| کد خبر: 240845 |

مدیرعامل شرکت جوپار:

◄ هدف ما کسب جایگاه برتر در ارائه خدمات به مسافران ریلی است

با توجه به سوابق گذشته و چنانچه تغییراتی در استراتژی دولت در حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل ریلی مسافری صورت نپذیرد بی شک شاهد خروج سرمایه گذاران در آینده نزدیک خواهیم بود و این موضوع تهدیدی جدی برای حوزه مسافری در راه آهن می باشد.

تین نیوز

17 بهمن ماه امسال بود که خبر انتصاب علیرضا عجمیان به عنوان مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار منتشر شد.

به گزارش تین نیوز، در این روز در مراسمی با حضور اعضای هیئت مدیره شرکت جوپار و مدیرعامل سازمان عمران کرمان، علیرضا عجمیان به عنوان مدیرعامل شرکت جوپار معرفی شد.

به دنبال این انتصاب خبرنگار ما برای آشنایی بیشتر با «عجمیان» گفت و گویی با وی انجام داده که در ادامه می خوانید:

- لطفا خودتان را معرفی و چکیده‌ ای از سوابق تان را بفرمایید:

 - اینجانب علیرضا عجمیان دانش آموخته کارشناسی رشته مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد مدیریت فنآوری اطلاعات هستم.  از سال 1376 توفیق حضور و فعالیت در صنعت حمل و نقل ریلی مسافری را دارم. معاونت بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت مهتاب سیر جم، مدیرکل اعزام و خدمات راهبری و مدیرکل توسعه سرمایه های انسانی شرکت حمل و نقل ریلی رجا،‌ معاون مسافری اداره کل راه آهن تهران  و مشاور مدیرعامل موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران از جمله مسئولیت های بنده در این سال ها بوده است.

- چه اهداف و چشم اندازی را پس از حضور در شرکت جوپار دنبال خواهید کرد و جایگاه شرکت جوپار در میان صنعت را چگونه ارزیابی می‌کنید و همچنین برنامه های شما در خصوص تعمیر و نگهداری و نوسازی ناوگان مسافری شرکت جوپار چیست؟

- جوپار یک شرکت باثبات و دارای پیشینه مثبت در بخش ریلی مسافری و بار بوده است. این شرکت اولین شرکت بخش خصوصی در کشور است که فعالیت رسمی خود را از سال 1381 در زمینه کریر ریلی مسافری و باری آغاز نموده است.

در سال های ابتدایی ناوگان شرکت جوپار تنها دارای واگن‌های 6 تخته بود ولی با تغییر سیاست گذاری و استراتژی در شرکت، اکنون این ناوگان به واگن‌های چهارتخته ارگ و اتوبوسی ماهان نیز مجهز شده است که شرکت بتواند پوشش دهنده سلیقه‌ های متفاوت مشتریان باشد. در حال حاضر شرکت جوپار دارای 135 واگن مسافری و خدماتی فعال در سطح ریلی کشور است.

در نظر است حسب دستور و نظر مدیریت سازمان عمران کرمان (به عنوان هلدینگ و صاحب اکثریت سهام) و  هیئت مدیره محترم این شرکت ، نسبت به تعامل مثبت و سازنده با ذینفعان اصلی اعم از مسافران محترم، سرمایه های انسانی (ماموران و همکاران ستادی و اجرایی)، پیمانکاران و تامین کنندگان قطعه و خدمات، و شرکت راه‌ آهن به عنوان دستگاه حاکمیتی و نظارتی و سایر شرکت های مالک واگن های مسافری و باری و اقدام شود. در این زمینه قطعا نگاه به ذینفعان متحول گشته و رویکرد جدید و چالشی به حمل و نقل مسافری در کلیه شقوق خواهیم  داشت.

از دیگر برنامه‌ های در حال بررسی و اقدام می‌ توان به ایجاد مسیرهای جدید ریلی، اخذ مجوز ناوگان 5 ستاره از معاونت مسافری راه آهن، تامین و بهره برداری از ناوگان باری اشاره نمود.

در خصوص جایگاه از لحاظ تعداد واگن مسافری در اختیار شرکت جوپار سومین شرکت در بین شرکت‌های فعال در این حوزه بوده و به امید خدا در آینده‌ نزدیک شاهد ارتقا این رتبه نیز خواهیم بود.

در بین مشتریان نیز، شرکت جوپار، مشتریان وفادار خود را در مسیرهای مختلف ریلی داشته و شرکت در برنامه‌های آتی خود، در جهت افزایش رضایت مندی این عزیزان به عنوان یکی از سرمایه های اصلی تلاش خواهد کرد.

هدفم  در شرکت جوپار  ایجاد تحولات بنیادین و کسب جایگاه برتر در ارائه خدمات به مسافران گرامی در میان تمام شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل مسافری است که برای تحقق این هدف بعد از لطف الهی متکی به سرمایه های انسانی ارزشمند و دانش و تجربه گرانمایه ماموران گرامی و همکاران عزیزم  در خانواده بزرگ جوپار هستم.

در بخش فنی نیز، سلامت فنی واگن های مسافری در شرکت جوپار از دیرباز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است به همین علت شرکت در این خصوص از متخصصان مجرب و با تجربه در کنار جوانان تحصیل کرده استفاده می‌ نماید تا سیر قطارهای مسافری این شرکت با بالاترین کیفیت و ایمنی انجام پذیرد.

در حال حاضر این شرکت با سرمایه گذاری انجام شده  به جز سایت ایستگاه تهران، سایت فنی دیگر در ایستگاه کرمان را راه اندازی نموده تا تعمیرات مربوط به واگن های خود را زیر نظر کارشناسان زبده این شرکت و پیمانکاران واجد شرایط و دارای مجوز انجام دهد تا علاوه بر نظارت دقیق تر، سرعت بازگشت به سیر ناوگان نیز بیشتر شود.

شرکت جوپار تاکنون 45 دستگاه واگن آلمانی خود را در سطح 1 و 5 واگن دیگر را نیز در سطح 2 بازسازی کرده است. مطابق با برنامه های شرکت در سال 1401 واگن هایی که عمر آنها به 30 سال برسد نیز مورد بازسازی سطح 1 قرار خواهند گرفت. همچنین این شرکت در حال مذاکره با سرمایه گذارانی است تا 11 واگن اتوبوسی آلمانی تهویه دار بازسازی شده را به صورت قرارداد BOT برای بازسازی سطح 1واگذار نماید.

- به نظر شما مهمترین چالش‌ های صنعت ریلی مسافری در حال حاضر چیست و آینده حمل و نقل ریلی مسافری از دیدگاه شما چگونه است؟

- بزرگترین چالش،‌ عدم حمایت دولت از بخش خصوصی است. دولت به بخش ریلی مسافری به دید صنعتی عام‌ المنفعه که در خدمت آحاد جامعه است، می‌نگرد. در حالیکه بخش ریلی مسافری، یک بخش غیردولتی است و با سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی و بدون دریافت کمک دولتی راه‌ اندازی شده است. اما در تعیین نرخ، نحوه فروش بلیت، میزان فروش بلیت و .... تابع قوانین دولتی است. این نگاه چندگانه به این صنعت بزرگترین چالش این صنعت است.

چالش بعدی نیز، ناهمگونی درآمد و هزینه‌ های این بخش است که باعث عدم ورود سرمایه‌ گذار جدید در بخش ریلی مسافری شده است. یکی از مواردی که شرکت‌ ها با آن دست به گریبانند، عدم توازن درآمد نسبت به هزینه‌ هاست. افزایش درآمد در بخش ریلی مسافری، به جهت افزایش سود نیست و تنها تلاش برای جبران زیان و سربه‌سر شدن نقطه سرمایه‌ گذاری خود است. وقتی همه ساله در بررسی درآمدها و هزینه‌ ها به این نتیجه می‌ رسیم که همیشه پس‌گرا بوده‌ ایم، به نظر شما، آینده صنعت چگونه می‌تواند باشد؟؟

هدف بخش خصوصی از سرمایه‌ گذاری در هر صنعتی، ایجاد درآمد و افزونگی سرمایه اولیه است. در حالیکه در بخش ریلی مسافری، با افزایش چندبرابری هزینه‌ های نگهداری، تعمیرات، دستمزدها  و ... در سال‌های گذشته، هیچ تغییری در قیمت بلیت ایجاد نشده و همچنین بحث فاصله‌ گذاری اجتماعی در دوران کرونا نیز، از درآمد شرکت‌ های ریلی کاسته است.

با توجه به سوابق گذشته و چنانچه تغییراتی در استراتژی دولت در حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل ریلی مسافری صورت نپذیرد بی شک شاهد خروج سرمایه گذاران در آینده نزدیک خواهیم بود و این موضوع تهدیدی جدی برای حوزه مسافری در راه آهن می باشد.

انتظارات شفاف این حوزه  از دولت برآورده کردن موارد ذیل است:

  • اعطای یارانه (کمک زیان) به شرکت‌ ها در راستای کمک و مساعدت بخش دولتی
  • کاهش هزینه کشنده
  • هماهنگی با سیستم بانکی جهت پرداخت تسهیلات مناسب و کم بهره
  • آزادسازی قیمت
  • ایجاد استانداردهای مورد توافق طرفین و استفاده از نظرات شرکت‌ ها در تدوین قوانین در بخش‌ های اجرایی
  • حذف تعهدات غیر الزامی در بخش‌ های فنی و غیرفنی (غیر از ایمنی) که تعهدات مالی برای شرکت ها در بر دارد.

از دیگر چالش‌ های این صنعت کمبود و مشکل کشنده هاست. کمبود لکوموتیو در سال های 1399 و 1400 حداقل 40 تا 50 درصد از ناوگان مسافری شرکت های مالک واگن های مسافری را تحت تاثیر قرار داد که باعث ضررهای بسیار بالایی برای این شرکت‌ ها گردید که متاسفانه زیان‌ های وارده، به زیان‌ های انباشته سال‌ های قبل شرکت‌ های ریلی افزوده شده است. البته  امیدواریم با توجه به پیگیرهای مجدانه مدیریت محترم عامل و معاونین محترم مسافری،ناوگان و سیر و حرکت راه آهن ج.ا.ا در ایام پیک نوروز 1401 و بعد از آن تعداد لکوموتیوهای فعال  افزایش یافته و شاهد بهره برداری بیشتر از واگن های متوقف باشیم.

برنامه های شرکت جوپار برای مدیریت شیوع ویروس کرونا و مشکلات آن چه بوده و با توجه به شیوع سویه جدید کرونا و مواجه با پیک ششم کرونا ارزیابی شما از استقبال سفر در ایام نوروز چگونه است؟

شرکت جوپار مطابق دستورالعمل‌ های ابلاغی از سوی راه‌ آهن از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، با رعایت کلیه پروتکل‌ های بهداشتی به مبارزه با این ویروس پرداخته است. از جمله این موارد می‌ توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ضدعفونی کلیه کوپه‌ ها، راهروها، سرویس‌ های بهداشتی و ... در بدو ورود قطار به مقصد
  • پلمپ کردن درب کوپه‌ ها بعد از هر مرحله ضدعفونی
  • تحویل ماسک به مسافران در ابتدای سفر جهت تعویض ماسک خود با ماسک جدید و نو
  • تحویل بسته‌ های بهداشتی شامل ژل بهداشتی حاوی الکل به مسافران واگن‌ های ارگ
  • انجام دوره‌ ای تست کرونا از پرسنل داخل قطار جهت اطمینان از سالم بودن ایشان
  • ابلاغ و آموزش شیوه‌ نامه‌ های بروز بهداشتی در جهت جلوگیری از شیوع ویروس
  • چک کردن وضعیت ظاهری توسط کارشناسان بهداشت مجرب و تب‌ سنجی مامورین در بدو حرکت

با توجه به اتصال سامانه‌ های برخط وزارت بهداشت، ثبت احوال و راه آهن امکان صدور بلیت برای مسافرانی فراهم است که واکسن کرونا را دریافت کرده باشند که این موضوع باعث ایجاد اطمینان خاطر برای مسافران قطارها می گردد.

همچنین بنا به اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت های ریلی تاکنون عملکرد قابل قبولی در رعایت شیوه نامه های بهداشتی داشته اند. از طرفی پس از گذشت دو سال حجم تقاضای سفر انباشته شده و مردم تمایل دارند که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به سفر بروند.

پیش بینی می‌ کنیم در نوروز امسال به نسبت دو سال گذشته حجم تقاضای سفر بیشتری در بخش ریلی داشته باشیم و انتظار می‌ رود استقبال خوبی از قطارهای مسافری را شاهد باشیم. اما فراموش نکنیم تمام فعالیت‌ های انجام گرفته شده جهت ایجاد سفری امن و عاری از ویروس، برای تمامی شرکت‌ ها هزینه‌های گزافی به ارمغان آورده که در هیچ آیتمی از  هزینه بلیت اخذ شده از مسافر دیده نمی‌شود و شرکت‌ها را با چالش‌های مالی فراوانی روبرو کرده است.

امیدواریم با رعایت شیوه‌ نامه‌ های بهداشتی بتوانیم گامی موثر در کنترل بیماری و ریشه‌کن کردن آن برداریم.

- افزایش نرخ ارز چه تاثیری بر شرکت جوپار داشته است؟

- متاسفانه افزایش نرخ ارز مشکلات فراوانی را برای کلیه شرکت‌ ها در بر داشته، شرکت جوپار نیز به عنوان یکی از شرکت‌ های ریلی خارج از این محدوده تاثیر نبوده است. افزایش نرخ ارز به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث افزایش هزینه بعضا حتی تا چند ده برابر در برخی از تجهیزات مورد نیاز مانند چرخ و محور، بانداژ ، قطعات ترمز و ... گردیده ولی امیدواریم با حمایت جدی و درخور توجه از طرف دولت و راه آهن ج.ا.ا شاهد کاهش تاثیرات منفی این موضوع بر صنعت حمل و نقل ریلی مسافری باشیم

- با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی آیا ظرفیت و قیمت بلیت قطارهای مسافری تغییری خواهد داشت؟

- در خصوص قیمت بلیت قطار نیز، علی‌رغم پیگیری‌ های بعمل آمده از سمت انجمن های صنفی فعال در این حوزه، متاسفانه تا کنون شاهد صدور مجوز افزایش قیمت نبوده‌ ایم. با توجه به مطالب اشاره شده، در چندسال گذشته علاوه بر افزایش سرسام آور در هزینه های بخش های مختلف شرکت اعم از تامین قطعات، نیروی انسانی و ...، شیوع ویروس کرونا و کاهش حجم تقاضا سفر را هم تجربه کرده ایم. در خصوص ظرفیت نیز تابع سیاست های ستاد ملی کرونا و راه آهن هستیم و در حال حاضر این شرکت های ریلی مسافری اجازه دارند تا 80 درصد ظرفیت خود را به فروش رسانند.

تلاش همکاران اینجانب در شرکت، علیرغم وجود مشکلات مالی فراوان و تاخیر در پیش فروش نوروزی و عدم افزایش قیمت بلیت ارائه خدمات ویژه و متفاوت به مسافران عزیز و جلب رضایت حداکثری ایشان خواهد بود.

- با توجه به تغییرات مدیریتی در شرکت راه‌آهن، چه آینده‌ ای را متصور هستید؟

- تغییرات در کادر مدیریتی راه‌آهن را به فال نیک می‌گیریم. حضور آقای دکتر صالحی با تحصیلات آکادمیک و آشنا با حوزه حمل و نقل و بهره گیری ایشان از مدیران و متخصصان ذیصلاح و چهره های علمی، نوید روزهای بهتری برای صنعت حمل و نقل ریلی  را می دهد. همچنین امیدواریم با تعمیق روابط راه آهن با بخش خصوصی، بهره وری بالاتر ناوگان مسافری و باری را شاهد باشیم. در این راستا پیشنهاداتی وجود دارد که در جلسات آتی با آقای دکتر صالحی و همکاران محترم ایشان ارائه خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.