| کد خبر: 240863 |

◄ اعلام مناقصه قطعه 32 کیلومتری از پروژه کریدور شمال - جنوب ارمنستان

کمیسیون جامع کارشناسی ارمنستان طرح بازسازی قطعه چهارم، قطعه 32 کیلومتری جاده کجاران - آگارک، را به اتفاق آرا تصویب کرد که بر اساس نتایج آن مناقصه احداث این قطعه از مسیر اعلام می شود.

تین نیوز

کمیسیون جامع کارشناسی ارمنستان پروژه بازسازی قطعه چهارم، قطعه 32 کیلومتری جاده کجاران - آگارک، را به اتفاق آرا تصویب کرد که بر اساس نتایج آن مناقصه احداث این قطعه از مسیر را اعلام کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از سرویس مطبوعاتی بنیاد اداره راه ارمنستان، نشست کمیسیون جامع کارشناسی دولتی به ریاست آرمن غولاریان، رئیس کمیته توسعه شهری در خصوص برنامه سرمایه گذاری قطعه 4 کریدور جاده ای شمال به جنوب، کجاران - آگارک برگزار شد و مستندات طراحی این جاده مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

در این نشست پروژه بازسازی 32 کیلومتر از قطعه 4 مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد هزینه پروژه بازسازی از طریق صندوق تثبیت و توسعه اوراسیا و همچنین بودجه دولتی جمهوری ارمنستان تامین شود.

بخش بازسازی شده جاده به طول 32 کیلومتر شامل 18 پل و 3 تونل است که طولانی ترین آنها 7.5 کیلومتر خواهد بود. در این گزارش تاکیده شده که خودروهای سنگین دارای خط مخصوص به خود خواهند بود تا حمل و نقل کالا تسهیل شود.

پروژه شمال-جنوب فاصله مرز ایران تا مرز گرجستان را از 556 کیلومتر به 490 کیلومتر کاهش می دهد. این جاده به طور قابل توجهی دسترسی به دریای سیاه را نه تنها برای ارمنستان، بلکه برای ایران نیز تسهیل می کند. این پروژه از طریق خاک ارمنستان (مغری- کاپان-گوریس- ایروان- آشتارک- گیومری- باورا) و گرجستان به دریای سیاه و کشورهای اروپایی دسترسی خواهد داشت. در ابتدا قرار بود این راه در سال 2019 تکمیل شود. هزینه برنامه دائما به سمت بالا بازبینی می شد. در همین حال، در سپتامبر 2012، زمانی که ساخت بزرگراه آغاز شد، مبلغی که نمایندگان دولت ارمنستان به آن اشاره کردند، بسیار کمتر بود (چیزی حدود 962 میلیون دلار).

در 24 سپتامبر 2021، دولت ارمنستان این برنامه سرمایه گذاری را در چارچوب برنامه سرمایه گذاری کریدور جاده ای شمال - جنوب تصویب کرد: اجرای قطعه 4 با مشخصات مربوط آغاز شود. بر اساس اطلاعات اولیه، ساخت بخش جاده سیسیسان - کجاران در منطقه سیونیک جمهوری است و هزینه این برنامه تنها برای بخش ساخت و ساز حدود 1.5 میلیارد دلار خواهد بود. اجرای این پروژه، همکاری فعال با شرکای بین المللی جمهوری ارمنستان را فراهم می کند.

همچنین در 17 فوریه 2022، در جلسه دولت، نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان اعلام کرد که مناقصه ای را برای شناسایی شرکت های دارای صلاحیت برای بخش سیسیان-کاجاران از کریدور حمل و نقل شمال - جنوب، اعلام کرده است.  پیش بینی ساخت این جاده 6 سال در نظر گرفته شده است، همچنین قرار است جاده جدیدی از رده فنی II با سرعت تخمینی 100 کیلومتر در ساعت به طول کل حدود 60 کیلومتر شامل 4.7 کیلومتر پل و تونل به طول کل 12.5 کیلومتر که طولانی ترین تونل آن 8.6 کیلومتر طول دارد، ساخته شود. در نتیجه کاهش طول جاده سیسیان - کجاران حدود 58 کیلومتر، افزایش میانگین سرعت 50 کیلومتر در ساعت، کاهش زمان سفر حدود 1.5 تا 2 ساعت امکان پذیر خواهد بود که روانی و ایمنی حرکت را در این کریدور،  بهبود خواهد بخشید.

ساخت یک بخش از بخش کجاران - آگارک (ورودی تونل پیش بینی شده آگارک - واردانیدزور - کجاران) توسط صندوق تثبیت و توسعه اوراسیا بانک توسعه اوراسیا و دولت جمهوری اسلامی ایران تامین می‌ شود.

گفته می شود هزینه کل پروژه 184,700,000 دلار با احتساب وام 150,000,000 دلار و کمک مالی مشترک RA 34,700,000 دلار است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.