصی سازی، ارتقا ایمنی و امنیت مد نظر است که برنامه هایی برای رسیدن به آن ها مطرح شده همچنین برنامه های توسعه ناوگان در سال ۱۴۰۱  افزایش اتوبوس‌ها به ۶ هزار و ۶۷۵ دستگاه است در حالی که اتوبوس فعال موجود دو هزار دستگاه است، در بحث سرویس مدارس نیز پیشنهاد می کنیم که ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ویژه سرویس مدارس خریداری شود.    

وی درباره برنامه های مرتبط با تحول خدمات اتوبوسرانی خاطر نشان کرد: مواردی مانند خرید و بهره برداری از اتوبوس برقی،   بهره برداری از موزه اتوبوسرانی در برج میلاد، ایجاد قرارگاه رشد و توسعه خدمات اتوبوسرانی،   بهره‌برداری از خط برندینگ (طراحی خط ویژه‌ای در تراز ویژه اتوبوسرانی)،   بهره برداری از کارخانه نوآوری اتوبوسرانی پایتخت و ایجاد درآمد پایدار از طریق تبلیغات ایستگاه ها و اتوبوس ها از جمله این برنامه ها است.  

نکاحی اظهار کرد: در بحث چالش های تخصیص و تامین راننده؛ مواردی مانند خروج ۵۰۰ راننده در پایان سال ۱۴۰۰  و ۳۲۰ راننده تا پایان ۱۴۰۱  مطرح است و نیاز به برون سپاری ناوگان به روش‌هایی مانند برون سپاری بهره برداری از ناوگان، برون سپاری مالکین و بهره برداری و تامین ناوگان توسط بخش خصوصی و خرید خدمت وجود دارد.  

وی عنوان کرد: برای رسیدن به هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه نیازمند تامین پایانه ها و افزایش مساحت اماکن در اختیار هستیم؛ پایانه های اتوبوسرانی به عنوان تاسیسات شهری محسوب می شوند و ایده خارج کردن آنها از شهر به هیچ وجه ایده مناسبی نیست چرا که هزینه های بیشتری ایجاد می کند؛ همچنین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس اسقاطی داریم که سالهاست در توقف گاه هستند و نیاز به تعیین تکلیف دارند. علاوه بر این راه اندازی میز گفتگو با راننده های اتوبوس، مردم و مسئولین را در شرکت اتوبوسرانی مدنظر قرار دادیم.  

انعقاد قرارداد خرید اتوبوس‌های جدید تا ۳ماه آینده

همچنین مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی های شهری کشور  در ادامه این جلسه گفت:  از سال ۸۹ هیچ برنامه نوسازی در بحث اتوبوس عملیاتی نشد و تعداد اتوبوس‌ها در کشور از تعداد ۲۴ هزار دستگاه در سال ۹۲ به ۱۹ هزار دستگاه در حال حاضر رسیده در حالیکه باید به ۳۵ هزار دستگاه می رسید.  

وی با اشاره به اینکه  ۸۰ درصد اتوبوس‌ها در کشور فرسوده است، بیان کرد: با استقرار دولت جدید برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل به جد پیگیری می شود؛ در قالب برنامه تهاتر نفت به وزارت کشور اجازه‌ داده شده  از محل فروش نفت ۵۰۰ میلیون یورو برای تامین ۵ هزار دستگاه اتوبوس اختصاص داده شود که البته این مبلغ ۳۶۰۰ دستگاه را کفاف می دهد که ظرف ۳ ماه آینده این قراردادها عملیاتی می شود؛ امیدواریم ۱۵۰۰ دستگاه از این محل و سایر محل‌های مشخص شده  به تهران ارائه شود.

ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تا پایان سال به پایتخت

رسول محمدی راستین افزود: از دو سال گذشته روی موضوع اتوبوس برقی کار کردیم و با ۵ شرکت تولید کننده اتوبوس‌های برقی مذاکره کردیم. هفته آینده قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را منعقد می کنیم که ۵۰۰ دستگاه از آن سهم‌ تهران خواهد بود و قرار است تا پایان سال تحویل شود.  

تکمیل خطوط ۷ گانه مترو و اجرای خطوط بافیمانده در سال جاری

در ادامه این جلسه مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه تکمیل خطوط ۷ گانه و آغاز و اجرایی کردن سایر خطوط مهمترین برنامه های ما در سال ۱۴۰۱ خواهند بود؛ یادآور شد: ظرفیتی در دولت برای تامین ناوگان وجود دارد که دو هزار واگن را دولت برای کلانشهرها تامین کند و از این تعداد ۱۰۵۰‌ واگن برای شهرداری تهران است که باید در این دوره این را مدنظر قرار دهیم. همچنین در برخی خطوط از ۴ خط باقیمانده مترو که  ۱۵۸ کیلومتر طول و ۱۳۸ ایستگاه دارد، نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.  

۶ طرح در دست اقدام سازمان پایانه ‌ها

مهدی وحدت کار مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران نیز گفت: در حوزه بار و پایانه ۶ طرح و اقدام از قبیل تکمیل و افتتاح پایانه جدید شرق، امکان سنجی انتقال و توسعه پایانه مسافربری در جنوب غربی تهران، پیاده سازی مدل هوشمند مدیریت پایانه ها در حوزه بار و مسافر، احداث چهار هاب لجستیک شهر تهران،   تمهید شرایط مدل کسب و کار اینترنتی در حمل و نقل مسافر بین شهری، واکاوی و بهره برداری از فرصت های درآمدزا در حوزه های بار و پایانه های مسافربری برای سال ۱۴۰۱ مدنظر است.

مشکلات مالی مانع استفاده از ظرفیت کامل واگن سازی شده است

محمود مقدمی سرپرست شرکت واگن سازی تهران در این جلسه توضیح داد: ظرفیت ما با  فراهم کردن همه شرایط، ساخت ۳۵۰ دستگاه واگن در سال است ولی به دلیل تامین نشدن مالی پروژه ها نمی توانیم از ظرفیت ها استفاده کنیم؛ اورهال واگن ها در  پایانه های تعمیرگاهی در حال انجام است که ظرفیت آنها محدود است و نهایتا ۲ رام قطار را اورهال می کند. می توان تیم‌های موازی را برای اورهال تشکیل و افزایش داد تا زمان اورهال قطارها کاهش پیدا کند.  

۵۰درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است

در ادامه مدیرعامل سازمان تاکسیرانی ضمن تاکید بر  سبک کردن سازمان تاکسیرانی و انتقال برخی از وظایف اجرایی آن به شهرداری های مناطق افزود: موضوع هوشمندسازی را که مقوله هایی مانند فرایندهای اجرایی و داخلی سازمان، حمل و نقل عمومی و خصوصی، پرداخت الکترونیک و استفاده از مزایای آن و نظارت را در برمی گیرد باید پیگیری کنیم.  

مهدی اسماعیل بگی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است و نیاز به نوسازی ناوگان وجود دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه منابع ما محدود است نوسازی را باید در جاهایی انجام دهیم که بیشترین بازدهی و ضرورت را دارند. البته بخش زیادی از تثبیت فرایند نوسازی انجام‌شده است.  

به گفته وی، در حال حاضر ۳۱.۵ میلیون تومان قیمت اسقاط هر تاکسی است در حالیکه تاچند ماه پیش این قیمت، ۲۰ میلیون تومان بود؛ این نکته مهمی است. علاوه بر این باید از ظرفیت اجتماعی تاکسیرانان استفاده کنیم؛ در کنار این موارد باید توجه کنیم که در بحث یکپارچه سازی حمل و نقل به مد های موتوری و پیاده توجه نشده است و این مدها نیاز به متولی جدی دارند.  

۷درصد فرسودگی ناوگان باعث آلودگی ۳۸درصدی هوا می‌شود

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در جلسه مذکور خاطرنشان کرد: با ناوگان بنزینی فرسوده هر چقدر هم نوسازی ناوگان را انجام دهیم اما به ازای آن اسقاط انجام ندهیم؛ مشکل آلودگی هوا حل نمی شود و تاثیر چشمگیر در کاهش آلودگی هوا نخواهیم داشت. ناوگان فرسوده با ۷ درصد فرسودگی منشا ۳۸ درصد آلودگی است.  

میرزایی قمی با اشاره به اثر بخشی اجرای معاینه فنی تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که ظرفیت استعلام دوربین‌ها را در بحث معاینه فنی بالاتر ببریم چرا که در حال حاضر وزارت کشور  آن را کاهش داده است؛   نکته دیکر درباره معاینه فنی اینکه تا سال ۹۶ تعداد مراجعات افزایشی بوده اما در سه سال اخیر، مراجعات در خط مستقیمی سیر کرده است.  

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه سهم اتوبوسرانی در تولید ذرات آلاینده  ۵.۷ درصد است و غلظت این ذرات معلق در برخی مناطق مرکزی شهر به ۱۰ درصد نیز می رسد، گفت: همچنین موتور سیکلت ها ۶ درصد از حمل و نقل روزانه تهران را به خود اختصاص می دهند که این عدد در ساعات اوج ترافیک، به ۱۳ درصد می رسد. بنابراین توجه به آلایندگی موتورها و افزایش استفاده از موتورهای برقی از طریق مدل های مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.