| کد خبر: 241377 |

مرزهای زمینی عراق برای زائران عتبات همچنان مسدود است

مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مسدود بودن مرزهای زمینی عراق برای سفر به عتبات خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مسدود بودن مرزهای زمینی عراق برای سفر به عتبات خبر داد.

به گزارش تین نیوز، محمدجواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مسدود بودن مرز نوردوز اظهار کرد: به دلیل بارش سنگین برف در محور قاپان در جمهوری آذربایجان که در برخی نقاط کوهستانی این محور تا سه متر ارتفاع برف داشتیم، جاده بسته شده بود.

وی افزود: از دیروز به تدریج محور باز شده است ولی پاکسازی آن یکی دو روز طول می‌کشد و فعلاً مسافران از سفر به مرز نوردوز با خودروی شخصی امتناع کنند.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره نتایج سفر وزیر راه به جمهوری آذربایجان در اسفندماه بیان کرد: یکی از خواسته‌های ایران از جمهوری آذربایجان، کاهش یا حذف عوارض دریافتی از کامیون‌های ایرانی در بخشی از محور گوریس به قاپان است که در سفر اخیر وزیر راه نیز به باکو مطرح شده بود ولی هنوز به توافقی در این زمینه دست نیافته‌ایم.

وی درباره امکان سفر زمینی به عتبات گفت: قرار بود دولت عراق از اول اسفند روادید سفر زمینی به این کشور را حذف کرده و امکان مسافرت برای زائران ایرانی به عتبات عالیات فراهم شود اما متأسفانه این اتفاق رخ نداده و مرزهای دو کشور هنوز باز نشده‌اند.

به گفته هدایتی، فعلاً فقط مرز هوایی میان دو کشور باز است و زائران عتبات می‌توانند بدون نیاز به اخذ روادید، با پرواز به نجف یا بغداد بروند.

وی در خصوص امکان تردد زمینی به برخی کشورهای همسایه با خودروی شخصی در ایام نوروز تصریح کرد: امکان تردد مسافران با خودروی شخصی بستگی به مقررات کرونایی کشور مقابل و همچنین توافقات میان دو کشور دارد. در حال حاضر به برخی کشورها امکان سفر با خودروی شخصی وجود دارد ولی تشریفات اداری برای کاپوتاژ خودرو و پرداخت حق بیمه باید طی شود. همچنین نیاز به اخذ گواهینامه بین المللی دارد.

هدایتی در خصوص بازگشایی قلمرو عراق جهت تردد ترانزیتی کامیون‌های ایرانی به سوریه اظهارکرد: عراق هنوز شرایط عبور کامیون‌های ایرانی را از خاک خود فراهم نکرده است. ضمن اینکه این ممنوعیت منحصر به ما نیست و مقررات عراق این اجازه را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: مرزهای دارای شرایط ترانزیتی از سوی دولت عراق سال گذشته تعیین شد که دو مرز آن به ایران اختصاص داشت و ۶ مرز این کشور اجازه تردد به دیگر کشورها را می‌دهد اما وزارت راه عراق قرار بود مقررات ترانزیت را تدوین کند که جلسات مختلقی در این خصوص برگزار کرده‌اند اما اینکه نهایی شود و نخست وزیر این کشور آن را ابلاغ کند، هنوز اجرایی نشده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.