| کد خبر: 241739 |

طرح ملی راه آهن اینچه‌برون- شاهرود کد ردیف اعتباری گرفت

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مطالعه و احداث راه آهن اینچه برون- گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود یکی از مطالبات اصلی استان گلستان در قانون بودجه ۱۴۰۱ دارای ردیف اعتباری شد.

تین نیوز

غلامعلی کوهساری  اظهارداشت: احداث راه آهن اینچه‌برون - شاهرود نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است و تعدادی از فعالان اقتصادی برای همکاری در این طرح اظهار آمادگی کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وی افزود: برای اولین بار ردیفی در قالب مطالعه و احداث راه‌آهن اینچه‌برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود با هدف توسعه کریدور شمال به جنوب در قانون بودجه تعیین شد و قرار است اعتبار این طرح از محل فاینانس (مشارکت بخش خصوصی) تامین شود.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان ساخت راه‌آهن محور یادشده فراهم می‌شود و در نتیجه آن شاهد تحویل در بحث جابجایی بار و مسافر در کشور خواهیم بود.

کوهساری تصریح کرد: اجرای این خط راه آهن و اتصال آن به کریدور ریلی شمال - جنوب تاثیر زیادی در توسعه و تحول همه جانبه اقتصادی استان گلستان خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، اهتمام دولت سیزدهم به تسریع در احداث راه‌ آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود و اتصال آن به کریدور ریلی شمال - جنوب به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تاثیری شگرف در توسعه و تحول همه جانبه اقتصادی استان گلستان خواهد داشت.

ایجاد حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر از مهمترین زیرساخت‌های توسعه‌ است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی، در صورت داشتن موقعیت جغرافیایی و مرزی به توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین ترانزیت، صادرات و واردات به دیگر کشورها از طریق خطوط ریلی، کمک زیادی می‌کند.

استان گلستان از شمال ۴۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۹۰ کیلومتر مرز آبی با کشور ترکمنستان دارد و از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به مازندران و دریای خزر محدود می‌شود.

گمرک اینچه‌برون واقع در نوار شمالی شهرستان گنبدکاووس که حدود سه دهه قدمت دارد و از آن به‌عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه یاد می‌شود، تنها محل تردد زمینی استان گلستان به ترکمنستان است که در آذر ۹۳ یک خط ریلی از این مرز به مقصد ترکمنستان و در ادامه قزاقستان به بهره‌برداری رسید.

با این حال خط ریلی اینچه برون - گرگان که جنبه بین المللی دارد با وجود انتقاد برخی کارشناسان به دلیل نامناسب بودن مسیر در اواخر دولت دهم اجرایی شد اما هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

کارشناسان معتقدند اگر خط ریلی اینچه برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود که چندسال قبل مورد تایید وزارت راه و شهرسازی و مدیران راه آهن جمهوری اسلامی قرار گرفته اجرا می‌شد، می‌توانست تاثیر بیشتری در توسعه‌ گلستان بگذارد و زمینه تقویت روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و در نهایت توسعه همه جانبه گلستان را فراهم کند.

به گفته صاحبنظران، ایجاد راه آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود می‌تواند گره کمبود زیرساخت‌های توسعه‌ای گلستان را باز و ارتباط این استان با کشورهای آسیای میانه را از طریق این خط ریلی و اتصال آن به خط سراسری شمال - جنوب بیشتر و فرصت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان شمالی را بیش از پیش فراهم کند.

وی همچنین از تعیین ردیف بودجه برای احداث تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ در سد نرماب و خط انتقال آب به شهرها و روستاهای شرق استان خبر داد.

کوهساری گفت: باتوجه به اهمیت موضوع آبرسانی به شهرها و روستاهای شرق استان از طریق سد نرماب، با پیگیری‌های انجام شده در ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ عنوان "طرح ساختمان سد نرماب" به "طرح ساختمان سد نرماب، احداث تصفیه خانه، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به شهرها و روستاهای شرق استان" تغییر یافت.

سد نرماب چهل چای مینودشت از مهمترین پروژه‌های ملی وزارت نیرو در گلستان به شمار می‌رود که عملیات احداث آن در سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو این شهرستان آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات موردنیاز اکنون پیشرفت فیزیکی بدنه اصلی آن به ۹۰ درصد رسیده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح‌های مهم عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب آشامیدنی افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ تا ۲۴ هزار هکتار اراضی زراعی منطقه و کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان تکمیل سد نرماب چهل‌چای مینودشت یک تیر و چند نشان خواهد بود زیرا علاوه بر کنترل سیلاب‌های فصلی در استان سیل خیز گلستان و خسارات سهمگین ناشی از آن، نقش مهمی در تامین آب آشامیدنی یک چهارم جمعیت ۲ میلیون نفری این استان شمالی و تامین آب ده ها هزار هکتار اراضی زراعی این خطه را که سال‌هاست کم آبی و خشکسالی امان کشاورزان آن را گرفته، برعهده خواهد داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    تنهانبایدبیک مسیرآذربایجان اکتفاکردبایدراه آهن ارمنستان راهم احداث کرد