| کد خبر: 241308 |

◄ زمین همچنان بیخ گوش ریل تهران- مشهد دهان باز می‌کند!

اهمیت توجه به فرونشست زمین آنجا بیشتر می‌شود که دهان زمین هر روز نزدیک و نزدیک‌تر به مسیر شریانی، پرتردد و مهم ریلی تهران- مشهد باز می‌شود.

تین نیوز

بخش‌های قابل‌توجهی از کشورمان به‌ویژه در نوار مرکزی ایران سال‌هاست که به‌طور جدی درگیر پدیده «فرونشست زمین» شده است و نگرانی‌ها برای تشدید اوضاع دلهره‌آور این پدیده هر روز بیشتر می‌شود.

فرونشست زمین به استناد گفته‌های کارشناسان و مدیران دولتی و مندرجات بولتن‌های سازمان‌های مسؤول در بخش زمین‌شناسی و مدیریت بحران، امروز یکی از «بحران‌های جدی» در استان‌های حاشیه کویر مرکزی ایران محسوب می‌شود.

درخواست گزارش خرابی جاده ها از رانندگان+ فهرست جاده های خراب (در حال بروز رسانی)

فیلم| وظیفه شهروندان برای مقابله با تخریب محیط زیست چیست؟

فیلم| ریزش آسفالت، پیکان وانت را بلعید

به گزارش تین نیوز ، بر اساس آمارهای رسمی موجود و به اذعان مدیران دولت، سالانه ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر و شاید هم بیشتر، فرونشست زمین در شماری از شهرستان‌های استان‌های مرکز کشور رخ می‌دهد و مناطق جنوبی شهرستان سمنان نیز در سالیان گذشته از این پدیده در امان نبوده است.

اهمیت توجه به فرونشست زمین آنجا بیشتر می‌شود که تصاویر نشان می‌دهد دهان زمین هر روز نزدیک و نزدیک‌تر به مسیر شریانی، پرتردد و مهم ریلی تهران- مشهد باز می‌شود و این امر در آینده نه‌چندان دور مخاطراتی را به همراه خواهد داشت.

با توجه به عبور خطوط ریلی، جاده‌های دسترسی، خطوط انتقال گاز و... از نقاط نزدیک به زمین‌هایی که این روزها بیش از گذشته درگیر پدیده فرونشست شده است، کارشناسان عقیده دارند اگر اقدام عاجلی برای بهبود شرایط صورت نگیرد، وقوع هر فاجعه‌ای در این مناطق محتمل خواهد بود.

شکاف‌های عمیق و چند متری در دل زمین، در شمار زیادی از مناطق نزدیک به کویر، در استان‌های مرکزی ایران تنها چند متر مانده تا به مسیر ریلی تهران- مشهد برسد و تصاویر به‌خوبی این اوضاع بغرنج را روایت می‌کند.

علی‌رغم تمام تذکرها و هشدارهای کارشناسان امر و سازمان‌های مسئول در دو دهه گذشته، اما اقدام مدون و مشخصی برای جلوگیری از تشدید فرونشست زمین در استان‌های مرکزی ایران ازجمله استان سمنان انجام نشده است.

 

 

چرا فرونشست زمین روزبه‌روز در شهرهای حاشیه کویر مرکزی ایران و جنوب سمنان تشدید می‌شود؟

پاسخ کارشناسان محیط‌زیست به این پرسش، بسیار روشن و واضح است: «برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی »!

با وجود گسترش دامنه و عمق پدیده فرونشست زمین در مناطق جنوب سمنان، همچنان استخراج آب از منابع زیرزمینی بی‌رویه انجام می‌شود و به دغدغه‌ها در این بخش دامن می‌زند.

کمبود آب در سال‌های اخیر سبب شده است تا چاه‌های متعددی در استان سمنان به‌ویژه در مناطق مرکزی این استان با عمق بسیار زیاد حفر شود و برداشت مکرر از سفره‌های آب زیرزمینی، رهاوردی جز تشدید پدیده فرونشست زمین نخواهد داشت.

 

راه‌حل چیست؟

آنچه عدم اجرای طرح‌های آب‌رسانی پایدار به سمنان و تأمین منابع آبی برای شهرستان‌های مختلف این استان خوانده می‌شد و اسباب دغدغه دوستداران محیط‌زیست و حتی دستگاه‌های امنیتی استان سمنان را فراهم آورده بود، امروز باید چاره‌اندیشی شود.

افزایش برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی اگر همچون سالیان گذشته تداوم یابد، در نهایت باز هم به فرونشست زمین و تهدید زیرساخت‌های اساسی این استان در بخش‌های مختلف منجر می‌شود و این راه باطل باید ریل‌گذاری جدیدی به خود ببیند.

به گفته کارشناسان، با توجه به برداشت سایر کشورهای حوزه خزر شامل قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان از آب دریای خزر که در سال‌های آتی به بیش از ۵۰۱ میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید، عدم برداشت ایران اسلامی از این منبع خدادادی، چه معنایی جز خود تحریمی دارد؟

مباحث زیست‌محیطی ، شاه‌بیت سخنان مخالفان طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران است؛ در حالی که سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور که متولی تخصصی این موضوعات بوده، بارها به‌صراحت بر رعایت شدن مسائل زیست‌محیطی در این پروژه تأکید دارد و از طرفی، همان دوستداران محیط‌زیست به مسأله خطرناک و بحرانی فرونشست زمین در بخشی از ایران توجه ندارند.

آنچه امروز باید بدان توجه داشت، این است که باید نظرات مراجع رسمی، فصل‌الخطاب قرار گیرد و اراده‌ای در مجموعه وزارت نیرو برای اجرای این پروژه دیده شود و دستورات قبلی دولت روی زمین نماند و این تنها راه برون‌رفت از بحران پرریسک فرونشست زمین در شهرهای حاشیه کویر مرکزی ایران است.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.