| کد خبر: 241729 |

پای درد دل کامیون پایتخت و شهر تریلرها

خستگی‌ها و بیداری‌های طولانی و به رو نیاوردنش‌ در بار و بندر و اسکله و ترافیک، بودن‌های کوتاه و نبودن‌های طولانی، تاریکی و تنهایی و نور چراغ کامیون‌های روبه رو، دلتنگی برای بچه‌ها و همسر، جاده‌های صاف و بدون دست انداز کسالت آور، جاده‌های پر پیچ و خم و پر دلهره، شب زنده‌داری در مسیر بی انتها همه و همه را به جان خریده و در این راه پرحادثه و لرزان می‌رود تا لقمه نانی حلال به کف آرد چراکه می‌داند خانه با نان حلال است که حالش خوب است.

تین نیوز

در شهرستان اسدآباد معروف به پایتخت و شهر تریلرها واقع در مسیر بزرگراه کربلا و عتبات عالیات بخش عمده درآمد و اشتغال و معیشت خانواده‌ها  بعد از کشاورزی به بحث ماشین سنگین و مشاغل مرتبط با این شغل اختصاص داشته و به‌عنوان قطب مهم حمل‌ونقل غرب کشور ماشین‌آلات سنگین این منطقه بخش قابل‌توجهی از حمل‌ونقل کشور را انجام می‌دهد و در تمام‌مسیرهای پرتردد حمل‌ونقل کشوری رانندگان اسدآبادی حضوری پررنگ دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در این گذر رانندگان ماشین سنگین این شهرستان نیز به‌تبع رانندگان دیگر نقاط کشور دارای مشکلاتی در حوزه خود بوده که توجه و رسیدگی به این مشکلات چندین ساله آنان ضرورت دارد در غیر این صورت عدم توجه به این مشکلات را باید تهدید و زنگ خطری جدی در بیکاری بسیاری از رانندگان و کمک‌رانندگان و حتی مشاغل مرتبط با این حوزه در این شهرستان در آینده‌ای نه‌چندان دور دانست.‌

فعالیت ۴۵۰۰ ماشین سنگین در اسدآباد

رئیس انجمن صنفی رانندگان شهرستان  اسدآباد با اشاره به وجود ۴۵۰۰ دستگاه ماشین سنگین و تریلر در شهرستان اسدآباد اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار نفر راننده، کمک‌راننده و تعمیرکار، لوازم و قطعات فروشی خودرو وابسته به ماشین سنگین و تریلر در شهرستان اسدآباد دارای فعالیت هستند.

علی هاتفی، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان را یکی از مشکلات کامیون داران و تریلر داران این شهرستان برشمرد و افزود: متأسفانه بیش از نیمی از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای این شهرستان فرسوده بوده و به‌واسطه همین فرسودگی هزینه‌های بالایی را به رانندگان خود  برای تعمیر تحمیل می‌کند.

فرسودگی ۵۵ درصد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اسدآباد

وی با اشاره به فرسودگی ۵۵ درصد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اسدآباد خاطرنشان کرد: عمر مفید اکثریت ماشین‌های سنگین و تریلر این شهرستان در حال گذر از ۲۵ سال بوده و با این روند به‌زودی ۶۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اسدآباد فرسوده خواهد بود و نیاز به نوسازی خواهد داشت.

مسئول انجمن صنفی رانندگان شهرستان اسدآباد با اشاره به قیمت بسیار هنگفت ماشین سنگین یادآور شد: با چنین قیمت‌های بالا دیگر امکان تبدیل به احسن و نوسازی تریلر و ماشین‌های سنگین برای رانندگان اسدآبادی وجود ندارد و مقرون‌به‌صرفه نیست و باید با ماشین‌های سنگین فرسوده کنونی خود مدارا کنند که خرابی هرروزه این ماشین‌های فرسوده هم رمق رانندگان اسدآبادی را گرفته است.

هاتفی تصریح کرد: شهرستان اسدآباد با بیش از ۶۵۰۰ راننده و کمک‌راننده‌ ماشین سنگین تریلر و کامیون و  ۴۵۰۰ دستگاه ماشین سنگین نیم درصد از ناوگان حمل‌ونقل کشور را به خود اختصاص داده که با این ظرفیت و پتانسیل بالا در این امر می‌تواند به‌عنوان قطب حمل‌ونقل زمینی غرب کشور محسوب شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات عدیده کامیون داران و تریلر داران شهرستان اسدآباد ادامه داد: همواره مشکلات عدیده این قشر را شفاهی و به‌صورت کتبی و حضوری به سمع و نظر استانداران و فرمانداران سابق رساندیم اما متأسفانه مکاتبات ما را جواب ندادند و هیچ‌گونه رسیدگی نشد.

مشکل لاستیک کامیون داران

هاتفی با اشاره به اینکه لاستیک کماکان مشکل گریبان گیر رانندگان ماشین سنگین به شمار می‌رود بیان کرد: از دو سال پیش که توزیع لاستیک به راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای واگذارشده رانندگان ماشین سنگین این شهرستان تنها موفق به دریافت ۳۰۰ تا  ۴۰۰ حلقه لاستیک‌شده اند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر رانندگان برای لاستیک مانده‌اند و هیچ بانکی برای خرید لاستیک به رانندگان با سند ماشین تسهیلات نمی‌دهد و رانندگان نیز با گرانی لاستیک قادر به مرتفع کردن این مشکل خود نیستند.

هاتفی گفت: برای مرتفع شدن مشکل لاستیک تریلر داران و کامیون داران این شهرستان با برخی از بانک‌های موردنظر مذاکراتی انجام دادیم که رانندگان سند ماشین خود را در رهن بانک گذاشته و به ازای آن  ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به هر ماشین برای خرید لاستیک‌ پرداخت شود که این‌ امر با بانک‌ها به نتیجه‌ای نرسید و محقق نشد.

زمین احداث پارکینگ کامیون‌ها چه شد؟

وی در ادامه نبود پارکینگ ماشین سنگین و تریلر در شهرستان اسدآباد را یکی دیگر از مشکلات قشر زحمت‌کش کامیون داران و تریلر داران اسدآبادی دانست و یادآور شد: در همین رابطه جلسه‌ای با شهردار وقت داشتیم و قرار بر آن شد تا توسط شهرداری قطعه زمینی برای احداث و ایجاد پارکینگ ماشین سنگین به انجمن صنفی رانندگان این شهرستان تحویل داده شود که این موضوع نیز بر روی کاغذ در همان جلسه ابتر باقی ماند و دیگر عملی نشد.

وی بابیان اینکه نداشتن پارکینگ برای ماشین‌های سنگین و تریلرهای سطح شهرستان مشکلاتی چون سرقت، ترافیک، استهلاک آسفالت سطح شهر ...را به همراه خواهد دارد،افزود: رانندگان ماشین سنگین اسدآباد با رنجی که دارند اما این شهرستان همچنان و کماکان پایتخت تریلرها بوده و نقش بسزایی در حمل‌ونقل جاده‌ای کشور دارد.

هاتفی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد رانندگان ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای این شهرستان بیمه تأمین اجتماعی هستند،یادآور شد: در حال حاضر حجم بالایی از جابجایی کالاهای کشور توسط ناوگان اسدآباد انجام می‌گیرد و به نسبت جمعیت در رابطه با دارا بودن ماشین‌های سنگین، این شهرستان رتبه هفتم کشوری را دارد.

وی بابیان اینکه برای رانندگان ماشین سنگین اسدآبادی به دنبال راه‌اندازی یک صندوق قرض‌الحسنه هستیم تا رانندگان بتوانند در زمان نیاز از این صندوق استفاده کنند گفت: اما متأسفانه تاکنون هیچ ارگان، نهاد و یا دستگاهی راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه برای رانندگان ماشین سنگین این شهرستان را قبول نکرده است.

نوسازی ناوگان به کام دلالان

بازرس اتحادیه بار کشور همچنین با اشاره به فرسوده بودن نیمی از ناوگان حمل‌ونقل برون‌جاده‌ای کشور  اظهار کرد: با نوسازی ناوگان ماشین‌های سنگین کشور  تنها دلالان جولان می‌دهند و راننده و کارگر نمی‌تواند از خدمات نوسازی ناوگان استفاده کند و این طرح نوسازی  تنها به کام دلالان است و رانندگان از آن هیچ بهره‌ای نمی‌برند.

هاتفی  اظهار کرد: متأسفانه امنیت جاده‌ها گریه رانندگان حمل‌ونقل برون‌جاده‌ای را درآورده و شاید به‌جایی برسد که دیگر بسیاری از رانندگان به سمت‌وسوی جاده‌ها نروند و دست از کار بکشند.

وی با اشاره به مشکلات عدیده رانندگان حمل‌ونقل برون‌جاده‌ای کشور تصریح کرد: با افزایش عوارض توسط سازمان راهداری از چهار درصد به ۹درصد برای رانندگان حمل‌ونقل برون‌جاده‌ای و به راه‌ها سروسامان بخشیده شود قرار بر آن بود در بحث سروسامان بخشیدن به جاده‌ها اقداماتی صورت گیرد اما با این افزایش عوارض عملاً هیچ‌کدام از رانندگان چیزی را در جاده‌ها احساس نمی‌کنند و رانندگان تنها عابر بانک برخی شده‌اند.

هاتفی بابیان اینکه این افزایش عوارض بدون اینکه کرایه رانندگان اضافه‌شده باشد اتفاق افتاد، یادآور شد: برخی از دوستان می‌گفتند که این امر تورم ایجاد نخواهد کرد درحالی‌که هم‌اکنون تورم آن را می‌بینیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیمه تکمیلی به اسم بیمه تکمیلی است و رانندگان از بیمه تکمیلی خدماتی نمی‌گیرند، گفت: قیمت قطعات ماشین سنگین و تریلر روزانه و ساعتی افزایش می‌یابد و هنگام خرید باید هزینه را نقد باید امروز پرداخت کرده و آنگاه فردا قطعه به دست راننده برسد درحالی‌که پیش‌ازاین به‌صورت اقساط نیز رانندگان می‌توانستند نسبت به خرید قطعه ماشین اقدام کنند.

بازرس اتحادیه بار کشور همچنین بیان کرد: در حال حاضر هزینه تعمیر موتور یک ماشین ۴۰ سال کارکرده افزون بر ۱۵۰میلیون تومان بوده و یک راننده کارگر با ماهیانه ۱۰ میلیون تومان دستمزد چنین مبلغی را از کجا باید تأمین کند؟

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم بابیان اینکه شهرستان اسدآباد با توجه به آمار بالای ماشین سنگین زحمت حمل‌ونقل بار کشور را بر عهده دارد، تصریح کرد: بخش عمده درآمد و اشتغال و معیشت اسدآبادی‌ها بعد از کشاورزی به بحث ماشین سنگین و مشاغل مرتبط با این شغل اختصاص دارد و طبیعتاً باید رسیدگی به مشکلات این قشر رسیدگی و موردتوجه قرار گیرد.

پیگیری مشکل کامیون داران در مجلس

کیومرث سرمدی واله با اشاره به اینکه خدماتی که باید به این قشر ارائه شود بخشی از مشکلات کلان و کشوری بوده و بخشی نیز مرتبط به مشکلات شهرستانی است، افزود: گرانی قطعات ماشین و کمبود لاستیک از جمله مشکلات تمامی کامیون داران و تریلر داران سطح کشور به شمار می‌رود و این مشکلات کشوری این قشر زحمت‌کش را قطعاً در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

وی توقفگاه،کنارگذر، راه‌اندازی صندوق ،مسکن را از اهم مشکلات کامیون داران و تریلر داران شهرستان اسدآباد برشمرد و تصریح کرد:در بحث مسکن با ثبت‌نام در سامانه  این مشکل قابل مرتفع شدن خواهد بود و می‌توانند.

سرمدی واله در ادامه بابیان اینکه در حال حاضر تعمیر ساده موتور یک ماشین سنگین هزینه هنگفتی را بر روی دست کامیون داران و تریلر داران می‌گذارد خاطرنشان کرد:راه‌اندازی صندوق ویژه برای  انجمن صنفی رانندگان شهرستان  از نقش مؤثری در برطرف کردن مشکلات مالی صاحبان ماشین سنگین شهرستان برای تعمیرات ماشین‌های خود با استفاده از تسهیلات برخوردار خواهد بود.

وی یادآور شد: به همین منظور طی جلسه‌ای با انجمن صنفی رانندگان شهرستان با تعدادی از بانک‌های استان همدان در این رابطه صحبت شده و انجمن صنفی رانندگان شهرستان مامور پیگیری این امر شده است.

سرمدی واله ادامه داد:تلاش بر آن است تا با ارتباطی که با انجمن صنفی رانندگان شهرستان داریم مشکلات مختص به کامیون داران و تریلر داران شهرستان را مرتفع کنیم ضمن اینکه مشکلات کشوری این قشر را نیز از طریق مجلس پیگیر خواهیم بود.

وی بابیان اینکه نوسازی ناوگان ماشین‌های سنگین علاوه بر مرتفع شدن مشکل رانندگان ماشین سنگین موجب کاهش آلایندگی محیط‌زیست و افزایش بهره‌وری صنعت حمل‌ونقل خواهد بود، افزود: بسیاری از رانندگان ماشین سنگین توان مالی برای تبدیل و بهینه کردن ماشین خود به ماشین سنگین نو ندارند که در این رابطه نیاز است تسهیلات کافی با نرخ سود کمتر به این رانندگان اختصاص یابد و به آن توجه ویژه‌تری  شود.

در پایان اینکه با نگاهی ویژه به شبکه حمل‌ونقل و ترانزیت این شهر بدون شک نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و توسعه زنجیره خدمات این حوزه در این شهرستان با استفاده از پتانسیل ماشین‌های سنگین موجود در این منطقه  از نقش مؤثری در تبدیل این شهر به قطب حمل‌ونقل زمینی بین‌المللی برخوردار خواهد بود که قطعاً این امر مهم توجه هرچه بیشتر در رسیدگی به درد این قشر زحمت‌کش را می‌طلبد، دردهایی که برای التیام مشکلات نیازمند حمایت خواهد بود ضمن اینکه مغفول ماندن از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شهر تریلرها  به‌عنوان زنگ خطری بزرگ  معضل بیکاری بسیاری از رانندگان اسدآبادی  را رقم خواهد زد که باید از هم‌اکنون چاره و تدبیری اساسی برای این درد کهنه رانندگان ماشین سنگین اسدآبادی اندیشید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    نماینده محترم اشاره ای به درست شدن هشت سال سنوات72تا80واجرایی نشدن سختی کار نداشت