| کد خبر: 240086 |

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر اعلام کرد:

◄ برگزاری مناقصه قطعه اول خط آهن رشت_آستارا به زودی

پس از سفر رئیس جمهور به مسکو و مذاکره برای تکمیل راه آهن رشت-آستارا، چند شرکت روسی برای فاینانس این پروژه ابراز علاقه مندی کردند.

تین نیوز

در ابتدای بهمن ماه امسال حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در رأس هیئتی به مسکو سفر کرد که در این سفر سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با هدف مذاکره در خصوص توسعه روابط ریلی دو کشور از جمله ترانزیت کالاهای روسی از خاک ایران در راستای کریدور شمال-جنوب، هیئت ریاست جمهوری را همراهی می‌کرد.

کریدور شمال-جنوب معطل راه آهن رشت-آستارا

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، ایران و روسیه در سال‌های گذشته و در دولت یازدهم در خصوص خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روس‌ها برای اجرای برخی پروژه‌ها از جمله راه آهن برقی گرمسار اینچه برون و همچنین احداث راه آهن رشت-آستارا برای تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب از بندر بمبئی هند تا هلسینکی فنلاند به طول ۱۳ هزار کیلومتر که تقریباً به جز قطعه رشت-آستارا، همه این مسیر دارای خط آهن است، توافقی داشتند.

این موافقتنامه سال‌ها بود که اجرایی نشده بود که در سفر ابتدای بهمن ماه رئیس جمهور به مسکو و مذاکره با روسیه، قرار شده این خط اعتباری بار دیگر فعال شود.

به نظر می‌رسد بخش مهمی از این خط اعتباری به توسعه زیرساخت ریلی و همچنین تأمین ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو اختصاص یابد.

وزیر اقتصاد: خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روس‌ها برای تکمیل راه آهن رشت-آستارا

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که ریاست مذاکرات اقتصادی با روس‌ها به ریاست وزیر اقتصاد این کشور را بر عهده داشت، درباره توافقات ریلی ایران و روسیه گفت: بخش اعظم و قریب به‌اتفاق موضوعاتی که توافق شده بود در خصوص همکاری‌های ترانزیت دو کشور و استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری بود که بالاخره بعد از گذشت چند سال از تصویب آنها و سرعت بسیار کندی که داشت، در مورد تسریع و تکمیل آنها توافقاتی صورت گرفت.

وی درباره این توافقات تصریح کرد: تکمیل کریدور شمال به جنوب از طریق ترانزیت ریلی که بتواند جنوب ایران و خلیج‌فارس را به آسیای میانه و اروپا متصل کند یکی از محورهای این توافق بود که بر اساس آن تصمیمات بسیار خوبی برای خط آهن رشت - آستارا و خط آهن اینچه برون گرمسار اتخاذ شد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا روس‌ها در خصوص قطعه خط آهن رشت آستارا سرمایه‌گذاری مشترک خواهند کرد؟ گفت: بنا شد از طریق همان خط اعتباری که قبلاً بین دو کشور به توافق رسیده بود، فاینانس قطعه رشت - آستارا انجام شود؛ بنابراین از طرف روسیه به شکل خط اعتباری تأمین مالی خواهد شد.

چند شرکت عمرانی روسیه خواستار فاینانس راه آهن رشت-آستارا شده‌اند

جلیل جلالی فر عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از سفر رئیس جمهور به مسکو چند شرکت اعلام علاقه مندی کردند تا در توسعه زیرساخت‌های ریلی ایران برای تکمیل کریدور شمال-جنوب مشارکت کنند.

وی افزود: شرکت روسی به اتاق مشترک ایران و روسیه اطلاع دادند که به دنبال اجرای فاینانس در راه آهن رشت-آستارا هستند اما از آنجا که پذیرش و اعطای تسهیلات در قالب فاینانس معمولاً به دولت‌ها مربوط می‌شود، به نظر می‌رسد سازوکار شرکت‌های عمرانی روسی که مایل به فاینانس هستند، دریافت اعتبارات از محل خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری دولت مسکو و سپس سرمایه گذاری در راه آهن رشت-آستاراست.

شرکت ساخت: علاوه بر خط اعتباری روسیه، از ظرفیت تهاتر نفت هم در راه آهن رشت-آستارا بهره می بریم

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اعلام علاقه مندی روس‌ها برای فاینانس راه آهن رشت-آستارا و گرمسار-اینچه برون اظهار کرد: در سفر سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن به روسیه همراه با هیئت ریاست جمهوری، مذاکره‌ای با با روس‌ها درباره احداث راه آهن رشت-آستارا شده بود.

وی افزود: ابراز علاقه روش‌ها برای سرمایه گذاری و فاینانس راه آهن رشت-آستارا و گرمسار-اینچه برون در قالب خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری است که از سال‌های گذشته توافقاتی در خصوص آن شده بود و قرار است در صورت تخصیص این خط اعتباری، بخشی از آن به توسعه زیرساخت‌های ریلی و بخشی هم برای تأمین لوکوموتیو اختصاص یابد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: پیش از این هم آذربایجان برای فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری راه آهن رشت-آستارا ابراز تمایل کرده بود؛ ضمن اینکه در حال برنامه ریزی برای تهاتر نفت با این خط آهن از محل قانون بودجه سال آینده هستیم.

وی با تأکید بر اهمیت تکمیل راه آهن رشت-بندر کاسپین که در نیمه ابتدایی سال آینده به بهره برداری می‌رسد، تصریح کرد: می‌توانیم تا زمان تکمیل راه آهن رشت-آستارا از حمل و نقل ترکیبی دریایی-ریلی میان ایران و روسیه بهره ببریم.

خطیبی با اشاره به رقم ۲۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری برای تکمیل راه آهن رشت-آستارا به طول ۱۶۷ کیلومتر گفت: ممکن است با توجه به سخت بودن ساخت این پروژه، آسیب‌هایی به محیط زیست منطقه وارد شود؛ با این حال مجوز برگزاری مناقصه قطعه اول آن را دریافت کرده‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.