| کد خبر: 241399 |

رشد ۱۷۷ درصدی ترانزیت ریلی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

آمارهای معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰، میزان ترانزیت ریلی کشور ۱۷۷ درصد افزایش یافته و به ۱۸۰۰ هزار تن رسیده است.

تین نیوز

بنابر اعلام معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع این وزارتخانه، میزان ترانزیت توسط بخش ریلی در ۱۱ ماهه سال‌ ۱۴۰۰ به ۱۸۰۰ هزار تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن یعنی سال ۱۳۹۹ (۶۵۰ هزار تن) ۱۷۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بررسی روند ۱۰ ساله ترانزیت ریلی حاکی از آن است که بیشترین میزان ترانزیت در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ و به میزان ۱۴۵۴ هزارتن ثبت شده است. از سوی دیگر مقایسه عملکرد ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ با عملکرد ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶، افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت ریلی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر ترانزیت ریلی کشور در سال ۱۴۰۰ حتی از سال ۹۶ با بیشترین میزان ترانزیت نیز درخشان‌تر عمل کرده است.

همچنین بخش ریلی در ۱۱ ماهه سال‌ گذشته ۴۳ میلیون تن حمل بار را به ثبت رسانده که اگرچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۴۶ میلیون تن) ۷ درصد کاهش داشته اما بازهم عدد قابل توجهی است.

هرچند میزان حمل بار ریلی در سال ۱۴۰۰ افزایشی نبوده اما بررسی روند ۱۰ ساله حمل بار نشان می‌دهد که بیشترین حمل بار در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ و به میزان ۴۶ میلیون تن بوده است. بنابراین تنها ۳ میلیون تن با رکورد حمل بار ریلی اختلاف دارد.

ضمن اینکه عواملی همچون تعطیلی معادن و کارخانه‌ها، کـاهش سـطح تقاضـای داخلی به سبب رکود ناشی از شیوع بیماری، کاهش نیروی انسانی به منظور انجام عملیات تخلیه و بارگیری، عدم ورود کشتی‌ها به بنادر کشور به منظور انجام حمل و نقل ترکیبی (دریایی، ریلی)، مسدود شدن مرزها و کاهش محسوس کالاهای ترانزیتی نیز در کاهش حمل بار ریلی تاثیر گذار بوده است.

بخش ریلی در حوزه جابجایی مسافر نیز عملکرد قابل توجهی در سال ۱۴۰۰ داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، اطلاعات و پایش برنامه‌های معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، تعداد مسافر جابه‌جا شده توسط بخش ریلی در ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۸.۸ میلیون نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن یعنی سال ۱۳۹۹ (۸/۹ میلیون نفر) به میزان ۹۲ درصد افزایش داشته است.

بررسی روند ۱۰ ساله جابجایی مسافر حاکی از آن است که بیشترین میزان جابجایی مسافر در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ و به میزان ۲۶ میلیون نفر ثبت شده است.

همچنین مقایسه عملکرد ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ با عملکرد ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸، کاهش ۲۸ درصدی جابجایی مسافر از طریق خطوط ریلی را نشان می‌دهد که این کاهش به دلیل پاندمی کرونا از سال ۱۳۹۹ و افت میزان سفرها رخ داده است.

 ایمنی در جابه‌جایی بار و مسافر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و حفظ محیط ‌زیست از مزیت‌های مهم توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور است، توسعه‌ای که در رشد اقتصاد ملی نیز تاثیر مثبتی دارد. به همین منظور تکمیل شبکه ریلی با هدف تمرکز بر کریدورهای ترانزیتی و اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی جزو اولویت‌های وزارت راه وشهرسازی بوده و در همین راستا قرار است ۵ خط ریلی جدید در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.