| کد خبر: 240443 |

روزنامه «جهان صنعت» با دستیابی به مدارک و مستندات افشا کرد:

معافیت سربازی فرزندان 28 خلبان با مدارک جعلی+ سند

در جریان تحقیقات و بررسی‌های دقیق صورت گرفته از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا و اداره نیروی انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح مشخص شد دست‌کم ۲۸ خلبان دو شرکت هواپیمایی و یکی از کارمندان وقت یک شرکت هواپیمایی دولتی، در سال‌های گذشته با سوء‌استفاده و جعل اسناد موفق به دریافت کارت‌ های معافیت برای فرزندان‌ شان شده‌ اند.

تین نیوز

در جریان تحقیقات و بررسی‌های دقیق صورت گرفته از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا و اداره نیروی انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح مشخص شد دست‌کم ۲۸ خلبان دو شرکت هواپیمایی و یکی از کارمندان وقت یک شرکت هواپیمایی دولتی، در سال‌های گذشته با سوء‌استفاده و جعل اسناد موفق به دریافت کارت‌ های معافیت برای فرزندان‌ شان شده‌ اند. این در حالی است که چند تن از دریافت‌ کنندگان این کارت‌ ها هم‌اکنون به عنوان خلبان، استاد خلبان و سرخلبان مشغول فعالیت در خطوط هوایی کشور هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از جهان صنعت، بی‌تردید شاغلان صنعت هوایی از گروه‌ های مورد احترام در همه کشورها به شمار می‌ روند. در این میان خلبانان و گروه پروازی به عنوان چهره شاخص و برتر، نماد این صنعت به شمار آمده و می‌آیند.

خدمت این قشر جامعه در جابجایی سلامت و ایمن مسافران، همواره زبانزد خاص و عام و نیز از ابزارهای توسعه بوده است.

به همین دلیل هر رویداد تلخ و یا سانحه در این حوزه، در هر جای دنیا، مدت‌ ها و حتی سال‌ ها مورد توجه مردم و حتی کسانی است که یکبار هم سوار هواپیما نشده‌اند.

اما در شرایط سخت ناشی از تحریم هنوز هم پروازهای داخلی و خارجی خطوط هوایی کشور با اطمینان از تلاش، دانش و شرافت اکثریت فعالان صنعت هوایی، انجام می‌شود که مایه دلگرمی هموطنان و تمامی مسافران است.

ناگهان اما تصور کنید که جمعی متخلف از کارکنان این صنعت برای معافیت فرزندان‌ شان مرتکب تخلفات جدی شوند. چهره ماندگار و به تعبیری، پدر پس از انقلاب صنعت هواپیمایی ایران- مهندس سیدحسن شفتی- هنگامی که دراواخر دهه ۷۰ شمسی برای دومین بار به مدیرعاملی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران- هما برگزیده شد، کوشید تلاش‌ های همه همکاران، از پایین‌ ترین سطوح تا بالاترین آنان را با اعطای وام، ساخت مسکن، خدمات رفاهی و مانند آن ارج نهد.

وی با استناد به قوانین پرواز غیرنظامی در شرایط جنگی و حمایت رئیس‌ جمهور وقت توانست از فرماندهی کل نیروهای مسلح، معافیت از خدمت وظیفه سربازی گروه پروازی (کرو) شامل سرخلبانان، خلبانان، سرمهماندار و مهمانداران که در طول جنگ تحمیلی (دفاع مقدس) پرواز عملیاتی انجام داده، مجروحان و جانبازان را جابه‌جا کرده و یا به مناطق جنگی خدمت رسانده و جان‌ های بسیاری را نجات داده بودند، همتراز خدمتگزاران در جبهه محسوب و یک فرزند پسر (ذکور) آنان از خدمت وظیفه معاف شود. (ابلاغیه شماره ۲۰۱/۱۴/۲۳/م/۴/ن به تاریخ ۳۰/۰۷/۱۳۸۰).

با گذشت ۲۰ سال از این مصوبه، تعداد قابل‌ توجهی از کارکنان صنعت هوایی به صورت قانونی از این معافیت بهره‌مند شده و سپاسگزار پیشنهاددهنده و تصویب‌کنندگان شدند.

اما فاجعه اخلاقی از آنجا آغاز شد که معاونان وقت عملیاتی دو شرکت بزرگ و دولتی کشور- هما و آسمان- مرتکب تخلفات محرز در این‌باره شدند.

به تازگی و در جریان بررسی‌ های تخصصی مسئولان سازمان وظیفه عمومی ناجا و به ویژه جانشین رئیس سازمان، معاونت‌ های مشمولین و معافیت‌ ها، ریاست اداره نیروی انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح، تخلف دست‌کم ۲۸ تن در این خصوص آشکار و محرز شده است.

نکته مهمتر این است که حداقل هشت تن از فرزندان خلبانان متخلف، اکنون در جایگاه سرخلبان، خلبان و حتی استاد خلبان در ناوگان هوایی کشور مشغول به کار هستند.

(فهرست افراد مذکور نزد روزنامه جهان صنعت محفوظ است.)

البته گویا به نظر م ی‌رسد تاکنون درباره ممنوعی خروج افراد متخلف که هر لحظه بیم خروج آنان- به دلیل دارا بودن گذرنامه با مهر ویژه اجازه خروج به دفعات از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی وجود دارد- اقدام جدی صورت نگرفته است که نیازمند اتخاذ تصمیم فوری مقام‌ های مربوطه است.

گفتنی است متخلفان بدون توجه به زمان رسمی آغاز و پایان دوران دفاع مقدس چند تن از استخدام‌ شدگان سال آخر جنگ و حتی پس از آن را مستحق بهره‌ مندی از مصوبه معافیت یک فرزند، معرفی کرده‌ اند.

نکته دیگر اینکه منشی وقت حوزه مدیرعامل یکی از شرکت‌ ها نیز با آگاهی از موضوع تخلفات صورت گرفته و به عنوان حق سکوت فرزندش را نیز با سندسازی در یکی از فهرست‌ ها قرار داده و موفق به دریافت کارت معافیت شده است.

شنیده شده که وی با جعل پرونده یک سرمهماندار موفق به این کار شده است.

امید است مسئولان مربوطه هرچه زودتر با شفاف‌سازی در این خصوص، برخوردهای قضایی و اداری لازم با متخلفان را آغاز و افکار عمومی را نیز در جریان تصمیم‌های اتخاذ شده قرار دهند.

خلبان 1
تصویر مربوط به سال معافیت سربازی چند خلبان

خلبان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.