| کد خبر: 240675 |

◄ راه آهن کرمانشاه-خسروی فاقد اعتبار لازم است

مدیرعامل شرکت حمل‌و نقل ریلی رجا در مراسم معارفه خود گفت: در دوره جدید فعالیت‌ رجا، با بهره‌گیری از تجربیات مدیران و کارشناسان این حوزه، خدمات مسافری و ریلی را از نظر کمی و کیفی توسعه می‌دهم.

تین نیوز

احداث خط ریلی غرب کشور طی سال های اخیر دچار مشکلات اعتباری بوده است و انتظار می رود دولت سیزدهم با نگاهی ویژه و کلان این پروژه را به ایستگاه پایانی برساند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فاطمه‌السادات مصطفوی: خط ریلی کرمانشاه از سال ۹۷ با اتصال شهر کرمانشاه به خط ریلی ملایر، اراک و از آنجا به سایر نقاط کشور آغاز شد. با اینکه پیوستن شهر کرمانشاه به خط ریلی یک هدف کوتاه مدت به حساب می‌آمد، اما در بلند مدت هدف از اجرای این پروژه، اتصال راه آهن غرب کشور از طریق مرز خسروی به عراق و دسترسی راحت تر تجار به بازار عراق و سوریه بود.

احداث و راه اندازی خط ریلی کرمانشاه به خسروی می‌تواند یک مسیر اتصالی برای شرق به غرب کشور و سپس به کشور عراق باشد بنابراین علاوه بر یک مسیر ریلی برای نقل‌وانتقال مسافران و زائران عتبات عالیات و از سوی دیگر حرم امام رضا (ع)، می‌تواند مسیری سهل‌الوصول‌تر برای مبادلات تجاری کشور با کشور عراق و از آنجا به سوریه، لبنان و کشورهای مدیترانه نیز قلمداد شود اما در دولت تدبیر و امید بی توجهی‌هایی به اجرای این پروژه شده است تا مردم، تجار و بازرگانان همچنان در انتظار راه اندازی آن باشند.

راه آهن غرب کشور با طول ۶۰۵ کیلومتر بزرگترین پروژه نیمه‌کاره غرب کشور است که از سال ۶۹ مطالعات آن آغاز شده و از نقطه آغازین ایستگاه سمنگان اراک شروع و پس از عبور ملایر و نهاوند در استان همدان به کنگاور، صحنه، کرمانشاه در استان کرمانشاه می‌رسد، اما خط نیمه تمام آن پس از گذر از اسلام آبادغرب، گیلانغرب و قصر شیرین در نهایت به مرز خسروی در مرز ایران به عراق می‌رسد؛ ادامه این خط ریلی در کشور عراق پس از عبور از خانقین به بغداد و موصل ختم شده و پس از آن در دیرالزور، رقه و حلب در کشور سوریه ادامه خواهد یافت.

توقف قطار کرمانشاه-خسروی در ایستگاه اعتبارات

اجرای این پروژه در ابتدا به ۲ قسمت ملایر - کرمانشاه و سپس کرمانشاه خسروی تقسیم بندی شد، اما پس از افتتاح خط راه آهن ملایر به کرمانشاه، فاز دوم این پروژه به ۲ فاز کرمانشاه اسلام آبادغرب و اسلام آبادغرب خسروی تبدیل شد اما کمبود اعتبارات و عدم تخصیص منابع مالی مشکلات فراوانی ازجمله تأخیر در پیشبرد پروژه به بار آورده است.

آغاز پروژه بزرگ راه آهن غرب کشور

روزهای پایانی دولت اول اصلاحات کلنگ پروژه راه آهن غرب کشور بر زمین خورد و تا سال ۸۴ پیشرفت چندانی نداشت تا دولت‌های نهم و دهم اجرای بزرگترین پروژه عمرانی غرب کشور را پیش ببرند؛ با وجود اینکه کارهای بزرگی در دولت‌های نه و دهم بر زمین خورد اما افتتاح وعده داده شده راه آهن کرمانشاه در سال ۹۲ به دولت یازدهم موکول شد؛ تغییر دولت پروژه مهم راه آهن غرب را با رکود رو به رو کرد و هر روز قولی تازه برای افتتاح راه آهن کرمانشاه داده می‌شد.

قول‌های مسئولان در دولت یازدهم و دوازدهم یکی پس از دیگر از یاد می‌رفت و چیزی که ماندگار بود پروژه راه آهن غرب کشور بود که پیشرفت قطره چکانی آن نشان از عدم توجه به این پروژه بین المللی بود.

بارها توسط نمایندگان استان کرمانشاه بی توجهی دولت‌های وقت در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ به این پروژه تذکر داده شد و حتی در یک بازه زمانی جایگزینی خط ریلی دیگری به جای این پروژه مطرح شد.

راه آهن غرب کشور در آخرین روز سال ۹۶ در حالی که وعده‌های پنج دولت قبل را سوار بر واگن‌های خود کرده بود به ایستگاه کرمانشاه رسید تا تکمیل پروژه راه آهن غرب کشور یک قدم دیگر به اجرای کامل نزدیک شود.

پس به حقیقت رسیدن رؤیای رسیدن قطار به استان کرمانشاه، اجرای فاز دیگر پروژه راه آهن غرب در دستور کار قرار گرفت که باز هم بی توجهی در اختصاص اعتبار لازم پیشرفت پروژه را با کندی رو به رو کرد تا وعده‌ها یکی پس از دیگری فراموش شود و قطار امید در ایستگاه کرمانشاه متوقف بماند.

توقف قطار کرمانشاه-خسروی در ایستگاه اعتبارات

هوشنگ بازوند استاندار وقت کرمانشاه در مرداد ماه ۱۳۹۹ با گلایه از عدم اختصاص اعتبارات لازم برای اجرای پروژه راه آهن خسروی با درخواست از رئیس جمهور گفت: برای راه آهن کرمانشاه - خسروی اعتباراتی تصویب شده که درخواست توجه ویژه رئیس جمهور را داریم.

بی توجهی دولت قبل به پروژه راهبردی راه آهن کرمانشاه به خسروی

شهریار حیدری نماینده مردم گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار مهر با گلایه از عدم اختصاص اعتبارات تصویب شده برای اجرای راه آهن کرمانشاه به خسروی در دولت دوازدهم، اظهار کرد: در دولت دوازدهم پروژه‌های راهبردی و پر اهمیتی مانند راه آهن کرمانشاه به خسروی که مسیر اتصال ایران به کشورهای سوریه و عراق است فاقد اعتبار ماند و به آنها توجهی نشد.

وی ادامه داد: احداث خط ریلی کرمانشاه به خسروی یک مطالبه عمومی است که به خاص مردم این منطقه نیست و علاوه بر تجار و بازرگانان که با این خط ریلی به بازارهای خارجی دسترسی آسان‌تری پیدا می‌کنند زوار عتبات عالیات و اماکن مقدسه سوریه نیز از آن بهره خواهند برد.

 

نماینده مردم گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین گفت: پروژه کرمانشاه-خسروی پروژه‌ای استراتژیک و در سطح کلان بسیار با اهمیت است اما متأسفانه در سال‌های اخیر مورد کم توجهی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار می‌رود توجهی ویژه به این پروژه بین المللی شود.

وی افزود: تذکر نمایندگان از تریبون مجلس اعتبارات محدودی را در سال جاری برای این پروژه به ارمغان آورد که به هیچ عنوان کافی و به اندازه نیست و اعتبارات این پروژه نیاز به یک نگاه ملی و کلان دارد.

عراق از اتصال خط ریلی خسروی استقبال می‌کند

کیوان کاشفی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران سوریه سال گذشته در گفتگویی با اشاره به اهمیت راه اندازی خط ریلی کرمانشاه به خسروی، گفت: تداوم راه آهن کرمانشاه تا مرز خسروی در نهایت می‌تواند دسترسی مناسبی به بازارهای جهانی از طریق سوریه، لبنان و دریای مدیترانه فراهم کند.

وی افزود: مسیر بلندمدت در نظر گرفته شده برای راه‌آهن کرمانشاه یکی از خطوط اصلی جاده تجاری ابریشم است که در صورت تحقق می‌تواند احیاگر این مسیر مهم باشد.

توقف قطار کرمانشاه-خسروی در ایستگاه اعتبارات

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران سوریه با اشاره به پیوستن عراق به کنوانسیون بین‌المللی «تیر» و پذیرفتن موازین حمل و نقل و ترانزیت بین‌المللی از سوی این کشور، اتصال راه آهن کرمانشاه به عراق را برای بهبود حمل و نقل از ایران به کشورهای دیگر ضروری دانست و تاکید کرد: به نظر می‌رسد طرف عراقی نیز از این موضوع استقبال کند.

پیگیری خبرنگار مهر در خصوص اعتبارات پروژه بین المللی راه آهن غرب در مسیر کرمانشاه به خسروی ادامه داشت و در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی مطالبه شد.

اعتبارات ویژه در بودجه ۱۴۰۱ برای پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در این سفر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اختصاص اعتبارات برای تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی، اظهار کرد: راه‌آهن کرمانشاه به خسروی به واسطه اتصال به خط ریلی کشورهای عراق و سوریه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: از روزهای اولیه روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به راه آهن کرمانشاه به خسروی داشته‌ایم و سرعت بخشیدن به اجرای آن را در دستور کار وزارتخانه قرار داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان پیشرفت پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی، تصریح کرد: با توجه به بودجه‌ای که در سال‌های گذشته به این پروژه تعلق گرفت بخشی از کار پیش رفته ولی برای پیشرفت با سرعت بالاتر در بودجه سال جدید اعتبارات خوبی برای این پروژه در نظر گرفته‌ایم.

پیشرفت ۸۲ درصدی پروژه راه‌آهن کرمانشاه- اسلام آباد

مسعود فرامزیان مجری پروژه راه‌آهن استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی و به خصوص پروژه راه‌آهن غرب کشور یک ابر پروژه بین‌المللی بوده که مهم‌ترین هدف آن وصل کردن شرق به غرب کشور است و با توجه به منابع محدود اختصاص یافته برای این پروژه، کار به سختی پیش می‌رود.

توقف قطار کرمانشاه-خسروی در ایستگاه اعتبارات

مجری پروژه راه‌آهن استان کرمانشاه تصریح کرد: پروژه محور کرمانشاه به خسروی با طول ۲۶۳ کیلومتر در پنج قطعه تقسیم بندی شده و قطعات یک تا سه یعنی تا کیلومتر ۱۴۰ از کرمانشاه فعال بوده که بر این اساس ۸۲ درصد زیرسازی آن انجام شده است.

نیازمند پیشرفت در هر ۲ فاز اجرایی هستیم

فرامرزیان بیان کرد: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در صورت تزریق منابع خط کرمانشاه به اسلام‌آباد تا سال ۱۴۰۳ و در ادامه خط اسلام‌آباد-خسروی تا سال ۱۴۰۵ به پایان برسد ولی شرط به پایان رسیدن خط اسلام‌آباد به خسروی پیش بردن همزمان کار با خط کرمانشاه- اسلام آباد است.

وی گفت: هر کیلومتر خط راه‌آهن ۵۰ تا ۶۰ میلیارد هزینه نیاز دارد که طبق برآوردها برای بهره برداری از خط ریلی تا اسلام آباد غرب نیاز به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر است.

فرامرزیان خاطر نشان کرد: برنامه‌های مشترکی با عراق صورت گرفته ولی از طرف این کشور هنوز جوابی گرفته نشده و از طریق وزرات امور خارجه در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم هماهنگی‌های مرزی را انجام و اقدامات مورد نیاز ۲ کشور را مورد ارزیابی قرار داده و مشخص کنیم.

وی ابراز کرد: اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه از اهداف بلند مدت و یک ارتباط ریلی مهم بین ایران و عراق بوده که مسیر راه‌آهن کرمانشاه-خسروی حلقه‌ای از ترانزیتی منطقه است و باعث تسهیل در راه‌های ارتباطی کربلا، نجف، سوریه و دیگر امکان زیارتی می‌شود.

توقف قطار کرمانشاه-خسروی در ایستگاه اعتبارات

 پروژه خط ریلی مرز خسروی که یک پروژه بین المللی در عرصه گردشگری زیارتی و تجارت و بازرگانی به حساب می‌آید در انتظار این است که در دولت سیزدهم از زیر نگاه بی‌توجهی مسئولان خارج شده و با نگاهی ویژه جانی دوباره بگیرد تا بار دیگر قطار امید به ریل زندگی مردم این منطقه بازگردد.

آنچه که در مشاهدات و بررسی‌های خبرنگار مهر برای این گزارش به چشم می‌خورد بی توجهی است که از سال ۸۰ به این پروژه که قرار بود چهارساله اجرایی شود است، پروژه‌ای که با گذشت بیش از ۲۰ سال هنوز به سرانجام نهایی نرسیده و مرزنشینانی که همچنان در انتظار شنیدن صدای صوت قطار هستند.

گفتنی است، تأخیر در اجرای پروژه راه آهن غرب کشور و ادامه آن تا مرز بین المللی خسروی، سبب شد در سفر سال ۹۰ مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه این پروژه مورد تاکید ایشان باشد و در مصوبات سفر توجه به آن، اشاره شده باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    خطوط کرمانشاه خسروی خلنقین ! چابهار زاهدان سرخس ! رشت آستار ! و تبریز مرز بازرگان از خطوطی هستند که نیازمند گرفتن فاینانس خارجی هستند تا تامین سرمایه آنان به صورت همزمان و جدی صورت گیرد !!! اتصالاتی که با به نتیجه رسیدن می توانند وضعیت ترانزیت و صادرات ایران را به شکل قابل توجهی بالا ببرند !! قرارداد 25 ساله منعقد شده بین ایران و چین می تواند محلی خوبی برای تامین این پروژه ها باشد !!!

  • ناشناس 1 0

    دولت سیزدهم علاقه ای خاص تحول در راه اهن ندارد علتش را نمی دانم