| کد خبر: 240367 |

اتصال ریلی اینچه برون-شاهرود اقتصاد گلستان را پویا می‌کند

استاندار گلستان با تاکید بر ضرورت بهره‌وری حداکثری از ظرفیت ریلی گفت: اتصال راه‌آهن اینچه برون- شاهرود علاوه بر کاهش بعد مسافت کریدور شمال به جنوب به پویاتر شدن اقتصاد این استان شتاب می‌بخشد.

تین نیوز

علی محمد زنگانه اظهارداشت: فارغ از ظرفیت های ذاتی گلستان در زمینه صادرات به ویژه تولید حدود پنج میلیون تن محصولات کشاورزی، برخی ویژگی های جغرافیایی گلستان را به یک مرکز اثرگذار در حوزه صادرات تبدیل کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی خاطرنشان کرد : بنادر واقع در سواحل جنوبی خزر ظرفیت پذیرش بار تا ۳۰ میلیون تن بار در سال را داراست که  اصلاح مسیر ریلی و توسعه مسیرهای جدید از جمله اینچه برون - شاهرود کریدور اقتصادی شمال به جنوب را صدها کیلومتر کاهش می دهد.

زنگانه یادآور شد : کمتر شدن بعد مسافت در جابجایی کالا، قیمت تمام شده کالاها را کاهش می دهد و این امر رغبت تجار و بازرگانان را برای استفاده از مسیر ریلی ایمن و کم هزینه راه آهن را بیشتر می کند.

وی با اشاره به درپیش بودن سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان تصریح کرد: تلاش می شود با ارایه یک طرح جامع مسوولان ارشد کشور را برای اختصاص اعتبار مکفی برای ایجاد و توسعه مسیر ریلی اینچه برون - شاهرود را محقق کنیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این پیوند معتقد است: زیرساخت های شبکه ریلی گلستان متناسب با ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه برای حمل و نقل کالا و صادرات نیست.

رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به مسیر ریلی موجود از شمال به جنوب یادآور شد: برای ارتباط و ایجاد کریدور شمال- جنوب و اتصال به آب‌های آزاد و اروپا، باید مسیر ریلی از سمت شاهرود و سمنان ایجاد شود زیرا مسیر فعلی از سمت مازندران طولانی بوده و برای تجار صرفه اقتصادی ندارد.

سنگدوینی ادامه داد: در سفر رییس‌جمهور به روسیه، مقرر شد که روس ها در راه آهن ایران سرمایه گذاری کنند و در این صورت شرایط بهتر شده و تحول عظیمی ایجاد می کند.

به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی استان گلستان مسیر ریلی استان به دلیل عبور از "گدوک" در شرایط فعلی به هیچ وجه توجیه ندارد مگر اینکه صاحب کالا مجبور شود زیرا بار از بندر امام (ره) و از مسیر ریلی موجود کمتر از ۲۰ روز به مقصد نمی‌رسد و زیرساخت های لازم برای تسریع در این امر هم وجود ندارد.

علی محمد چوپانی اضافه کرد: در دنیا به طور عموم حمل و نقل ریلی ۵۰ درصد هزینه حمل و نقل کامیون است لذا در کشور ما تا کارخانه ها مجبور نباشند بار را با ریل حمل نمی کنند زیرا بار با کامیون زودتر به مقصد رسیده و هزینه کمتری هم دارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی گلستان هم  به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی امکانات و زیرساخت های ریلی برای بازارهای داخلی و خارجی وجود داشته باشد، هزینه ها کاهش خواهد یافت.

امیریوسفی اظهارداشت: خط ریلی اینچه برون و گمرک و خط ارتباطی که با آن کالاها را به چین و کشورهای آسیای میانه و روسیه حمل می شود که می تواند در صادرات کالا موثر باشد و هزینه ها را کاهش دهد اما لازمه آن این است که واگن های مجهز و استاندارد داشته که شرایط نگهداری کالا را تا رسیدن به مقصد فراهم کنند.

گلستان به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی که به تنهایی هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی جهان را در خود جای داده و خاک مستعد برای کشت و تولید حدود ۹۵ نوع محصول زراعی و باغی، در زمره مناطق و قطب‌های مهم تامین امنیت غذایی پایدار کشور است.

به اعتقاد کارشناسان کشاورزی حجم ۵.۵ میلیون تنی تولیدات زراعی گلستان به راحتی قابلیت ۲ برابر شدن را دارد که با رفع برخی بروکراسی های اداری ،توسعه آموزش و زیر ساخت های کشاورزی و توسعه مراکز تحقیقاتی  و بهبود دانش فنی و رعایت توصیه های کارشناسان این امر محقق خواهد شد.

در گلستان که اقتصاد اصلی آن برپایه کشاورزی استوار است، ۴۷ درصد از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری آن در بیش از هزار روستا و آبادی، مستقر هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    تکمیل راه اهن خواف به استارباتکمیل راه اهن قایم شهربه رشت( ۲۰۰کیلمتردردشت)میسر است ۵ استان خراسان رضوی وسمنان وگلستان ومازندران وگیلان ریلی میسربا به به قفقازمتصل میشود