| کد خبر: 241147 |

◄ سازوکار تامین منابع قیر رایگان در سال آینده مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تأمین نظر شورای نگهبان سازوکار جدیدی را برای تأمین منابع قیر رایگان در سال آینده مشخص کردند.

تین نیوز

نمایندگان در جلسه علنی امروز ( چهارشنبه ۲۵ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، به دلیل موافقت دولت با تأمین مابه‌التفاوت قیمت قیر از محل درآمدهای مازاد از فروش نفت خام، با ابقای بند (ز) تبصره (۱) در بودجه موافقت کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، طبق این مصوبه، در سال ۱۴۰۱ وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ یکصد و نود هزار میلیارد (۱۹۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نفت خام در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داده و به میزان آن، مواد اولیه قیر(وکیوم باتوم) براساس نرخ محاسباتی هر تن حداکثر هفتاد و پنج میلیون(۷۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال با اختصاص صددرصد، به صورت ماهانه از ابتدای سال ۱۴۰۱، مواد اولیه قیر(وکیوم باتوم) در اختیار دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون قرار داده و وزارت نفت مابه التفاوت این قیمت با میانگین وزنی ماهانه قیمت‌های معاملاتی مواد اولیه قیر(وکیوم باتوم) در بورس از طریق تعدیل قیمت ماهانه خوارک از شرکت پالایش نفت را جبران و اعمال حساب کند. این موضوع درخصوص مواد اولیه قیر(وکیوم باتوم)تحویلی سال ۱۴۰۰ نافذ می‌باشد. سهم دستگاههای اجرایی به شرح زیر است:

۱- وزارت راه و شهرسازی (برای آسفالت راههای فرعی و روستایی و آسفالت شبکه راههای اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرحهای مسکن مهر و طرح‌های مسکن ملی و آسفالت معابر و راههای ورودی شهرک‌ها و نواحی صنعتی) چهل و نه درصد(۴۹%).

۲- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی(برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای طرح(پروژه)های مشارکتی با نهادهای محلی و دهیاریها) بیست و دو درصد(۲۲%).

۳- وزارت آموزش و پرورش(سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و همچنین پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی) شش درصد(۶%)

۴- وزارت کشور از طریق سازمان ذیربط(برای آسفالت معابر شهرها از طریق سازمان ذیربط) هفده درصد (۱۷%)، که پنجاه درصد(۵۰%) از سهمیه وزارت کشور برای شهرهای زیر پنجاه هزار نفر جمعیت و پنجاه درصد(۵۰%) مابقی برای شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت استفاده میشود. کلانشهرها حق استفاده از این سهمیه را ندارند.

۵- بسیج سازندگی پنج درصد (۵%) به شرح ذیل: چهار درصد (۴%) برای آسفالت مسیر راه‌های بین مزارع، پاسگاه‌های انتظامی، پایگاه‌های مقاومت بسیج، گلزار شهدا، باغ موزه و یادمان‌های دفاع مقدس؛ یک درصد (۱%) برای آسفالت پایگاه‌های شکاری و پادگانهای نظامی و مجتمع‌های مسکونی نظامی و اداری با تأیید ستاد کل نیروهای مسلح

۶- وزارت جهاد کشاورزی(سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور؛ برای بیابانزدایی و انجام عملیات قیرابهپاشی و خاکپوش سازگار با محیط زیست) یک درصد(۱%)؛

دیون وزارت راه و شهرسازی به قیرسازان در سالهای گذشته، با رعایت قوانین و مقررات حداکثر تا مبلغ ده هزار میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از طریق تحویل مواد اولیه قیر(وکیوم باتوم) به قیمت روز قابل تأدیه است. هزینه تبدیل مواد اولیه قیر(وکیوم باتوم) به قیر با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، نباید بیشتر از بیست درصد(۲۰%) وزنی محاسبه شود.

وزارت نفت موظف به تسویه حساب فیمابین خود و خزانه‌داری کل کشور است. دستگاه‌های اجرائی موضوع این بند موظف به مبادله موافقتنامه و ابلاغ سهم استانها ظرف یکماه پس از ابلاغ این قانون هستند. وزارت نفت و دستگاه‌های اجرائی ذیربط موظفند حداقل هر سه ماه یکبار، گزارش عملکرد خود را به صورت مکتوب به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات، عمران و انرژی ارسال نمایند. کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات موظف است پس از رسیدگی گزارش، آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

دیوان محاسبات مکلف است بر حسن اجرای این قانون نظارت نموده، گزارشهای نظارتی خود از عمل به موقع دستگاه‌ها به تعهداتشان را به مجلس شورای اسلامی گزارش کند. آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و نفت تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.