| کد خبر: 240993 |

◄ درست، به جا، به اندازه و با برنامه مصرف کنیم

جا دارد مصرف سوخت در اولویت برنامه صرفه جویی باشند. مخصوصا بنزین که این روزها یکی از نیازمندی های اساسی مردم است

تین نیوز

صرفه جویی؛ این کلمه شما را یاد چه چیزی می اندازد؟

اغلب ما با شنیدن صرفه جویی یاد کمتر مصرف کردن و درست مصرف کردن آب می افتیم. یا شاید صرفه جویی در مصرف برق و گاز.

اما صرفه جویی مختص یک کالای خاص یا یک انرژی خاص نیست. ما می توانیم در مصرف هر چیزی صرفه جویی کنیم. یعنی درست، به جا، به اندازه و با برنامه مصرف کنیم.

جا دارد مصرف سوخت در اولویت برنامه صرفه جویی باشد. مخصوصا بنزین که این روزها یکی از نیازمندی های اساسی مردم است و البته قیمت بنزین هم از دغدغه های رانندگان است.

 صرفه جویی در مصرف بنزین روش خاص خودش را دارد.

شاید تا حالا به روش های مختلفی برای این موضوع فکر کرده اید. با هم بعضی از این روش ها را مرور می کنیم.

اولین نکته که به ذهن ما می رسد حذف مسیرهای اضافی و ترددهای غیر ضروری از برنامه روزمره باشد. نکته درستی است. اگر به برنامه های روزانه خود توجه کنیم، می بینیم که رفتن بعضی از مسیرها چندان ضرورتی ندارد، یا حداقل می توان از مسیر کوتاهتری رفت و آمد کرد.

استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس هم می تواند گزینه مناسبی باشد. می توانیم در مسیرهایی که وسایل نقلیه عمومی وجود دارد از خودروی شخصی استفاده نکنیم و طبیعتا در مصرف بنزین هم صرفه جویی خواهد شد.

اما اگر تخصصی تر به موضوع نگاه کنیم موارد دیگری هم به این دو مورد اضافه می شوند.

فرض کنید اول صبح است و می خواهید خودروی خود را روشن کنید. حتما چند دقیقه ای را به گرم کردن آن می پردازید. کار بسیار درستی است اما همین را می توان به یک دقیقه تقلیل داد. یک دقیقه، زمان کافی و مناسبی برای گرم کردن خودرو است. می توان از دقایق بیشتر صرف نظر کرد. ضمن آنکه خودروهای مدرن در مقایسه با خودروهای قدیمی به زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارند.

رانندگی با سرعت بالا هیجان انگیز است، سرگرم کننده است، شاید شما را هم زودتر به مقصد برساند اما غافل از اینکه مصرف سوخت خودروی شما را بالا می برد. رانندگی آهسته و یکنواخت، بنزین کمتری را مصرف می کند، تا حد امکان آهسته برانید هم به خاطر رعایت نکات ایمنی و مراقبتی، هم به خاطر مصرف سوخت.

هنگام رانندگی مخصوصا در بزرگراه ها و آزادراه ها با شیشه بسته رانندگی کنید. رانندگی با پنجره باز گردش هوا و مقامت هوا را بالا می برد و در نتیجه خودرو، سوخت بیشتری مصرف می کند.

اگر در ترافیک یا کنار خیابان توقف بیش از دو دقیقه دارید خودرو را خاموش کنید. با این کار از سوختن بی فایده  بنزین جلوگیری می کنید.

بیش از حد و به طور مدام از ترمز استفاده نکنید. سعی کنید فاصله ایمن خود را با خودروی جلویی حفظ کنید تا مجبور نباشید هر لحظه ترمز بگیرید.  در کاهش مصرف سوخت تاثیر ملموسی دارد. به موقع و در صورت نیاز از ترمز استفاده کنید.

لاستیک های خودروی خود را بررسی و بالانس کنید. لاستیک های بالانس شده اصطکاک را کاهش می دهد و در نتیجه بنزین کمتری مصرف می شود. علاوه بر این بالانس لاستیک ها از استهلاک قطعات هم جلوگیری می کند. هنگام تغییر فصل ها و یا تغییر ناگهانی هوا حتما لاستیک ها را بررسی کنید.

شتاب گرفتن یک باره، مصرف سوخت را بالا می برد. بعد از هر توقف جهت حرکت دوباره به آرامی و به صورت یکنواخت شتاب بگیرید. به نرمی رانندگی کنید.

میان خطوط رانندگی کنید و از جابجایی بین خطوط پرهیز کنید. از اجرای حرکات مارپیچی و به اصطلاح لابی کشیدن دوری کنید. این کار علاوه بر افزایش مصرف سوخت، افزایش خطر تصادف را هم به همراه دارد.

هنگام بنزین زدن به طور صحیح از نازل استفاده کنید. دستگیره نازل را تا آخر فشار ندهید زیرا ممکن است همراه بنزین هوا وارد باک شود و شما به جای پول بنزین پول هوا را بدهید.

تا حد امکان در سایه پارک کنید. اجازه دهید خودرو و مخصوصا باک خودرو در سایه و درفضای خنک قرار گیرد. گرم شدن خودرو و التهاب باک می تواند تبخیر بنزین را افزایش دهد.

از قراردادن بار اضافی روی خودرو خودداری کنید. خودرو برای حمل بار اضافی نیاز به تلاش بیشتر است و تلاش بیشتر به موتور فشار اضافه وارد می کند و در نتیجه مصرف سوخت بالا می رود.

حتما راهکارهای دیگری هم وجود دارد اما علی الحساب این نکات را به خاطر داشته باشیم تا بتوانیم به سهم خود در مصرف سوخت صرفه جویی لازم را انجام دهیم. درست، به جا، به اندازه و با برنامه مصرف کنیم.

* خبرنگار

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.