| کد خبر: 241057 |

◄ آخرین خبرها از صدور گواهی­ امضای الکترونیکی

تعداد گواهی‌های امضای الکترونیکی صادره در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار از مرز یک میلیون گواهی در سال گذشت.

تین نیوز

معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: تعداد گواهی‌های امضای الکترونیکی صادره در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار از مرز یک میلیون گواهی در سال گذشت.

به گزارش تین نیوز از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، رضا جوادی نیا افزود: زیرساخت کلید عمومی در کشور، بر اساس قانون تجارت الکترونیکی و آیین ­نامه اجرایی ماده ۳۲ این قانون در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد. مرکز ریشه کشور و اولین مرکز میانی (مرکز میانی وزارت صمت) در کشور در همان سال اول، ایجاد و شروع به کار کرد.

معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری در حال حاضر، چهار مرکز دولتی وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بورس و اوراق بهادار و سه مرکز میانی خصوصی مجوز فعالیت خود را از شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی دریافت کرده اند.

وی افزود: هم اکنون سامانه‌های بزرگ و ملی کشور از قبیل سامانه جامع تجارت ایران، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سامانه سفته و برات الکترونیک وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه­ تأییدیه مدارک تحصیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پروژه پرونده الکترونیکی و نسخه الکترونیکی وزارت بهداشت در فرآیندها و تبادلات الکترونیکی خود از گواهی امضای الکترونیکی استفاده می کنند.

جوادی نیا با تأکید بر ضرورت استفاده از امضای الکترونیکی توضیح داد: از مزایای استفاده از امضای الکترونیکی در سامانه ها می‌توان به حذف کاغذ و حذف مراجعات حضوری به دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد؛ به‌طوری که در پروژه اعطای تسهیلات بانک ملی به کسب و کارهای آسیب‌دیده ناشی از کرونا، صدور گواهی روی تلفن همراه متقاضیان (امضای همراه) صورت گرفت و اسنادی از قبیل قراردادها و سفته‌ها توسط متقاضیان به صورت الکترونیکی از طریق تلفن همراه امضا شده و دیگر نیازی به چاپ نسخ کاغذی و مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها نیست.

وی ادامه داد: این امر علاوه بر صرفه جویی در مصرف کاغذ، حضور شهروندان را در سطح شهر به‌صورت چشمگیری کاهش داده و باعث شده گام بزرگی در راستای اجرای سیاست‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برداشته شد.

جوادی نیا افزود: از ابتدای راه­‌اندازی زیرساخت کلید عمومی در کشور تا نیمه اسفندماه سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار گواهی امضای الکترونیکی برای کاربران در سامانه های مختلف صادر شده که از این تعداد حدود ۷۷۰ هزار گواهی مربوط به یک دوره ۱۰ ساله در سال­ های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ است.

وی افزود: با تلاش­ های انجام گرفته در راستای تسهیل فرآیندهای صدور و تمدید گواهی الکترونیکی در سال ­های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و همچنین توسعه به کارگیری گواهی الکترونیکی در کشور و افزایش تعداد سامانه­ های مجهز به زیرساخت کلید عمومی، تعداد گواهی ­های صادره در این دو سال، رشد قابل توجهی نسبت به دوره ۱۰ ساله پیش از آن داشته، بطوری که تعداد ۵۴۰ هزار گواهی در سال ۱۳۹۹ صادر شد که نسبت به گواهی­ های صادر شده در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۱۸ درصد رشد داشته است. این عدد در سال ۱۴۰۰ به صدور بیش از یک میلیون گواهی امضای الکترونیکی در زیرساخت کلید عمومی کشور رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز تتا گفت: علاوه بر موارد فوق، پیرو تکالیف تعیین شده از سوی معاون اول رییس جمهوری برای دستگاه ­های اجرایی در راستای راه­‌اندازی سامانه جامع تجارت ایران و همچنین تکالیف تعیین شده در راستای توسعه دولت الکترونیک، دستگاه ­های اجرایی مختلف با همکاری مرکز تتا در حال تجهیز سامانه ­های خود به قابلیت بکارگیری امضای الکترونیکی هستند و پیش­‌بینی می ‌شود با اتمام فرآیند تجهیز و آغاز به‌کارگیری امضای الکترونیکی در این سامانه ‌ها، سال آینده شاهد رشد قابل توجهی در تعداد گواهی­ های الکترونیکی صادره در کشور باشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.