| کد خبر: 241429 |

پروژه راه‌آهن میانه- اردبیل در چه مرحله‌ای است؟

پروژه راه آهن میانه-اردبیل بعنوان یکی از پروژه‌های مهم عمرانی کشور، هم نقش غیرقابل انکاری در توسعه استان داشته و هم با برطرف کردن حلقه‎‌های مفقوده کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، چشم انداز خوبی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های ژئوپلتیکی ایران در معادلات منطقه ای و اقتصاد جهانی فراهم می‌سازد.

تین نیوز

راه آهن بعنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه هر کشور و استانی به شمار می‌رود. این نوع از حمل و نقل به واسطه حجم و میزان جابجایی بار و مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت و زمین مورد نیاز برای احداث آن از بهترین زیرساخت‌های عمرانی به شمار می‌رود. علاوه بر این اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی می‌تواند از چشمه های بار محسوب شده و هم به واسطه مرزی بودن از نظر ترانزیت کالا و مسافر در کریدور شمال جنوب حائز اهمیت است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، راه آهن میانه-اردبیل بعنوان یکی از سخت‌ترین و در عین حال فنی‌ترین پروژه‌های ریلی در حال اجرای کشور، بخشی از راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر است و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافرین، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی در حال احداث است.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده است و هم‌اکنون در ۱۲ قطعه در دست اجراست. به لحاظ شرایط توپوگرافی، ۳۵ درصد این پروژه در منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد در تپه ماهور و ۲۰ درصد در منطقه هموار واقع شده است.

نکته جالب اینکه بلندترین پایه در پل‌های راه آهن کشور به طول ۲۶۴ و به ارتفاع ۸۵ متر به نام  پل دره‌ای آرپاچای در این پروژه احداث شده که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است. برای تکمیل این خط ریلی تاکنون حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

 بازدید رئیس جمهور از راه آهن اردبیل؛ باید کار متفاوتی برای تکمیل پروژه انجام شود

مهرماه امسال بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در جریان هشتمین سفر استانی خود از این پروژه بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه قرار گرفت.

 رئیس جمهوری درجریان بازدید از این پروژه ریلی گفت: اجرای این پروژه بیش از دو دهه طول کشیده و انتظار مردم اردبیل نسبت به شروع به‌کار این پروژه متاسفانه طولانی شده است. من فکر می‌کنم انشاءالله باید کار متفاوتی برای تکمیل این پروژه صورت بگیرد.

رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه پروژه‌ راه‌آهن اردبیل بسیاری از مسائل استان را حل می‌کند، گفت: امیدواریم به دنبال کاری که انجام شده بخشی از کار که مانده است با جدیت دنبال شود و ظرف مدت یک سال تا یک سال و نیم تکمیل شود. البته دوستان قول داده‌اند که زودتر از این افتتاح شود ولی من با احتیاط می‌گویم یک سال به بهره‌برداری می‌رسد.

به دنبال سفر رئیس جمهوری به اردبیل، پروژه راه آهن هم مانند سایر پروژه‌های عمرانی استان شاهد تحرک بیشتر بود و تلاش‌ها برای تامین منابع مورد نیاز افزایش یافت.

 در همین زمینه علی نیکزاد در اواخیر اسفند ماه جاری در خصوص اعتبارات عمرانی استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه استانی، ملی و ملی استانی شده دارد که ۸ هزار میلیارد تومان آن جاری و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن در بخش‌های عمرانی و زیرساختی هزینه خواهد شد.

وی در عین حال گفت: بیشترین امیدواری ما جذب اعتبارات از محل سفر رئیس جمهور است که در این سفر ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و بیش از ۸۴۶ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای استان اردبیل مصوب شده است.

نماینده مردم اردبیل،  نیر،  نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون از محل سفر رئیس جمهور ۱۸ هزار میلیارد تومان در کشور منابع نقد توزیع شده است، گفت: سهم استان اردبیل از این رقم ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که با پیگیری از طریق وزرا و معاونان رئیس جمهور این منابع به استان تزریق شده است.

پیشرفت اجزای مختلف راه آهن میانه - اردبیل چقدر است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که دی ماه سال گذشته از این پروژه بازدید کرد، درخصوص میزان پیشرفت این پروژه ریلی گفت: در حال حاضر این محور ریلی در بخش زیرسازی بیش از ۹۰ درصد، روسازی بیش از ۵۰ درصد و ساختمان‌ها ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

خیرالله خادمی همچنین از ریل‌گذاری ۹۲ کیلومتر از این خط آهن خبر داد و گفت: تاکنون بالاست ریزی ۱۰۵ کیلومتر از مسیر انجام شده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، در طول مسیر راه آهن میانه- اردبیل ۶۲ دستگاه تونل به طول ۳۲ کیلومتر، ۲۹ دستگاه پل خاص به طول حدود ۵ کیلومتر و۱۴۳ دستگاه گالری به طول بیش از ۷ کیلومتر احداث می‌شود و بیش از ۳۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در آن صورت گرفته است.

خادمی با بیان اینکه تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل نیازمند ۱۲ هزار تن فولاد و ۱۰ هزار تن سیمان است، افزود: هدف‌گذاری‌های انجام یافته در راستای اجرای این پروژه با تعلل ۶ ماهه انجام یافت که به همین منظور درصدد هستیم از سال آینده راه‌آهن اردبیل به سمت پارس‌آباد که دارای ردیف اعتبار ملی است، شروع و به سرانجام رسیدن این پروژه کمک شایانی انجام دهیم.

تامین اعتبار مورد نیاز راه‌آهن اردبیل ـ میانه

ظاهرا مهمترین گلوگاه تکمیل راه آهن میانه-اردبیل تامین منابع مالی مورد نیاز است و با توجه به حجم پروژه تامین این منابع نیازمند همراهی و همد مسئولان کشوری است.

در همین زمینه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل درخصوص تامین منابع ملی پروژه اظهار کرد: در شرایط فعلی ۹۰۰ میلیارد تومان برای ادامه عملیات اجرایی راه آهن مورد نیاز است که امید می‌رود با بهبود وضعیت بودجه‌ای دولت برای تسریع در تکمیل پروژه زمینه بهتری فراهم شود.

 سید کمال‌الدین میرجعفریان افزود: راه آهن مطالبه به حق مردم این استان است و در تأمین منابع مالی آن سخت در تلاش هستیم تا امسال ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع ملی و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از طریق فاینانس تأمین مالی شود.

وی با بیان اینکه در ۱۱۰ کیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری انجام شده و در ۶۰ کیلومتر مراحل آماده‌سازی تونل‌ها و پل‌ها در حال انجام است، در خصوص زمان تکمیل و بهره برداری از این پروژه گفت: هیچ قولی در تکمیل این پروژه ریلی در موعد مشخص نمی‌دهیم ولی تمام سعی مسئولان استان بر این است با تأمین ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار بخش‌های سخت و گلوگاهی این مسیر ریلی تکمیل شده و به سرانجام برسد.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص منابع مورد نیاز این پروژه اظهار کرد: در بودجه سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل –میانه اختصاص داده شده و علاوه بر این، ۴۰۰ میلیارد تومان هم فاینانس بانکی (۲۰۰ میلیارد تومان بانک سپه و۲۰۰ میلیارد تومان بانک رفاه کارگران) به این پروژه اختصاص خواهد یافت.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل راه آهن اردبیل-میانه خواسته و مطالبه اصلی مردم استان است افزود: دولت در تکمیل این پروژه مصمم شده و از استاندار اردبیل هم خواستیم تکمیل این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهد.

سید حامد عاملی مقام عالی دولت در استان هم در خصوص آخرین وضعیت راه آهن میانه-اردبیل گفت: با توجه به این که مسیر راه‌آهن ۱۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده درصدد هستیم کل مسیر راه‌آهن را تا ۱۷۶ کیلومتر ادامه دهیم.

وی تسریع پروژه‌های راه‌آهن اردبیل - میانه را یکی از برنامه‌های اساسی در استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اختصاص اعتبارات مصوب رئیس‌جمهور عملیات اجرایی این پروژه را تسریع داده و  در زمان مقرر به بهره برداری برسانیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه عدم تامین منابع مالی روند اجرای پروژه‌ها را طولانی کرده، گفت: اعتباراتی برای ممانعت از تعطیلی پروژه‌ در نظر گرفته شده که با تخصیص آن پروژه سرعت می‌گیرد. به گفته عاملی برای تامین اعتبارات لازم دستورات ویژه از سوی مسئولان داده شده که امید است عملیات اجرایی پروژه شتاب بگیرد.

استاندار اردبیل گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته، جذب اعتبارات مصوب از محل سفر رئیس جمهور به پروژه راه آهن اردبیل - میانه تسریع و عملیات اجرایی قطعات، در گلوگاه‌های این پروژه سرعت می‌گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 5 3

    با سلام- استان اردبيل نيازمند خط ريلي هست ولي با توجه به هزينه سنگين اين طرح معلوم نيست كه اجراي ان اولويت داشته يا بعضي از ديگر خطوط كه هنوز ساخته نشده اند اولويت بيشتري داشتند اكنون كه اين طرح در اواخر دوره احداث است بايد با تامين مالي به نتيجه برسد ولي با روند اعتبارات فعلي ساخت آن در سال 1401 هم به پايان نمي رسد و وعده جناب رييس جمهور محقق نخواهد شد. ضمنا احداث راه آهن از اردبيل به پارس آباد اصلا توجيه فني و اقتصادي ندارد و اين مطلب را مكرر بيان شده است. مثلا نگاه كنيد به لينك زير:
    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-219775
    ساخت مسير اردبيل به پارس آباد دشوارتر از مسير ميانه به اردبيل است و اگر اعتبار لازم براي ساخت راه آهن اردبيل تا پارس آباد را به استان بدهند هزاران طرح توليدي و معدني و گردشگري و خدماتي در استان اردبيل قابل تامين مالي خواهد بود و رونق بسيار بالاتري از احداث راه آهن فراهم مي كند. الان نگاه كنيد به راه آهن مراغه به اروميه كه احداث شده ولي تاثيري در توسعه استان آذربايجان غربي نداشته است. اگر مسيري داراي بار و مسافر انبوه نباشد ساخت راه آهن باعث رونق آن نخواهد شد و منابع مالي هدر مي رود.

    • بابک 0 0

      اگر قطار اردبیل به مغان اجرایی بشه بر خلاف نظر آقای ناصریان خیلی هم برا استان رونق اقتصادی داره چون آقای ناصریان ازمغان شناختی نداره مغان قطب کشاورزی استان منطقه هست و بخصوص کریدور قطار آذربایجان به ایران خیلی برای استان و منطقه حیاطی هست

  • سيدمرتضي ناصريان 5 3

    با سلام- استان اردبيل نيازمند خط ريلي هست ولي با توجه به هزينه سنگين اين طرح معلوم نيست كه اجراي ان اولويت داشته يا بعضي از ديگر خطوط كه هنوز ساخته نشده اند، اولويت بيشتري داشتند.
    اكنون كه اين طرح در اواخر دوره احداث است بايد با تامين مالي به نتيجه برسد ولي با روند اعتبارات فعلي ساخت آن در سال 1401 هم به پايان نمي رسد و وعده جناب رييس جمهور محقق نخواهد شد.
    در خصوص طرح پل بسيار مترفع آرپاچاي جناب استاد دكتر رهايي توضيح مي داد كه ارتفاع بلند پايه هاي اين پل نشانه اشكال در طراحي است و با افزايش دهانه اصلي امكان آن بوده كه ارتفاع پايه ها كمتر گردد و پل با هزينه كمتر ساخته شود. ضمنا احداث راه آهن از اردبيل به پارس آباد اصلا توجيه فني و اقتصادي ندارد و اين مطلب را مكرر بيان شده است. مثلا نگاه كنيد به لينك زير:
    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-219775
    ساخت مسير اردبيل به پارس آباد دشوارتر از مسير ميانه به اردبيل است و اگر اعتبار لازم براي ساخت راه آهن اردبيل تا پارس آباد را به استان بدهند هزاران طرح توليدي و معدني و گردشگري و خدماتي در استان اردبيل قابل تامين مالي خواهد بود و رونق بسيار بالاتري از احداث راه آهن فراهم مي كند. الان نگاه كنيد به راه آهن مراغه به اروميه كه احداث شده ولي تاثيري در توسعه استان آذربايجان غربي نداشته است. اگر مسيري داراي بار و مسافر انبوه نباشد ساخت راه آهن باعث رونق آن نخواهد شد و منابع مالي هدر مي رود.

    • محمد 4 1

      آقای ناصریان عزیزمستحضرباشیدراه اهن باحمل بارتوجیه پذیرمیشه نه باحمل مسافر.
      ثانیاایالات متحده بااحداث 7هزارکیلومترراه آهن صنعتی شد.

  • ازکارکنان پروژه 8 0

    سلام.
    سه ماهه بخاطرعدم تامین اعتباروعدم تامین تراورس یک کیلومترهم ریل گذاری نشده

  • کارگر 8 0

    ماکارگران قطعه 3 راه آهن اردبیل بیش ازپنج ماهه(ازآبان1400)هیچگونه حقوقی دریافت نکردیم

  • ناشناس 0 0

    چرا برای اردبیل ارزشی قائل نیستی در صورتی که یک منطقه توریستی هست