| کد خبر: 241055 |

◄ رانش بی سابقه زمین در جاده چالوس؛ چه اقداماتی انجام نشد؟

چرا راهداری که بخش مهمی از چرخه حمل و نقل کشور است به عنوان دانشی مهندسی در کشور در نظر گرفته نمی شود؟

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل با بیان این که ‌راهداری روشی مهندسی در صیانت از راه هاست نه روش سنتی در نگهداری راه ها، گفت:  تصویر رانش منطقه پل زنگوله  محور کندوان حاوی نکات بسیار ذی قیمتی در توجه به دانش راهداری و لزوم نگهداری مهندسی جاده های کشور است.

به گزارش تین نیوز، رضا مرادی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: زمین لغزش منطقه پل زنگوله که با نفوذ آب پای ترانشه و ترددهای روزانه به حرکت درآمده، با اندک هزینه و توجه به مقوله مهندسی راهداری قابل پیشگیری و ممانعت بوده است.

وی عنوان کرد: اگر قنوی بالادست رانش موصوف در بارندگی های زمستان سال جاری پاکسازی و با شیب مناسب، روان آب های ناشی از ذوب برف و باران به سمت آبروهای طرفین هدایت می شد یا با ایجاد قنوی بتونی یو شکل یا ذوزنقه ای شکل این روان آب ها با شیب مناسب به پل ها هدایت می گردید، الان این زمین لغزش عظیم را شاهد نبودیم که هم موجب انسداد راه به مدت چندین روز شود و هم هزینه های هنگفت بازسازی و ترمیم آن را شاهد باشیم.

بیشتر بخوانید:

رانش بی سابقه زمین جاده چالوس را مسدود کرد

مرادی تاکید کرد: چرا راهداری که بخش مهمی از چرخه حمل و نقل کشور است به عنوان دانشی مهندسی در کشور در نظر گرفته نمی شود؟ چرا باید دانش راهداری کشور توسط اپراتورهای ماشین آلات سنگین عملیاتی شود؟ چرا علم مهندسی راهداری در هیچ یک از مراکز آموزش عالی کشور به عنوان سر فصل های دروس مهندسی لحاظ نمی شود؟

او خاطرنشان کرد: تا کی باید شاهد هدر رفت هزینه های بیت المال باشیم؟! چرا وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی راه ها هیچ برنامه مدونی در آموزش راهداران کشور و به روز رسانی علم راهداری در کشور ندارد؟ چرا مهندسی راهداری کشور فقط در شست و شوی علائم و بازگشایی راه ها در کشور شناخته می شود و چراهای دیگر

این کارشناس گفت: اما دانش مهندسی راهداری شامل بازرسی سازه های راه، جانمایی و مکانیابی علائم راه ها، آنالیز و تحلیل خرابی پل های بزرگ، روش های تعمیر و ترمیم سازه های راه ها، طراحی و احداث قنوهای بتونی یا سنگی در راههای کوهستانی، ایجاد ریپ رپ یا گابیون چینی در پای کوله ها یا سر شمع های پایه ستونهای پل های بزرگ، طراحی و ایجاد تقاطع های ایمن، طراحی و نصب تابلوهای VMS و... است پس راهداری مهندسی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.