◄رونق دادن به حمل و نقل حومهای ریلی چه اهمیتی دارد و چگونه باید انجام شود؟
تین نیوز | حضور در شبکههای اجتماعی مجازی در زمان حاضر به یکی از نیازهای بشر امروزی تبدیل شده است. بر همین اساس هر روز شاهد شکلگیری شبکههای جدید از این دست هستیم که هرکس به فراخور علاقه، سلیقه و حتی نیاز خود عضویت در یکی یا بعضی از آنها را مورد توجه قرار میدهد.
"تین نیوز" نیز به فراخور شرایط و برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت مخاطبان خود، صفحههای اختصاصی در برخی از این شبکه ها ایجاد نموده و با به اشتراکگذاری خبرها و مطالب خود، امکان بحث و گفت و گوی صاحبنظران حوزه حمل و نقل را فراهم ساخته است. این در شرایطی است که صفحات مربوط به حمل و نقل دیگری نیز در این شبکهها موجود است که به محلی برای انعکاس دیدگاه های تخصصی افراد تبدیل شده است.
نیاز به برقراری ارتباط دو سویه بین اعضای این شبکهها و مخاطبان "تیننیوز" و همچنین انعکاس بیشتر دیدگاهها و نیز دریافت نظرات افراد بیشتر و در نهایت رسیدن به هدف مشترک فعالان حوزه حمل و نقل که چیزی جز ارتقای وضعیت این بخش نیست، موجب شد صفحهای جدید در تین نیوز با نام "نگاه شما در شبکههای دیگر" راه اندازی شود که فرصتی جدید برای جمع آوری دیدگاههای نو و خلاقانه در این بخش خواهد بود.
با این هدف، مباحث مطرح شده شبکههای اجتماعی، در این صفحه، بازنشر و دیدگاههای جدید نیز به این مطلب اضافه میشود.
بدین ترتیب این امکان برای بخشی از مخاطبان "تین نیوز" که در شبکههای اجتماعی عضو نبوده و اطلاعات حمل و نقلی مورد نیاز خود را از طریق "تین نیوز" به دست میآورند نیز فراهم می شود که دیدگاه خود را در زیر مطلب منعکس کنند تا با گفت و گو و مباحثه بیشتر، قدمی دیگر در جهت حل مشکلات و تقویت جایگاه حمل و نقل کشور برداشته شود.
در بخشی دیگر از گزارش مربوط به نگاه شما در شبکههای اجتماعی، پرسش سیدمرتضی ناصریان در یکی از صفحههای تخصصی این شبکهها و همچنین پاسخهای شما به این پرسش بازنشر می شود.
رونق دادن به حمل و نقل حومهای ریلی چه اهمیتی دارد و چگونه باید انجام شود؟
سیدمرتضی نظر داده است:
حمل و نقل مسافری راه آهن ایران با متوسط سیر بیش از 500 كیلومتر نشان دهنده عدم فعالیت در حمل و نقل حومهای است. آیا این وضعیت برای كشور ما مناسب است؟ آیا حمل و نقل ریلی حومهای مرتبط با وظایف وزارت راه و شركت راه آهن است یا شهرداریها یا نهاد جدیدی لازم است؟ چرا توسعه خطوط مترو درون شهری به استانهای همجوار توسط برخی شهرداریها انجام می شود؟ چرا ایجاد خطوط مسافری از كلان شهرها به شهرهای جدید توسط شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور انجام نمیشود و به شركت عمران شهرهای جدید سپرده میشود؟ اهمیت حمل و نقل حومه ای ریلی چیست؟ آیا روند پروژههای
توسعه خطوط ریلی حومهای مطابق اولویت بندی و نیازهاست یا تحت رقابت و بخشی نگری؟ برنامه راهبردی برای مجموعه شهرها در این خصوص لازم است؟ در راه آهن ایران در این رابطه چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ چه اقداماتی از سوی وزارت راه یا دولت باید صورت گیرد؟ آیا راه آهن امكان ارائه خدمات بیشتر حومهای روی برخی خطوط موجود را دارد؟ كدام خطوط موجود را برای برقراری سرویس قطار حومهای پیشنهاد میكنید؟ آیا داخل شركت راه آهن تغییرات ساختار سازمانی برای پوشش این موضوع لازم است؟ آیا شركتهای حمل و نقل ریلی به توسعه بازار و فعالیت در این حوزه رغبت كافی دارند؟ برای به صرفه
شدن سرویسهای حمل و نقل حومهای توسط شركتهای حمل و نقل ریلی غیردولتی چكار باید كرد؟ آیا مقررات و قوانین موجود برای اعمال موضوعات حاكمیتی در خصوص حمل و نقل حومهای كفایت می كند یا نیاز به مقررات و قوانین جدیدی میباشد؟ اصلا آیا حمل و نقل حومهای مسافری و باری به طور كلی (اعم از ریلی یا جادهای ) وضعیت مناسبی دارد؟ یا در سطح كلان هم نیاز به ساماندهی دارد؟
مجید نظر داده است:
ابتدا تعریف درستی از حمل و نقل حومهای نیاز است. اینکه جامعه هدف در حمل و نقل حومهای کدام است؟ چه مسافتی در زمره حمل و نقل حومهای محسوب می گردد؟ سرفاصله تردد قطار چه میزان باید باشد؟ مسافرت های تجاری قاعدتا بیشترین سهم را بایستی در این بین داشته باشد. اگر اینطور باشد بیشترین تردد را در قطارهای حومه ای بایستی در ساعات پیک رفت و آمد در نظر گرفت و برای ساعات دیگر ضریب اشغال قطار پائین خواهد بود و لذا ممکن است اقتصادی بودن سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی حومهای توسط بخش خصوصی را خدشهدار نماید. از طرفی سرفاصله حرکت قطارهای حومهای به ویژه در ساعات پیک
بسیار مهم است و همین موضوع است که برای برخورداری از یک سیستم ریلی حومهای در دسترس و مطمئن از منظر مشتریان نیازمند تامین ناوگان به میزان مناسب هستیم اما در ساعات غیر پیک شاید نتوان استفاده مناسب از آن داشته باشیم. موضوع مهم دیگر نرخ قطارهای حومه ای است که خود را با نرخ وسائط نقلیه سواری و اتوبوس منطبق مینماید و در این حالت چندان جذابیتی را برای بخش خصوصی ندارد. لذا به نظر میرسد در بخش حمل و نقل حومهای حداقل در ابتدای کار حمایت و مشارکت جدی دولت را به ویژه در تامین ناوگان میطلبد.
مجید نظرداده است:
نظر آقای دکتر سیدمحسن پورسیدآقایی ذیلا آورده می شود.
معاون وزير راه و شهرسازی از برنامه ريزی براي دو خطه کردن مسير تهران _ قزوين خبرداد و افزود: با اجرای خطوط ريلی دو خطه در مسيرهای قزوين _ رشت و ميانه _ تبريز تردد جادهای در اين مسيرها کاهش میيابد.
مديرعامل راهآهن تصريح کرد: برنامهريزی کردهايم ظرف 4 سال فعاليت دولت يک هزار و 160 کيلومتر خط آهن دو خطه شود.
وی با بيان اينکه برنامهريزی کردهايم مسير تهران _ کرج 4 خطه شود گفت: دو خط از اين 4 خط خطوط حومهای و دو خط خطوط ريلی مسافری راهآهن است ضمن اينکه از کرج تا قزوين خطوط دو خطه خواهيم داشت.
مديرعامل راهآهن در ادامه از تفاهم برای راه اندازی قطار کرج-هشتگرد تا تابستان 93 خبرداد و گفت: بخشی از منابع از محل فروش کارخانجات دولتی،بخشی ديگر از محل بودجه و بخش ديگر توسط پيمانکار ساخته میشود. ضمن اينکه موافقتنامهای با شهرداري درباره خط آهن پرند منعقد شده است که بودجه مورد نياز اين پروژه مشترکا تأمين شود.
وی تصريح کرد: موافقت کردهايم 300 ميليارد تومان به اين پروژه اختصاص يابد که صد ميليارد تومان آن توسط شرکت مترو، 100 ميليارد تومان به عنوان طلب پيمانکار در بودجه آتی و 100 ميليارد تومان آورده وزارت راه خواهد بود.
به گفته مديرعامل راهآهن خط آهن پرند تا تابستان 93 به فرودگاه امام خمينی(ره) متصل شده و قبل از پايان 93 به بهرهبرداری میرسد.
محمدرضا نظر داده است:
در حوزه تدوین ضوابط، معاونت طرح راهبردی رئیس جمهوری، بر اساس لیست پروژههایی که شرکت نمادمبتکر (در قالب پروژهای برای این معاونت) تدوین نموده)، فعالیتهایی را در دست اقدام دارد که دعوت از متولیان این امر برای حضور در جلسات مرتبط، موجب پرهیز از برخی موازی کاریهای بعدی میشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.