| کد خبر: 240125 |

◄ آلودگی هوا و نتایج آزمون های متعدد یک محصول فناورانه

نتایج تحقیقات صورت گرفته از سوی محققان بین المللی نشان می‌ دهد سالانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به سبب قرار گرفتن در معرض سطوح ناسالم آلودگی در شهرهای سراسر جهان جان خود را از دست می دهند.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در 26 آبانماه با دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای علمی کشور با برشمردن موضوعاتی همچون آلودگی هوا و ... ضمن اشاره به ضرورت فکر به مسائل کشور متذکر شدند که برای تمامی این مشکلات راهکارهای علمی وجود دارد.

ایشان در اوایل فرمایشاتشان فرمودند: یک نکته‌ دیگری که در باب نخبگان وجود دارد و من قبلها هم یک وقت هایی به این اشاره کردم، این است که یکی از هدف های جامعه‌ علمی کشور، نه فقط نخبگان، [بلکه] همه‌ جوامع علمی؛ البتّه در مورد نخبگان این بیشتر مورد نیاز است، این است که باید به مسائل کشور فکر کنند، مسئله‌ محور کار کنند؛ مسئله‌ محوری مهم است. کشور مسائل اساسی‌ای دارد؛ باید به اینها توجه کرد، اینها بایستی از طرق علمی و با روش علمی حل بشوند؛ راه ‌حل دارد.

در روزهای اخیر نیز مکررا گزارشاتی از موفقیت چین در کاهش آلودگی هوا در رسانه ها منتشر شده و از جمله در یکی از موارد بیان می دارد که با رویکردهای مناسب و عقلایی این کشور (از جمله استاندارد موقت 35 میکروگرم در متر مکعب هوا در حالی که سازمان بهداشت جهانی 5 میکروگرم را توصیه می کند) آلودگی هوا (ذرات معلق) در 339 شهر در سال 2021 نسبت به 2020 بیش از 9 درصد کاهش یافته و میانگین آن در سال 2020 به 30  و پکن و تیانجین (در 2021) به 43 میکروگرم رسید. 

بیشتر بخوانید:

تاکید محیط زیست بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

یکی از کارشناسان صنعت نفت که چند سالی در زمینه کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا با فناوری نانوتکنولوژی تلاش می نمایند چنین نوشته اند: در آزمایشات انجام شده 4 اردیبهشت 97 یکی از شرکت های بزرگ سازنده موتورهای دیزلی خودروهای سنگین با گازوئیل عرضه شده در تبریز، میزان تولید دوده بین 65 تا 73 درصد در دورهای 1500 تا 2000 کاهش داشته که بر اساس گزارش کنترل کیفیت هوای تهران مهمترین عامل آلودگی هوا است (بیش از90 درصد روزهای ناسالم تهران).

بر اساس مکاتبات و جلسات این شرکت با مدیران شهرداری تهران و شرکت های اتوبوسرانی و کنترل کیفیت هوای تهران کلیه سوالات و ابهامات پاسخ داده شد و با وجود نتایج اطمینان بخش آزمایشات شرکت سازنده موتور، انجام آزمایشات تکمیلی در اروپا و در ایران با تجهیزات تکمیلی درخواست شد که یک فرآیند زمان بر و پرهزینه است و این درحالی است که تجربه کشور در برخورد با بحران ویروس کرونا و اقداماتی که برای ساخت چندین واکسن داخلی بدون گذراندن مراحل طولانی اخذ تاییدیه ها به دست آمد نشان دهنده امکانپذیری دستیابی راهکارهای کم هزینه و اثربخش در کنار راهکارهای متداول می باشد.

در ابتدای دی ماه سال 97 محصول مذکور جهت آزمون جاده به اتوبوسرانی قزوین به عنوان یکی از پیشرفته ترین اتوبوسرانی ها در کشور معرفی شد و در طی بیش از یک ماه بر روی دو دستگاه اتوبوس بنز مدل 457، یک دستگاه به عنوان شاهد (کد 141) و دستگاه دیگر به عنوان نمونه بهبود یافته (کد 241)، توسط کارشناسان مجرب اتوبوسرانی قزوین مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفت. پس از اتمام مدت زمان آزمون و ارائه خروجی اطلاعات و مستندات توسط اتوبوسرانی قزوین نتایج زیر اعلام گردید:

صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت بیش از 12 درصد، کاهش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز، کاهش روغن موتور مصرفی و نیاز به شارژ مجدد روغن در زمان تست، افزایش شتاب اتوبوس 241، کاهش لرزش اتوبوس و ...

1
جدول مربوط به صرفه جویی سوخت
  • به گزارش رسانه ها آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ ترین تهدیدهای زیست محیطی علیه بهداشت فردی و جمعی بشریت به شمار می‌ آید که به استناد گزارش‌های سازمان ملل متحد موجب مرگ زودرس سالانه میلیون ها نفر به ویژه در آسیا می‌شود. نتایج تحقیقات صورت گرفته از سوی محققان بین المللی نشان می‌ دهد سالانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به سبب قرار گرفتن در معرض سطوح ناسالم آلودگی در شهرهای سراسر جهان جان خود را از دست می دهند.

با توجه به خسارت سنگین جانی و مالی حدود 3 میلیارد دلاری ناشی از آلودگی هوا در تهران با وجود هزینه هنگفت برای فضای سبز و ...، عدم توفیق اتوبوسرانی تهران در نصب فیلتر دوده (DPF) و از سوی دیگر بازنمودن بسیاری از فیلترها از روی اتوبوس های مجهز به این فیلتر، عدم موفقیت موثر واردات موتورسیکلت و خودرو برقی و رویکرد جهانی به فناوری نوین نانو در کاهش آلودگی هوا با به نظر می رسد یکی از رویکردهای مناسب برای حل این مسئله کشور بررسی و به کارگیری این فناوری باشد.

برای دریافت فایل مرتبط اینجا کلیک کنید:

WhatsApp Image 2022-02-07 at 11.43.51

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.