| کد خبر: 241695 |

تلاش قزاقستان برای کاستن از هزینه های حمل و نقل ریلی بین المللی

مسیر راه آهن چین و قزاقستان (میدل کریدور - دالان میانی) در نقاط مرزی اتصال خطوط راه آهن چین و قزاقستان دچار مشکلاتی است که اکنون قزاق ها تلاش خود را برای روان سازی کار در آن نقاط آغاز کرده اند.

تین نیوز

با تشدید مشکلات زنجیره تامین جهانی، مسیر راه آهن چین و قزاقستان (میدل کریدور - دالان میانی)، یک چاره عملی برای صاحبان کالایی است که می خواهند با استفاده از مسیری جایگزین، کالاهایشان را از آسیا به سمت اروپا و حتی روسیه روانه سازند.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، تشدید مشکلات  زنجیره تامین ناشی از قرنطینه مجدد بنادر بزرگ چینی برای مبارزه با شیوع مجدد بیماری مهلک کرونا، پیچیده و طولانی شدن درگیری روسیه و اوکراین و قطع سرویس خطوط کشتیرانی بزرگ حمل و نقل کانتینری جهان به بنادر مهم روسی (ولادی وستک - سنت پترزبورگ) و همچنین خارج شدن کریدور ریلی شمالی (ترانس سیبریا ریل وی) از چرخه حمل و نقل ریلی بین آسیا و اروپا (به دلیل اعمال شدن تحریم های بین المللی بر علیه روس ها)، بوده است.

مسیر راه آهن چین و قزاقستان (میدل کریدور - دالان میانی) در نقاط مرزی اتصال خطوط راه آهن چین و قزاقستان دچار مشکلاتی است که اکنون قزاق ها تلاش خود را برای روان سازی کار در آن نقاط آغاز کرده اند.

یکی از این اقدامات، اجرای یک سیستم نوبت دهی الکترونیکی جدید در نقطه مرزی نور-ژولی برای اطمینان از شفافیت در کار و جلوگیری از هرگونه فساد در فرآیندهای گمرکی محمولات ریلی در حال حمل است.

معاون وزیر دارایی قزاقستان در این باره گفته: به این ترتیب هزینه خدمات حمل و نقل ریلی در مرز چین و قزاقستان به نصف کاهش می یابد.

مرحله آزمایشی این سیستم نوبت دهی الکترونیکی از ۱۰ مارس ۲۰۲۲ (۲۰ اسفند ۱۴۰۰) آغاز شده و در حال حاضر انتقال داده های قدیمی به سیستم جدید در حال انجام است.

از آنجا که تمام مراحل گمرکی در این سامانه به صورت الکترونیکی انجام می شود، احتمال رد و بدل شدن هرگونه رشوه در این فرآیند به حداقل می رسد.

در آغاز سال ۲۰۲۲، پس از فروکش ناآرامی ها در قزاقستان، شرایط کشور رو به بهبود رفته و رئیس جمهور «قاسم جومارت توکایف» دستور داده تا نحوه خدمات رسانی گمرکی این کشور، به ویژه در مرز با چین، بازنگری شود چرا که موارد متعددی از فرار از بازرسی و عدم پرداخت عوارض در گمرکات مرزی گزارش شده است.

گزارش ها نشان می دهد که قزاقستان در حال حاضر میلیاردها تنگه (واحد پول قزاقستان) از درآمدهای مالیاتی خود را به دلیل نابسامانی های مدیریتی در گمرکات از دست داده است.

در نتیجه تحقیقات اخیر، اداره مبارزه با فساد قزاقستان گزارش داد که چندین مامور گمرکی که در مرز نور-ژولی کار می کردند به اتهام دریافت رشوه برای کمک به قاچاق کالا دستگیر شده اند.

بازنگری در فرآیندهای گمرکی، خزانه دولت را دوباره پر می‌کند و از یک سری اقدامات اصلاحی که پس از ناآرامی های اخیر قزاقستان در حال انجام است، حمایت مالی خواهد کرد.

این سیستم نوبت الکترونیکی شفافیت بازرسی‌های گمرکی را بهبود خواهد بخشید و در نتیجه تاخیرها و هزینه‌های حمل و نقل بین المللی ریلی بین چین و قزاقستان را کاهش می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.