| کد خبر: 240877 |

◄ بودجه حمل و نقل معادل هزینه نگهداری تنها یک آزادراه در کشور است

به گفته وزیر راه وشهرسازی بودجه حمل و نقل سال ۱۴۰۱، ۲۰ هزار میلیارد تومان است که معادل هزینه نگهداری تنها یک آزادراه در کشور است.

تین نیوز

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز (سه‌شنبه) در همایش سراسری و نشست تخصصی روسای پلیس راهور و راه‌استانها و معاونین و روسای مراکز تخصصی ستاد پلیس راهور با پیش‌بینی‌ افزایش ترددها در نوروز امسال، گفت: ستاد سفرهای نوروزی از روزهای گذشته در وزارت راه و شهرسازی مشغول به کار شده‌ و ۲۴ هزار راهدار از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین در کنار پلیس به مسافران نوروزی خدمات رسانی می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی،  وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در سراسر کشور به مردم خدمات رسانی می‌کنند و ماموریت‌های متنوعی دارد، اظهار کرد: امسال طبق پیش‌بینی‌ها ترددها افزایش خواهد داشت و ستاد سفرهای نوروزی از روزهای گذشته در وزارت راه و شهرسازی مشغول به کار شده‌اند.

وی ادامه داد: طبق گزارش‌های اعلام شده، آمار فوتی‌های تصادفات کاهش داشته اما بازهم کافی نیست و اگر هر دستگاه به مسئولیت خود به خوبی عمل کند، در این مسیر موفق خواهیم بود. 

قاسمی گفت: ۲۴ هزار پرسنل در بخش راهداری جاده‌ای مشغول به فعالیت هستند و برنامه ریزی شده از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین در کنار پلیس به مسافران نوروزی خدمات رسانی کند. 

وی با بیان اینکه بخش جاده‌ای کشور بیشترین حمل و نقل را به خود اختصاص داده است، افزود: در سال گذشته ٨ میلیون‌ مسافر در بخش دریایی تردد داشتند. 

زیرساخت و ناوگان کهنه مشکل‌زا است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از لحاظ زیر ساخت و ناوگان دچار مشکلاتی هستیم، گفت: ناوگان هوایی سن بالایی دارد و این موضوع نگران کننده است؛ همچنین در حوزه ریلی ۵۰۰ لوکومتیو در حال  فعالیت هستند که به دلیل نقصانی که وجود دارد سرعت آن‌ها بسیار پایین است. 

وی در حوزه جاده‌ای توضیح داد: بیش از ۴۵۰ هزار کامیون در جاده‌های کشور در حال تردد هستند که حداقل ۱۶۰ هزار کامیون باید از رده خارج شوند.

قاسمی با بیان اینکه بر اساس استانداردها برای نگهداری جاده‌ای باید ٣ درصد هزینه شود، گفت: با وجود اینکه طبق محاسبات عدد بزرگی برای نگهداری جاده‌ای نیاز است، هیچ رقمی برای نگهداری جاده‌ها در بودجه سالانه وزارت راه و شهرسازی مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه بیش از ٢٢۰ هزار جاده آسفالته در کشور وجود دارد، افزود: بودجه حمل و نقل سال ۱۴۰۱، ۲۰ هزار میلیارد تومان است که معادل هزینه نگهداری تنها یک آزادراه در کشور است. 

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: نمی‌توان با این بودجه تحول ایجاد کرد و باید روش‌های دیگری جایگزین شود که علیرغم همه مسائل تلاش می‌کنیم عید نوروز خوبی با حداقل تلفات برای مسافران رقم بزنیم.

قاسمی وقوع تحولی بزرگ در حوزه حمل‌و نقل را نوید داد و گفت: برنامه‌ای برای ایجاد یک تحول بزرگ برای حمل و نقل کشور در حوزه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست که با اجرای مصوبات و عملیاتی شدن توافقنانه‌های منعقد شده با کشورهای مختلف محقق خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 1

    اينكه بودجه نگهداري راه ها بسيار اندك است درست و مهم و نگران كننده است و جاده هاي كشور در حال فرسايش و اضمحلال هستند و وزارت راه بايد شرايط كاري و مالي را متحول كند و لايحه قانوني بدهد تا از استفاده كنندگان از جاده ها عوارض گرفته شود همانطور كه هزينه نگهداري ريل و بندر و فرودگاه از استفاده كنندگان گرفته مي شود. البته در جاده اثر فرسايشي عبور كاميون صدها برابر عبور سواري است زيرا طبق مدلهاي علمي تخريب جاده بر اساس افزايش وزن وسيله نقليه با توان چهارم اضافه مي شود.
    ضمنا تمثيل وزير كه 20 هزار تومان هزينه نگهداري يك آزادراه است كاملا نادرست است. هزينه نگهداري گرانترين آزادراه موجود كشور يعني تهران شمال به دو هزار ميليارد تومان در سال نمي رسد.

  • محمد کاظم 0 2

    پس این مقدار عوارضی که سازمان راهداری از هر بارنامه یا صورتحساب میگیرد که اخیرا هم خیلی افزایش داده صرف چه چیزی می‌شود که برای امر به این مهمی هم بودجه ندارند ؟!!!!!!!