| کد خبر: 241027 |

◄ قطار ملی مترو با انجام آزمون‌های سرعت آماده مسافرگیری می‌شود

جهاددانشگاهی در خصوص آخرین وضعیت قطار ملی اعلام کرد این قطار با انجام آزمون‌های سرعت آماده مسافرگیری می‌شود.

تین نیوز

 دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی و مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی مترو با حضور در شرکت واگن سازی تهران از قطار ملی متر بازدید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از جهاددانشگاهی، طیبی در این بازدید با بیان اینکه بر این باوریم که اقتصاد ما باید متکی بر تولید ملی باشد ادامه داد: تولید ملی هم باید متکی بر علم و فناوری پیشرفته داخلی باشد تا بتواند رقابت‌پذیری خود را از جنبه فناوری و روزآمدی حفظ کرده و در کنار تأمین نیازهای داخل کشور بتوانیم وارد بازارهای جهانی و منطقه‌ای شویم.

وی در ادامه با اشاره به سابقه تولید قطار ملی و اقدامات جهاددانشگاهی در این رابطه گفت: از انتهای دهه ۷۰ دو حوزه تخصصی حمل‌ونقل ریلی و سیستم رانش و ساخت دکل‌های حفاری را که هر دو ترکیب برق و مکانیک و زیرشاخه‌های آن هستند را در دستور کار قراردادیم.

رئیس جهاددانشگاهی در این زمینه به مشکلات تحریم برای انتقال تکنولوژی اشاره کرد و گفت: در زمینه سیستم رانش با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه‌ای تعریف شد که به دلیل گرانی‌ها از حد پایلوت فراتر نرفت.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ به این نتیجه رسیدیم کل ساخت یک رام قطار مترو را آغاز کنیم افزود: در همین رابطه با پیشنهاد جهاددانشگاهی در برنامه ششم توسعه در دو ماده ۵۴ و ۳۶ تولید قطار ملی با ۸۵ درصد تولید داخل و آب‌شیرین‌کن‌ها با ۷۵ درصد داخلی سازی به تصویب رسید.

طیبی ادامه داد: با استناد به همین مصوبه و پیگیری ما، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این قضیه ورود کرد و با همکاری و حمایت شهرداری تهران، شرکت مترو و واگن سازی تهران قرار شد یک رام کامل قطار ملی بومی سازی شود و در نتیجه قرارداد تولید یک رام قطار ملی مترو بود.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه خیلی‌ها باور نداشتند که این پروژه به سرانجام می‌رسد گفت: استعداد در تمام افراد و جوامع وجود دارد، مهم باور و حمایت درست است که در این پروژه به نحو احسن انجام شد و همه مسئولان مربوطه خوب پایه پروژه ایستادند و اثبات کردیم کار شدنی است.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم عقد قرارداد ساخت ۱۱۳قطاری که شهرداری تهران نیازمند آن است و ۱۰۵ دستگاهی که معاونت علم و فناوری و همه ما به دنبال آن هستیم زودتر بسته شود تا این تابو به‌طور کامل از بین رود و نشان دهیم می‌توان یک کار خوب ایرانی را به‌طور کامل و با تکنولوژی روز و کیفیت بالا به سرانجام برسانیم گفت: همان‌گونه که در بحث ساخت دکل‌های حفاری توانستیم به موفقیت دست‌یابیم امیدواریم این قطار در آینده نزدیک، پس از کسب استانداردهای لازم به ریل حرکت افتد و مسافرگیری کند.

قطار ملی مترو در حال کسب استانداردهای بین‌المللی

طاهرزاده مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی نیز در این بازدید با بیان اینکه بسیاری بر این باور بودند که پروژه قطار ملی به سرانجام نمی‌رسد گفت: اما نه‌تنها قطار ملی حرکت کرد، بلکه بسیار هم موفق بود.

وی با بیان اینکه این پروژه برای اولین بار در کشور انجام شد و به مرحله عملیاتی رسید ادامه داد: در حال حاضر آزمون‌های حرکتی و اخذ تأییدیه فنی و استانداردهای بین‌المللی این قطار وارد مرحله اجرایی شده است. امیدواریم تا خردادماه مجوزهای لازم صادر شود تا بتوانیم مسافرگیری قطار را انجام دهیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.