| کد خبر: 240002 |

◄ یازدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو برگزار شد

یازدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو در هفته جاری برگزار و تصمیمات خوبی در ارتباط با تقویت مواصلات ریلی، جاده ای و دریایی گرفته خواهد شد.

تین نیوز

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: یازدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو در هفته جاری برگزار و تصمیمات خوبی در ارتباط با تقویت مواصلات ریلی، جاده ای و دریایی گرفته خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ارتباط با پیگیری‌های مربوط به نشست سران اکو گفت: همانطور که ریاست محترم جمهوری در سخنرانی خود در نشست سران اکو در آذرماه جاری در عشق‌آباد اعلام کرد، تلاش جمهوری اسلامی ایران در راستای شکوفایی مناسبات تجاری کشورهای منطقه و عملیاتی کردن کلیه پتانسیل‌های مواصلاتی در کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در نشست شورای برنامه‌ریزی اکو که اخیرا به میزبانی دبیرخانه اکو در تهران برگزار شد، دستورالعمل‌های رؤسای جمهور کشورهای اکو در دستورکار قرار داشت و نمایندگان کشورهای عضو در خصوص برنامه اجرایی یک سال آینده اکو و چگونگی اجرای مصوبات نشست سران در حوزه‌های مختلف همچون تجارت، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، فنآوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، انرژی، معدن، محیط زیست، بهداشت، همکاری‌های بانکی، بلایای طبیعی، مبارزه با موادمخدر، مبارزه با فساد، همکاری‌های قضائی و پلیسی، پژوهشی، فرهنگی و گردشگری توافق کردند. از طرف جمهوری اسلامی ایران هم یک هیئت ۵۰ نفره مرکب از مدیران و کارشناسان کلیه دستگاه‌های تخصصی دولتی و خصوصی در کمیته‌های ۹گانه این شورا مشارکت داشت که جا دارد از حضور مؤثر همه این عزیزان قدردانی کنم.

صفری همچنین به یازدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو اشاره کرد و گفت: در همین هفته با حضور وزرای کشورهای عضو برگزار و تصمیمات خوبی در ارتباط با تقویت مواصلات ریلی، جاده‌ای و دریایی مابین کشورهای عضو گرفته شد.

وی افزود: از جمله این تصمیمات می‌توان به درخواست از «بانک توسعه و تجارت اکو» برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی جلب سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های حمل و نقلی اکو، حمایت از استمرار انتقال بار از کریدورهای ریلی و جاده‌ای اکو و ساخت حلقه‌های مفقوده از جمله راه‌آهن رشت-آستارا و ترمیم مسیرهای قدیمی، حمایت از مکانیسم متحدالشکل برای صدور ویزا برای مدیران و رانندگان شرکت‌های حمل و نقلی منطقه، ایجاد تسهیلات در نقاط مرزی برای تردد بدون مشکل و سریع مواد غذایی، دارو و کمک‌های بشردوستانه و کالاهای مربوط به امدادرسانی، تلاش بیشتر برای دسترسی روان‌تر کشورهای محصور در خشکی اکو به آب‌های آزاد، ایجاد شبکه حمل و نقل دریایی اکو از جمله برقراری خطوط کشتی‌های رو-رو در خزر، و تقویت شبکه مواصلات هوایی مابین کشورهای عضو با اهداف گردشگری اشاره کرد.

صفری افزود: هیئت کشورمان نیز به ریاست رستم قاسمی در این نشست مشارکت فعال داشت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین به ششمین نشست «کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت» پرداخت که در روز سی دی‌ماه جاری به میزبانی منطقه آزاد چابهار در آن شهر برگزار شد.

به گفته وی، در این نشست که در حاشیه همایش لجستیک چابهار تشکیل شد، مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط کشور از جمله وزارت راه و شهرسازی، گمرک، وزارت صمت، سازمان راهداری، کشتیرانی، راه‌آهن، اتاق بازرگانی، وزارت کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس، شرکت زیرساخت و وزارت امور خارجه در خصوص راه‌های شکوفایی هر چه بیشتر جایگاه منحصربه فرد چابهار در حمل و نقل و ترانزیت چند وجهی منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر و مشکلات موجود را با هدف ارائه راهکار احصا کردند. نتیجه این نشست همچون نشست‌های قبلی «کارگروه ملی» برای تصمیم‌گیری در اختیار مقامات و نهادهای تصمیم‌گیرنده قرار خواهد گرفت.

صفری در پایان به مذاکرات جاری برای انعقاد موافقت‌نامه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه (ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان) اشاره کرد و گفت: دور ششم این مذاکرات قرار است در اردیبهشت ماه سال آینده در صوفیه بلغارستان برگزار و متن موافقت‌نامه برای امضا آماده شود. هم‌اکنون مذاکرات غیر رسمی آماده‌سازی با سفرای کشورهای عضو موافقت‌نامه در تهران و در سایر پایتخت‌ها در جریان است تا انشاءالله به زودی شاهد ظهور یک کریدور حمل و نقلی مهم با مسیرهای متنوع در خدمت تسهیل تجارت مابین کشورهای منطقه و با جهان خارج باشیم. اخیرا نیز یک برنامه آزمایشی انتقال بار از ایران به دریای سیاه در همکاری با جمهوری آذربایجان و گرجستان اجرا شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.