| کد خبر: 240413 |

توسعه همه جانبه در چهارمحال وبختیاری با احداث آزادراه

راه، مهم‌ترین زیرساخت توسعه همه‌جانبه در بخش‌های مختلف به‌شمار می‌رود و این درحالی است که چهارمحال و بختیاری از زیرساخت های مناسب جاده ای همچون آزادراه بی بهره است.

تین نیوز

 احداث راه‌های مواصلاتی اعم از آزادراه‌ها، بزرگ‌راه‌ها، راه آهن و… یکی از مهم‌ترین الزامات توسعه یافتگی برای استان چهارمحال و بختیاری است و وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور ضروری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، بر اساس بررسی‌های انجام شده ایران می‌تواند سالانه تا حدود دو میلیارد تن کالا و حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در صورت گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از ترانزیت کالا به دست آورد. البته این رقم به غیر از درآمدهای جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، فروش سوخت و میهمان‌سراهای بین راهی و دیگر بخش‌ها است.

اما آنچه که ما از حمل و نقل جاده‌ای می‌بینیم، کامیون‌های فرسوده، مصرف سرسام آور سوخت و تصادفات و کشتارهای جاده‌ای است.

راه‌های آسفالت علاوه بر کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه، سبب کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شود. از این رو توسعه راه، مهم‌ترین زیرساخت توسعه همه جانبه در بخش‌های مختلف کشور است.

با توجه به جایگاهی که حوزه راه در توسعه جوامع بر عهده دارد، توسعه این بخش می‌تواند به رشد سایر بخش‌ها منجر شود، به همین خاطر از راه و صنعت حمل و نقل به‌عنوان زیرساختی مهم برای توسعه همه‌جانبه استان چهارمحال و بختیاری یاد می‌شود.

به طور کلی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌ها است که تحقق آن به بهبود شاخص‌های اقتصادی و تجاری منجر می‌شود.

استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور با سه هزار و ۷۴۲ کیلومتر کیلومتر راه از اهمیت تردد بالایی برخوردار است. از مجموع راه‌های استان دو هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه روستایی است که ۶۵ درصد آن معادل یک هزار و ۵۶۱ کیلومتر آسفالته است. از مجموع راه‌های استان نیز ۷۵۸ کیلومتر راه اصلی و ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی است.

همچنین چهارمحال و بختیاری مسیر اتصال فلات مرکزی به مناطق جنوبی کشور است فلذا از اهمیت بالایی برخوردار است اما نکته قابل توجه در عدم وجود آزاد راه در این استان می‌باشد. این در حالی است که ایجاد آزاد راه می‌تواند تأثیر بسزایی در رونق گردشگری و افزایش فروش صنایع، افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق چهارمحال و بختیاری داشته باشد.

عدم استقبال سرمایه گذاران برای احداث آزادراه در چهارمحال و بختیاری

معاون مهندسی راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: گسترش صنعت خودروسازی از یک سو و پیشرفت صنعت راهسازی از سوی دیگر موجب شد تا جاده‌های بین شهری شاهد ترافیک سنگینی باشد که همین امر موجب افزایش سوانح رانندگی و بالا رفتن هزینه‌های ترانزیت می‌شود.

حمید ربیعی مطرح کرد: احداث آزادراه به عنوان راهکاری مناسب برای افزایش ایمنی مسیر، ظرفیت ترافیک و کاهش هزینه‌های سوخت و کاهش استهلاک خودرو مورد توجه صنعت راهسازی قرار گرفت.

وی به اهداف ساخت آزاد راه اشاره کرد و ادامه داد: ارتقای سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور، افزایش سرعت انتقال کالا و مسافر، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، افزایش رفاه و آسایش سفرهای جاده‌ای، رشد و توسعه بخش‌های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم از جمله اهداف احداث آزاد راه است.

معاون مهندسی راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ساخت و ایجاد آزادراه هزینه بر است، تصریح کرد: با احداث آزاد راه می‌توان با فروش عوارض درآمد کسب کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه دولت ترجیح می‌دهد از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی آزادراه را احداث کند، عنوان کرد: پس بهره برداری این مسیر به منظور کسب درآمد از طریق دریافت عوارض برای زمان و مدت مشخص به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه در چهارمحال و بختیاری در دست احداث است، مطرح کرد: آزادراه‌های «شهرکرد» به «زرین شهر» و «لردگان» به «ایذه» برای استان برنامه‌ریزی شده است.

معاون مهندسی راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این پروژه‌ها قابلیت سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی را دارد که در حال حاضر رایزنی‌های لازم به منظور جذب سرمایه گذار از طریق ارگان‌های ذیربط در حال پیگیری است.

ربیعی گفت: تاکنون سرمایه گذاران از این پروژه‌ها استقبال نکرده‌اند.

ایجاد آزاد راه موجب رونق اقتصادی در چهارمحال و بختیاری می‌شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایجاد آزاد راه نقش بسزایی در افزایش فعالیت اقتصادی در استان خواهد داشت، اظهار کرد: با احداث آزاد راه می‌توان موجب افزایش رونق اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در استان شد.

محمد کاظم منزوی با بیان اینکه صنایع متوسط هرچند در تعداد محدود در استان فعال هستند، تصریح کرد: ایجاد آزاد می‌تواند تأثیر بسیاری در میزان فروش و به دنبال آن افزایش تولید این صنایع داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت احداث آزاد راه در استان، عنوان کرد: تسریع و تسهیل در حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با دیگر استان‌ها از دیگر فواید ایجاد آزاد راه است.

گسترش خدمات عمومی و محرومیت زدایی با توسعه راه سازی امکان پذیر است

کارشناس حوزه حمل و نقل چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری شاهد تحقق بخشی از برنامه‌های حوزه راه بوده‌ایم، اظهار کرد: هم اکنون ۲۶۹ کیلومتر بزرگ‌راه در استان ایجاد شده و ۱۳۷ کیلومتر دیگر نیز در حال احداث است که در سال آینده ۶۰ کیلومتر از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه محور ارتباطی چهار خطه «شهرکرد» به «بروجن» و سپس به «لردگان» از مهمترین محورهای ارتباطی در حال احداث استان است، عنوان کرد: این مسیر مواصلاتی نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین استان‌ها و شهرهای همجوار کشور دارد چرا که به عنوان راه ارتباطی مناطق استان اصفهان و دسترسی به استان‌های جنوبی مانند فارس و کهکیلویه و بویراحمد و استان‌های غربی و شمالی شناخته می‌شود.

کارشناس حمل و نقل چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با ساخت و بهره‌برداری از آزاد راه در استان ضمن کاهش هزینه و زمان سفرهای بین شهری، آلایندگی‌های زیست محیطی و مصرف سوخت نیز کاهش یافته و وضعیت ایمن و روان‌تری در مسیر ترانزیتی کشور ایجاد خواهد شد.

کاهیدان به نقش حمل و نقل در توسعه پایدار شهری اشاره کرد و افزود: یکی از نخستین اقدامات برای گسترش خدمات عمومی و محرومیت‌زدایی در همه‌جای جهان، راه‌سازی و جاده‌سازی است و این مهم در کشور ما ایران نیز همواره جز اولویت‌های برنامه‌های توسعه‌ای قرار داشته است.

توسعه همه جانبه چهارمحال وبختیاری با احداث آزادراه امکان پذیر است

دسترسی به آزاد راه یکی از شاخص‌های توسعه پایدار است

وی بر طرف نشدن نیاز قابلیت دسترسی به راه‌ها و جاده‌های مناسب را یکی از مهم‌ترین موانع در رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری و روستایی عنوان کرد و گفت: بنا بر این قابلیت دسترسی به جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه پایدار می‌تواند اثرات مستقیمی بر توسعه پایدار شهری و روستایی در استان داشته باشد.

کارشناس حمل و نقل چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌ها بوده و هست، زیرا بهبود وضعیت راه‌ها می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد.

کاهیدان با بیان اینکه نظام حمل و نقل در قلب صنعت گردشگری جای دارد و بین پیشرفت نظام حمل و نقل و رشد صنعت گردشگری یک رابطه مستقیم برقرار است، تصریح کرد: هر کدام از اختراعات فناورانه در نظام حمل و نقل نقش مشخصی را در توسعه صنعت گردشگری بر عهده داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه فراهم نمودن یک نظام حمل و نقل مناسب می‌تواند مقاصدِ گردشگری مرده و متروک را به مقاصدِ موفق و فعال تبدیل کند، مطرح کرد: پیش شرط توسعه گردشگری جمعی است چرا که گردشگران در تصمیمات خود دو عامل هزینه و زمان را مدنظر دارند و برای دسترسی به مقاصد گردشگری انتخاب نوع سیستم حمل و نقل و یا فراهم بودن یک سیستم مناسب بر این دو عامل تأثیر می‌گذارد.

بنا بر این گزارش با توجه به اینکه استان چهارمحال و بختیاری یکی از محورهای ترانزیتی و ارتباطی فلات مرکزی به جنوب کشور است و از سویی به دلیل دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری می‌توان با احداث آزاد راه‌ها و اصلاح جاده‌ها تأثیر بسزایی در میزان درآمد مردم و دولت داشته باشد.

همچنین این مهم می‌تواند موجب افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری شود که این مسئله خود تأثیرات قابل توجهی در حل مشکلات و معضلات اجتماعی خواهد داشت فلذا می‌طلبد که دولت با استفاده از ظرفیت‌های دولتی، بنیادها و سرمایه گذار بخش خصوصی اقدام به ایجاد آزادراه کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.