| کد خبر: 241257 |

◄ کسب ده ها میلیارد دلار و توقف قتل عام جاده ها با شبکه مدرن ریلی

با توسعه خطوط ریلی مدرن و اتصال همه شهرهای بزرگ و مراکز اقتصادی به شبکه ریلی می توان میزان جابجایی بار با شبکه ریلی را از حدود 40 میلیون تن در سال به بیش از صد میلیون تن در سال افزایش داد و بار ترافیک جاده ها را کاهش داد.

تین نیوز
در صورت رفع تحریم ها ایران قادر خواهد شد روزانه 1.6 الی 2 میلیون بشکه نفت صادر کند که با لحاظ قیمت 80 الی 90 دلار ارزش هر روز صادرات نفت حدود 150 میلیون دلار خواهد بود. با افزایش صادرات نفت درآمد لازم جهت تحول در شبکه ریلی درون شهری و بین شهری فراهم خواهد گردید.
با صرف 15 میلیارد  دلار در سال می توان حوزه حمل و نقل ریلی را متحول نمود. برقی کردن خط آهن اصفهان- تهران - مشهد؛ دو خطه کردن خطوط اصلی موجود؛ اتصال مراکز مهمی چون چابهار، عسلویه، انزلی به شبکه ریلی، اتصال خط آهن کرمانشاه به خط آهن عراق، اتصال خط آهن اصفهان به خوزستان و سایر پروژه های ریلی به ترتیب اولویت می توان بخش عمده حمل بار در مسیرهای طولانی را به شبکه ریلی منتقل نمود.

شرکت ذوب آهن اصفهان توان ساخت کل ریل مورد نیاز کشور را دارد. شرکت های واگن سازی توان تولید حدود دو هزار واگن در سال را دارند و می توانند کل نیاز کشور را تامین کنند.  با تامین سرمایه مورد نیاز می توان مترو و خطوط ریلی درون شهری را توسعه داد و فاصله سیر هر قطار را به یک سوم وضع موجود کاهش داد و در آن صورت میزان جابجایی مسافر توسط مترو و قطارهای درون شهری به سه برابر افزایش خواهد یافت.  به این ترتیب مصرف بنزین در تهران و شهرهای بزرگ به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر شبکه مدرن و گسترده ریلی در تعداد تلفات جاده ای

با توسعه خطوط ریلی مدرن و اتصال همه شهرهای بزرگ و مراکز اقتصادی به شبکه ریلی می توان میزان جابجایی بار با شبکه ریلی را از حدود 40 میلیون تن در سال به بیش از صد میلیون تن در سال افزایش داد و بار ترافیک جاده ها را کاهش داد. می توان جابجایی مسافر را از حدود 35 میلیون نفر در سال تا 300 میلیون نفر در سال نیز افزایش داد  و اگر سرمایه گذاری ذکر شده انجام شود این اهداف متعالی در مدت 5 سال قابل تحقق می باشند.

در حال حاضر سالانه حدود 80 میلیارد لیتر بنزین و گازوئیل در جاده های کشور مصرف می شود که ارزش آن به قیمت های کنونی حدود 100میلیارد دلار می باشد. با توسعه شبکه مدرن ریلی درون شهری و بین شهری و تامین اتوبوس های مورد نیاز کشور در مدت پنج سال می توان مصرف بنزین و گازوئیل را به  40 میلیارد لیتر در سال کاهش داد و مابقی بنزین و گازوئیل را به قیمت های جهانی صادر نمود.

سالانه حدود 250 هزار نفر در جاده های کشور کشته و زخمی می شوند که حدود 17 هزار نفر آنها کشته و حدود 18 هزار نفر از آنها دچار قطع نخاع و معلولیت های دائمی می شوند. در صورت سرمایه گذاری ذکر شده و توسعه شبکه ریلی تعداد کشته ها و معلولیت ها و مصدومان به یک سوم کاهش خواهد یافت.

رفع تحریم ها دردهای بزرگی را از دوش ملت برخواهد داشت و بستر لازم را برای توسعه و شکوفایی کشور فراهم می نماید.

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.