| کد خبر: 240644 |

◄ چرا پیشنهاد سرمایه گذاری در احداث آزادراه ها جاذبه ای ندارد؟

یک کارشناس فعال در حوزه جاده ای از عدم رغبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه احداث آزاد راه ها خبر داد.

تین نیوز

یک کارشناس فعال در حوزه جاده ای از عدم رغبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه احداث آزاد راه ها خبر داد.

به گزارش تین نیوز، خدایار خاشع در خصوص علت این موضوع گفت: سود حاصل از سپرده گذاری در بانک به مراتب  بازدهی کمتر از سایر بازارهای رسمی و غیر رسمی مثل طلا ، ارز ، مسکن و بورس دارد.

وی این مطلب را در شبکه های اجتماعی بیان کرد و افزود: به همین دلیل عموما افراد محافظه کار مانند بازنشستگان و کسانی که سرمایه کمی دارند جذب سرمایه گذاری در بانک ها می شوند ولی ریسک بسیار کم،  قابلیت خروج از آن و معافیت مالیاتی  مزیت عمده آن است.

او عنوان کرد: بانک‌ها برای جذاب کردن امتیازاتی مانند پرداخت سود بیشتر، سود اضافی سالانه و امکان بستن حساب پیشراز سر رسید بدون جریمه را پیشنهاد می دهند، به طور مثال اکنون که سود اعلام شده سپرده یک ساله توسط بانک مرکزی ۱۶ درصد است، بانک‌ ها سود بیش از ۲۰ درصد با امکان بستن بعد از یک ماه بدون جریمه را می‌ دهند و همانطور که بانک ملت در سراسر شهر اعلام کرده هر ساله سود قطعی بیشتری می دهد.

خاشع خاطرنشان کرد: این در حالی است که پیشنهاد وزارت راه  و شهرسازی برای سرمایه گذاری در آزاد راه ها  که با ریسک بالا و حداقل 20  ساله و بدون امکان خروج است پرداخت همان سود ۱۶ درصد به علاوه سه درصد است و طنز جالب قضیه دریافت ۲۵ درصد مالیات بر سود از طرف دارایی است.

او گفت: چگونه انتظار است که سرمایه گذاران بیایند و چند هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام را تمام کنند؟ به نظر نمی رسد تیمی کارشناسی در دولت و مجلس به این حداقل‌ ها هم فکر کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    البته آقاي خاشع درست مي گويند كه روال فعلي غلط است.
    در وضعيت كنونی سرمايه گذاری در پروژه های راه و ترابري سودآوري مناسبی ندارد و علت آنكه در وضعيت كنونی برخی در پروژه های راه و ترابری سرمایه گذاری میكنند انتفاع از امور پیمانكاری است يعنی سرمایه گذاری نرخ سود اندكی دارد و پیمانكاری سود بیشتری دارد و با هم سودآوری را فراهم می كنند البته اين موضوع شفاف و همیشگی نیست و برخی از پروژه ها دچار زیان می شوند.
    به نظرم اصولا اینكه در پروژه های سرمایه گذاری راه و ترابری روی نرخ سود و مقدار هزینه پروژه و مقدار درآمد پروژه بحث و توافق می شود كار اشتباهی است.
    روش درست آن است كه وزارت راه پروژه را از نظر فنی مطالعه و پیشنهاد كند و مقدار منابعی كه خودش می تواند فراهم كند (به تناسب منافع ملی پروژه) را مشخص كند و همچنین مشخص كند كه بازای هر واحد حمل بار یا مسافر چقدر یارانه به سرمایه گذار خواهد داد يا نخواهد داد و در این صورت بخش خصوصی خودش پروژه ها را با تشخیص خودش ارزیابی و انتخاب كند و لازم نیست دولت مقدار هزینه پروژه و مقدار درآمد پروژه و مقدار سود پروژه را مستمرا ارزیابی كند.
    روش پیشنهادی فوق مشابه با روشی است كه در پروژه های آب و فاضلاب و تولید برق توسط بخش خصوصی در كشورمان رایج است و مكانیزم آن به مراتب بهتر از مكانیزم پروژه های راه و ترابری است.