| کد خبر: 240967 |

◄ ۱۲۹ ساختمان بلند غیر ایمن در تهران

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران گفت: شرایط ایمنی ۱۲۹ ساختمان بلند در تهران خطرناک است و باید فوری مداخله شود.

تین نیوز

 مهدی داوری دولت آبادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره تعداد ساختمان‌های ناایمن و پرخطر افزود: طبق تکالیفی که سازمان آتش نشانی بر عهده دارد و بر اساس مصوباتی که در شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ شد و مامور به انجام آن‌ها هستیم وظیفه داریم بر اساس شاخص‌هایی ساختمان‌های شهر تهران را نسبت به خطر پذیری ساختمان دسته بندی کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، وی ادامه داد: این شاخص‌ها شامل ارتفاع و میزان بار اشتعال، سرعت اشتعال و جمعیتی که در آن محل حضور دارند، هستند و این ساختمان‌ها به سه دسته پرخطر، میان خطر و کم خطر تقسیم می‌شوند.

داوری گفت: ساختمان‌های پرخطر در درجه اول اهمیت قرار دارند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران خاطر نشان کرد: هر ساختمان مرتفعی در تهران جزو ساختمان‌های پر اهمیت قرار می‌گیرند که مرتب باید رصد شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس فعالیت‌هایی که در چند سال گذشته صورت گرفت حدود ۳۳ هزار ساختمان شناسایی شدند که در درجه اهمیت قرار می‌گیرند که از این تعداد ۳۵۰۰ ساختمان در گروه ساختمان‌هایی هستند که نا ایمن بودن آن‌ها بیش از حد مجاز است و شرایط ۱۲۹ ساختمان هم غیرقابل تحمل است یعنی باید فوری مداخله شود.

داوری گفت: هر کدام از ۱۲۹ ساختمان تاکنون چندین بار اخطار دریافت کردند، حتی ساختمانی وجود دارد که بیش از ۱۰ اخطار به آنجا دادیم.

وی افزود: ابزارقانونی که در اختیار ما قرار دارد اخطار است، و ابزار قانونی لازم برای مداخله بیشتر نداریم، قطعاً ماموریتی که سازمان‌های آتش نشانی در کشور دنبال می‌کنند این است که شهروندان را از هر گونه آسیبی در امان بدارند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: قانونی که در سال ۱۳۳۴ مصوب شد قطعاً جامعیت برای شهر‌های امروز را ندارد، بافت شهر‌ها حتی فعالیت‌ها و مشاغل متفاوت شده است و به هیچ وجه پاسخگوی شرایط امروز کشور نیست.

داوری درباره ضرورت بازنگری قانون شهرداری‌ها برای ساختمان‌های نا امین گفت: مسئولیت شهرداری ها، مشخص است، اما به طور دقیق حوزه اختیارات شهرداری‌ها در این خصوص مشخص نیست، به عنوان نمونه بسیاری از ساختمان‌ها می‌توانند از ورود کارشناسان آتش نشانی برای تشخیص ناایمنی‌ها جلوگیری کنند و ما ضابط قانونی و قضایی برای این کار نیستیم و حتی نداشتن اختیارات قانونی لازم فرایند را بسیار کند می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: ما با تمام مالکان و بهره برداران جلسات توجیحی و آموزشی داریم، اما آن‌ها الزام قانوی برای انجام ندارند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران تصریح کرد: حوادث متعددی که در خصوص آتش سوزی‌ها در کشور اتفاق افتاد به ما ثابت کرد که خلاء‌ها و اشکالاتی در این قانون وجود دارد، قانونی که ۶۵ سال پیش نوشته شده است خیلی جامع نبود و باید بازنگری و حوزه اختیارات و تکالیف گروه‌های مختلف، مالکان و بهره برداران مشخص شود.

 داوری گفت: شهرداری‌ها در حوزه صدور پروانه و پایان کار نظارت لازم را دارند، ولی بعد از پایان کار دیگر ابزاری وجود ندارد که شهرداری‌ها بتوانند برای جلوگیری از ناایمن شدن از آن استفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر به مجوز بهره برداری نیاز داریم حتی اگر پایان کار دچار اشکالات قانونی است و زمان بر می‌باشد باید مجوز بهره برداری صادر شود.

ضرورت بازنگری قانون شهرداری‌ها برای ساختمان‌های ناامین

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران گفت: کشور به قانون جامع در حوزه ساخت و ساز نیاز دارد.

مهدی داوری دولت آبادی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: متاسفانه خلاءهای قانونی متعدد در بخش های مختلف موجب شده است کار خوب پیش نرود.

وی درباره مسائل بین مالک و مستاجر در رعایت شرایط ایمنی ساختمان افزود: بلاتکلیفی بین سرقفلی داران و مالکان وجود دارد و هر کدام دلایل خودشان را برای ایمنی دارند و دستگاه ها هم نمی توانند دخالت جدی کنند بنابراین نتیجه این می شود که ساختمان هایی با شرایط ناایمن بسیار بالا به ویژه دربازار خسارت سنگینی را به بهره برداران و مالکان تحمیل کند.

وی ادامه داد: کشور به قانون جامع در حوزه ایمنی ساختمان نیاز دارد، هدف ما پلمپ نیست و شهرداری ها این گونه به مسئله نگاه نمی کنند، مقررات ایمنی در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، ضوابط بسیار جامعی است اما برای ساختمان های قدیمی تر نیاز به اجرای همه ضوابط نیست بلکه به ارتقا ضریب ایمنی در این ساختمان ها قائل هستیم ولی متاسفانه خلاءهای قانونی متعدد در بخش های مختلف موجب شده است کارها خوب پیش نرود.

 داوری درباره ایمن سازی ساختمان ها و دریافت هزینه از مالکان گفت: ما در خیلی از مکان ها نمی توانیم وارد شویم و تشخیص ناایمن بودن بدهیم چون اجازه ورود به ما نمی دهند و قانون هم چنین مواردی را تعریف نکرده است همچنین در سال 1345 تمهیدات ایمنی که برای ساختمان در نظر گرفته می شد با توجه به شرایطی که ساختمان ها در آن سال ها داشتند بود که شرایط بسیار ساده و ابتدایی بوده است ولی امروز نوع ضوابط ایمنی بسیار متفاوت است و ایمنی برای هر ساختمان هزینه دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران خاطر نشان کرد: شهرداری ها در کشور توان رسیدگی به تعداد بی شمار ساختمان ها را ندارند تا بعد از احیاء، هزینه آن را از مالکان دریافت کنند.

وی تصریح کرد: در شهر تهران نظارت های لازم برای همه ساختمان ها با هر ارتفاعی و هر کاربری انجام می شود و تلاش می کنیم هیچ ساختمان ناایمن تولید نشود ولی بعد از پایان کار هم ، شاخص های ایمنی به شدت آسیب پذیر هستند و نیاز به نگهداری دارند.

داوری گفت: ساختمان پلاسکو که روز جمعه افتتاح شد شرایط بسیار خوبی دارد و تمهیدات در نظر گرفته شد و ما این ساختمان را رها نخواهیم کرد و به طور مرتب از این ساختمان بازدید می کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران افزود: بر اساس تکلیفی که شورای اسلامی شهر تهران برای شهرداری و سازمان آتش نشانی تهران مشخص کرد موظف هستیم از ساختمان ها بازدید کنیم اما بعد از این اگر ساختمان ها از نظر ایمنی دچار مشکل شوند، قانونی نداریم.

وی ادامه داد: مبحث 22 در خصوص نگهداشت وضع ساختمان به تفصیل صحبت کرده اما در مورد الزام قانونی صحبتی نکرده است و متولی مشخص نیست یعنی مالکان به انجام کار ملزم نیستند اگر قرار باشد ایمنی اتفاق بیفتد به همت جمعی نیاز دارد که همه مشکلات حل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.