| کد خبر: 240179 |

◄ تجربه تلاش برای پیاده سازی استاندارد IRIS در اداره کل بازسازی لکوموتیو

یکی از الزامات اساسی و اولیه استاندارد مسئولیت مدیریت است که با نگاه مشتری محوری در قالب خط مشی کیفیت و نظام نامه کسب و کار نمود پیدا می کند.

تین نیوز

در سال های 88 تا 90 برای پیاده سازی استاندارد IRIS در اداره کل بازسازی لکوموتیو تلاش هایی صورت گرفت که گزارش این تلاش ها در قالب خلاصه تجربه آقای مهندس سلمانی (مدیر وقت کارخانجات) در ادامه آمده است: کارخانجات بازسازی لکوموتیو کرج یک مجموعه وابسته به شرکت راه آهن است که از سال 1375 فعالیت خود را در زمینه بازسازی و تعمیرات لکوموتیو و زیر مجموعه های آن آغاز نمود. این مجموعه عنوان یکی از مراکز هزینه راه آهن صرفا مجاز به تدارک و خرید کالا، خدمات، قطعات، مواد مصرفی و ... و آنهم در چارچوب اعتبارات، ضوابط و برنامه های راه آهن بوده و در بخش فروش هیچ قراردادی نداشته بلکه لکوموتیو و مجموعه های تعمیر شده را به سایر واحد های راه آهن تحویل میدهد.

در زمان وقوع این تجربه بالغ بر 500 نفر در داخل مجموعه کارخانجات مشغول به کار بودند که تنها قریب 100 نفر ایشان در استخدام راه آهن و مابقی طی انواع قرارداد پیمانکاری با راه آهن (اداره کل کارخانجات بازسازی) مرتبط می شدند.

از سال 1386 که ساختار جدید اداره کل طراحی و تصویب گردید، مدیریت اداره کل کارخانجات، موضوع بازنگری و تدوین فرآیندها و رویه های کسب و کار خود را مد نظر داشت. هم زمان، دریافت اطلاعات راجع به استاندارد IRIS که یک استاندارد جدید و جامع برای صنایع ریلی بود این امید را ایجاد می کرد که می توان با پیاده سازی و بهره گیری از این استاندارد علاوه بر بازنگری فرآیندها و رویه ها، چارچوبی استاندارد و تایید شده را نیز فراهم آورد.

گام اول عقد قرارداد مشاور و آموزش در سال 1387 نسبت به عقد قرارداد با شرکت مشاور اقدام شد. بخش عمده تعهدات قراردادی مشاور، ارائه دوره های آموزشی مرتبط بود و در عین حال مشاور موظف بود تا زمان اجرا مجموعه را همراهی کند.

2
عناوین برخی از دوره های آموزشی برای سطوح مختلف پرسنل و  شرکت های پیمانکاری

گام دوم تدوین و باز مهندسی فرآیندها: استاندارد IRIS یک رویکرد فرآیندی دارد فلذا در گام بعدی 16 فرآیند اصلی اداره کل در شرایط موجود و متناسب با الزامات استاندارد، شناسایی و مورد بازنگری قرار گرفت.

در تدوین و باز مهندسی فرآیندها از الگوی مدل لاک پشتی بهره گیری شد. در این مدل ضمن تعیین ورودی ها، خروجی ها، عملیات، منابع مورد نیاز، مدارک و مستندات مربوطه و تجهیزات و سخت افزار مورد نیاز، شاخص های پایش و اندازه گیری نیز تعیین می گردند. در این روش ضمن تعیین مالک اصلی فرآیند، تامین کنندگان و ... نیز مشخص می گردند.

گام سوم تدوین خط مشی و نظام نامه کسب و کار: یکی از الزامات اساسی و اولیه استاندارد مسئولیت مدیریت است که با نگاه مشتری محوری در قالب خط مشی کیفیت و نظام نامه کسب و کار نمود پیدا می کند.

1
استخراج و تدوین نظام نامه کسب و کار

گام چهارم تدوین چشم انداز و ماموریت اداره کل چشم انداز بیانی آرمانی، الهام بخش، انگیزه ساز و دست یافتنی است که سمت و سوی موفقیت های سازمان را در شرایط ایده آل به تصویر می کشد.

گام پنجم تدوین استراتژی های سازمان: تدوین استراتژی در سازمان مشکلات خاص خود را به همراه داشت. از یک سو مدیریت اصرار داشت تا به منظور حصول اطمینان از حمایت های بعدی، تمامی واحد های اداره کل را در تدوین استراتژی دخیل نماید و از سوی دیگر عمده پرسنل، به جهت ماهیت سازمانی اعتقادی بر موثر بودن این اقدامات نداشتند

گام آخر اجرای ممیزی توسط کارشناس ممیز UNIFE و اخذ گواهینامه: به منظور انجام ممیزی نهایی و اخذ گواهینامه، قراردادی با یک شرکت داخلی منعقد گردید تا ضمن همراهی ممیزان داخلی، هماهنگی لازم با مرکز IRIS جهت انجام ممیزی نهایی را بعمل آورد. شرکت نیز تا مرحله ثبت درخواست پیش رفت ولی تغییر مدیریت باعث توقف پروژه گردید.     

دستاوردها: علی رغم عدم تکمیل پروژه به جهت انجام نشدن ممیزی و دریافت نشدن گواهینامه و همچنین عدم تداوم بازنگری های بعدی، می توان مدعی شد که پروژه در سطح اجرا شده فعلی، دستاورد های زیر را به همراه داشته است:

بهبود نسبی عملکرد سیستمی و فرآیندی سازمان با تعیین فرآیندها و شاخص های آنها و ایجاد تفکر سیستمی، بهبود وضعیت مدیریت کیفیت به ویژه در سازمان پیمانکاران، تدوین فرم های مرتبط با فعالیت ها و حذف اقدامات سلیقه ای و ...

  • به گفته دیگر کارشناسان در این دوره عملکرد متوسط از 10 به 24 و حتی بیش از 35 لکوموتیو معادل (و تجهیزات) رسید.

برای دریافت فایل  مربوط به تجربه تلاش برای پیاده سازی استاندارد IRIS در اداره کل بازسازی لکوموتیو در سال های 88 تا90 اینجا کلیک کنید.

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.