| کد خبر: 240522 |

رئیس پلیس پیشین راهور تهران:

مافیای دنیا باید جلوی خودروساز ما لنگ بیندازد

رئیس اسبق پلیس راهور تهران گفت: باید منتظر نقص‌های جدید مرگبار خودروها باشیم و بهای کم‌کاری مافیای خودروساز را شهروندان با جانشان بدهند.

تین نیوز

«جامعه ۲۴» در ادامه نوشت: بامداد دیروز بود که یک خودروی پژوی ۲۰۶ صندوق‌دار با تیر برق کنار اتوبان امام علی (ع) برخورد کرد و بلافاصله آتش گرفت. سه جوان در داخل خودرو گرفتار شدند که یکی از آنان موفق شد از ماشین بیرون بیاید اما دو نفر دیگر در شعله‌های آتش خودرو تبدیل به خاکستر شدند.

بعد از این تصادف بود که صدای جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از افزایش حریق خودروها در آمد. او با انتقاد از آتش‌سوزی خودروها با هر نوع برخوردی گفت: کارشناسان شرکت‌ها و خودروسازان باید بررسی کنند که چرا بعد از هر تصادف و برخورد خودرو با هر مانعی، آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

برای بررسی علل و عوامل آتش‌سوزی و نقص فنی با سیدهادی هاشمی رئیس اسبق پلیس راه و پلیس راهور تهران که برای اولین بار آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ را در دهه ۸۰ افشا کرده بود، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

هاشمی اظهار کرد: کیفیت خودروهای ما روز به روز در حال کاهش است و این موضوع نشان می‌دهد یک درصد هم نباید به بهبود ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی امید داشت. داشتن امید برای بهبود کیفیت خودروها سرابی بیش نیست.

وی ادامه داد: وقتی واردات سالانه ۵۰ هزار خودرو از دستور کار خارج شد نشان داد که خودروسازان فراتر از تصورات قدرت دارند و این قدرت قابل حساب و کتاب کردن نیست.

علت آتش‌سوزی خودروها چیست؟

افشاکننده حریق خودروهای ۴۰۵ در مورد اینکه چرا دوباره شاهد حریق در خودروها هستیم، گفت: هنوز هم با گذشت حدود ۱۳ سال از حریق‌های خودروی پژو، همان ایرادات قبلی باقی مانده است. حریق خودرو از نقص در سیستم برق و سوخت ناشی می‌شود و هنوز بعد از این همه مدت این عیوب برطرف نشده و باز هم شاهد اینگونه حوادث هستیم.

وی با بیان اینکه همه جای خودروهای ما دارای نقص است، گفت: خودروها در نقاط مختلف دارای ضعفند. گاهی با افزایش اطلاع‌رسانی و وقوع حوادث حساسیت جامعه افزایش می‌یابد اما خیلی زود مسئله به فراموشی سپرده می‌شود و خودروساز کار خودش را پیش می‌برد. در حال حاضر خودروها از نظر حریق، آسیب‌پذیری، فرمان‌پذیری و سازگاری دچار مشکلند و هیچکس پاسخگو نیست.

حذف ۹ استاندارد برای راحتی خودروسازان

هاشمی با اعلام اینکه استاندارد مقابل خودروساز کوتاه آمده است، گفت: در حال حاضر پایه استاندارد خودروها، کف استاندارد است اما در دنیا خودروسازان به استاندارد کارخانه‌ای عمل می‌کنند. در کشور ما همین استاندارد پایه هم دستخوش تغییرات شده است.

وی از عمل‌نکردن به برخی استانداردها در خودروسازی خبر داد و گفت: از ۸۵ استاندارد مورد نیاز برای تولید خودرو در کشور، در حال حاضر ۹ استاندارد اصلا اجرا نمی‌شود که از جمله آنها می‌توان به استاندارد سیستم الکترونیکی ترمز خودروهای مسافربری اشاره کرد که در عبور و مرور و سلامت شهروندان بسیار حائز اهمیت است اما در کشورمان براحتی این استاندارد برای شماره‌گذاری حذف می‌شود.

به گفته رئیس پلیس اسبق راهور تهران، خودروسازان تحریم را بهانه کرده‌اند، اگرچه این پلتفرم موجود هم به ما اجازه اجرای استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ را نداده و اگر بخواهیم استانداردهای روز دنیا را در کشور اجرا کنیم، باید پلتفرم خودروها را تغییر دهیم.

مافیای دنیا باید جلوی خودروساز ایرانی لنگ بندازد

هاشمی با بیان اینکه خودروسازان ما تابع هیچ چیز نیستند، تاکید کرد: مشخص نیست مافیای خودروسازی ما در حال انجام چه کاری است. وضعیت خودروسازان ما فراتر از مافیاهای تمام دنیاست و می‌توان گفت خودروسازان ایرانی گاد فادر تمام مافیاهای دنیا هستند. تمام مافیای دنیا باید جلوی خودروسازان ما لنگ بیندازند.

چیزی به نام خجالت و شرم در خودروسازان داخلی وجود ندارد

وی با بیان اینکه چیزی به نام خجالت و شرم در خودروسازان داخلی وجود ندارد، گفت: با وجود حمایت بلامنازع، خودروساز یک قدم برای ایمنی برنمی‌دارد. در اینجا قطعه‌ساز عضو هیئت مدیره خودروساز است که بسیار خنده‌دار است.

این کارشناس ارشد ایمنی ادامه داد: نمی‌دانیم چگونه باید از شر این خودروساز خلاص شد. هیچکس قدرت رفع نقص را ندارد. پلیس در مقابل خودروساز کوتاه می‌آید و فقط اشکالات را گاهی به زبان می‌آورد و در جهت رفع آن هیچ گام قانونی را بر نمی‌دارد.

دولت و مجلس مقابل خودروساز شو اجرا می‌کنند!

هاشمی با بیان این ادعا که خودروساز رئیس همه دستگاه‌های کشور شده است، افزود: دولت، مجلس و بقیه در برابر خودروساز فقط شو اجرا می‌کنند و نمی‌توانند برابر آن بایستند. همه دستگاه‌ها انگار رئیسی به نام خودروساز دارند و در مقام مسئولیت کسی کاری نمی‌کند و فقط با حرف می‌خواهند این مافیا قانون را رعایت کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.