| کد خبر: 240630 |

◄ اجرایی شدن قطار گرگان - مشهد نیازمند تسریع در تامین اعتبار

اهالی استان گلستان چندین دهه است که در انتظار اجرایی شدن پروژه ملی راه‌آهن گرگان - گنبد- بجنورد - مشهد هستند و اکنون امیدوارند که تامین این نیاز اساسی سه استان یادشده با تصمیم امیدبخش دولت جهادی سیزدهم محقق شود.

تین نیوز

پروژه ملی راه‌آهن گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد در حافظه تاریخی مردم گلستان بویژه نواحی شرقی آن سابقه‌ طولانی دارد و با وجود چندین بار کلنگ زنی شروع ساخت آن در دوره‌های گوناگون اما به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار و تامین نشدن فاینانس خارجی هنوز در نقطه صفر باقی مانده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مردم این دیار بالاخص اهالی گنبدکاووس به خاطر دارند که رییس دولت نهم در نخستین سفر استانی خود به گلستان و این شهرستان و با مشاهده بنرها و پارچه نوشته‌هایی که روی آن عبارت‌هایی از جمله "مردم شرق گلستان در انتظار شنیدن سوت قطار هستند" یا "اجرای پروژه راه آهن گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد مطالبه چند دهه‌ای مردم شرق گلستان است"، گفت: این آرزوی مردم محقق می شود و دولت این پروژه را اجرا خواهد کرد و این نیاز اساسی در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز بی پاسخ ماند و تامین نشد.

اجرایی شدن این پروژه ملی و مسیر ریلی نه تنها مطالبه مردم گلستان بلکه خواسته اهالی استان‌های خراسان شمالی و رضوی است و به اعتقاد کارشناسان از زیرساخت‌های مهم ارتباطی و توسعه برای سه استان بالاخص گلستان و خراسان شمالی خواهد بود و نقش مهمی در بهبود و رونق اقتصادی و اشتغالزایی منطقه، حمل و نقل ایمن و سریع مسافر و بار و ترانزیت کالا خواهد داشت.

این پروژه یک خطه ۲۷ ایستگاه و حدود ۵۷۰ کیلومتر طول دارد و ابتدای مسیر آن از خروجی ایستگاه گرگان شروع شده و با عبور از شهرهای "سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیشکمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان و اخلمد به گلبهار مشهد" ختم می‌شود.

گفته می‌شود ظرفیت جابجایی سالانه این خط ریلی که مسوولان ارشد دولت و مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته وعده ساخت آن را داده و حتی کلنگ شروع عملیات اجرایی آن را بر زمین زدند، ۲ تا چهار میلیون مسافر و حمل تقریبی ۲ میلیون تن بار است ضمن اینکه اجرای این پروژه آخرین بار در جریان سفر رییس جمهور وقت و هیات دولت در آذرماه سال ۹۳ مورد تصویب قرار گرفت.

با این حال اجرا نشدن این مصوبه سبب شد تا ساخت آن به‌عنوان یک مطالبه عمومی همچنان مورد پیگیری مقامات استانی و نمایندگان قرار بگیرد که حاصل آن موافقت هیات وزیران در آذر سال ۹۷ مبنی بر اختصاص ۱۵ درصد سهم کارفرما برای پروژه راه آهن گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد از محل صندوق توسعه ملی و ۸۵ درصد فاینانس بود.

در ادامه این روند و در جریان سفر ۹ اسفند ۹۹ معاون اول رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی دولت قبل به گلستان، خبر احداث راه آهن گرگان - مشهد ظرف پنج سال با کمک بازار سرمایه داده شد تا امید دوباره‌ای در دل مردمان این استان شمالی ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح مرحله نخست طرح تعریض جاده کردکوی به بندرترکمن گفته بود: عزم دولت برای برقراری مسیر ریلی گرگان - مشهد جدی است و آنرا با کمک بازار سرمایه طی مدت پنج سال ساخته و به بهره‌برداری خواهیم رساند.

محمد اسلامی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند با ترسیم ساز و کار اجرایی قدرتمند و استفاده از فرصت بازار سرمایه، مسیر تکمیل این خط آهن را ترسیم کند، افزود: کارهای مالی و حقوقی برای تامین سرمایه مورد نیاز این پروژه از بازار سرمایه به مراحل پایانی رسیده و اگر در تامین منابع مالی وقفه ایجاد نشود، این مسیر ریلی در مدت زمان پنج سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

نواختن سوت قطار راه آهن گرگان-مشهد، انتظاری بحق از سفر امیدبخش

در همین پیوند نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این پروژه علاوه بر تکمیل زیرساخت‌های ریلی که نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد، از منظر اجتماعی و جابجایی ایمن مسافر اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

کاهش بار ترافیکی و آمار تصادفات

امانقلیچ شادمهر افزود: گلستان از استان‌های پرترافیک شمال کشور است و با توجه به مناسب نبودن وضعیت جاده‌های ارتباطی آن هرساله شاهد حوادث رانندگی زیادی هستیم که اجرای خط ریلی گرگان - گنبدکاووس - بجنورد - مشهد علاوه بر کاستن بار ترافیکی محورهای ارتباطی استان، در کاهش آمار سوانح رانندگی و خسارات جانی و مادی آن موثر خواهد بود.

همچنین نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی در باره اهمیت این پروژه به ایرنا گفت: برای اجرای این خط ریلی مجمع نمایندگان گلستان چندین نشست با مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، آستان قدس رضوی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای یافتن راهکار تامین منابع مالی احداث این پروژه برگزار کردند.

رضا آریانپور افزود: مطابق برآوردهای انجام شده براساس فهرست بهای سال ۹۹، هزینه اجرایی پروژه راه آهن گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد ۳۵۰ هزار میلیارد ریال است که با توجه به مشکلات و تنگناهای مالی دولت، باید از ظرفیت بخش خصوصی و بازار سرمایه در اجرای پروژه استفاده کرد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای این پروژه ملی در دولت انقلابی و جهادی سیزدهم اضافه کرد: نمایندگان مردم سه استان گلستان، خراسان شمالی و رضوی ساخت راه آهن گرگان - گنبدکاووس - بجنورد - مشهد را خواستار هستند و در این راه به دولت کمک خواهند کرد.

به گفته آریانپور با اجرایی شدن این پروژه ریلی و اتصال آن به کریدور راه آهن شمال - جنوب، ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به گلستان و خراسان شمالی رونق بیشتری گرفته و زمینه ساز توسعه و رونق اقتصادی هرچه بیشتر این ۲ استان و ایجاد اشتغال برای هزاران جویای کار منطقه خواهد شد.

لزوم ردیف بودجه در سال آینده

در همین ارتباط چهار آذر امسال نیز دبیر مجمع نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار رییس جمهور با مجامع نمایندگان استان‌های شمالی به خبرنگار ایرنا گفته بود: در حوزه گلستان یکی از موارد مطرح شده راه‌آهن گرگان - مشهد بود که در سال آینده ردیف بودجه خواهد داشت.

غلامرضا منتظری افزوده بود: راه‌آهن گرگان - مشهد از مصوبات سفرهای پیشین در دولت‌های گذشته بوده و باز هم مورد تاکید قرار گرفت که در توافق با کشور چین و قراردادهای اقتصادی با این کشور به عنوان فایناس این طرح به طرف مقابل واگذار خواهد شد تا مسائل ریلی که بخشی از آن مربوط به راه آهن مورد نظر است، حل شود.

توسعه راه آهن یکی از اولویت های استان باشد

همچنین مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ (گلستان) با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این اداره کل در طول یک سال اخیر، گفت: توسعه راه آهن باید یکی از اولویت‌های استان باشد زیرا در پدافند غیرعامل و ایجاد اشتغال مؤثر است.

محسن اعتماد با بیان اینکه اتصال گرگان به مشهد مهم‌تر از پروژه گرگان به شاهرود است، افزود: نقشه‌های اجرایی این طرح آماده و محاسبات آن انجام شده است.

با همه این تفاسیر، اظهارنظرها و اهمیت دار بودن راه آهن گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد، اجرایی شدن این پروژه ملی و شنیدن سوت قطار از آرزوها و مطالبات مردم گلستان بویژه نواحی شرقی آن است و آنها بی صبرانه در انتظار سفر آیت الله رییسی، رییس جمهور انقلابی و دولت جهادی وی به این استان شمالی هستند تا مصوبه و دستور اجرای این پروژه را صادر نماید.

استان گلستان به سبب تنوع اقوام و مذاهب اسلامی به نگارستان ایران مشهور است، ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آن در هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه سکونت دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سامان 0 0

    با داشتن کشور ثروت مند چرا راه آهن استان گلستان رو اجرا نمی کنند متاسفم برای مسعولین که تلاش نمی کنند تا قطار رو بیارن با تو جو ه به ظرفیت های این استان