| کد خبر: 239994 |

ابلاغ بسته سیاستی وام بدون ضامن تا پایان سال

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پرداخت وام بدون ضامن، سرفصل جدیدی در پرداخت وام‌ها نیست و برای تسهیل کار مشتریان انجام می‌شود و بسته سیاستی پرداخت وام بدون ضامن تا پایان سال به بانک ها ابلاغ خواهد شد.

تین نیوز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پرداخت وام بدون ضامن، سرفصل جدیدی در پرداخت وام‌ها نیست و برای تسهیل کار مشتریان انجام می‌شود و بسته سیاستی پرداخت وام بدون ضامن تا پایان سال به بانک ها ابلاغ خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما،  علی صالح آبادی در دوازدهمین گردهمایی روسای موفق شعب بانک‌ها که امروز بصورت مجازی در بانک مرکزی برگزار شد افزود: دولت بدنبال تسهیل در پرداخت وام‌های خرد است، اما هیچ سرفصل جدیدی در پرداخت وام‌ها ایجاد نشده و قرار نیست وام جدیدی بدون ضامن پرداخت شود.

وی گفت: موضوع، ضمانت وام‌های خرد است، اما نباید اعطای وام بدون توجه به اعتبار سنجی وام گیرندگان انجام شود، چون این امر منجر به افزایش ریسک بانک‌ها می‌گردد.

صالح آبادی افزود: اگر مشتری اعتبار سنجی مناسبی داشته باشد، در بحث وثایق می‌تواند وام‌های خود را با تضامین سهل دریافت کند که کلیات این موضوع در قالب یک بسته سیاستی به شبکه بانکی ابلاغ خواهد گردید تا وام در قالب سرفصل‌های موجود به مشتریان حایز شرایط پرداخت گردد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین اجرای تکالیف بودجه‌ای شبکه بانکی را یکی از مهمترین برنامه‌های بانک‌ها دانست و گفت: بر اساس تکالیف قانون بودجه شبکه بانکی مکلف به تکالیفی از جمله حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های کوچک و متوسط مقیاس، خانوار‌های آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا، اعطای وام خرید مسکن، وام قرض الحسنه ازدواج و ... است که این وام‌های خرد، در واقع مظهر حضور مردم در بانکداری است و باید به نحو احسن تکالیف قانونی بانک‌ها اجرا شود.

وی همچنین افزود: خدمات چک صیادی باید از طریق دستگاه‌های خود پرداز نیز قابل ارائه باشند که این امر در برخی بانک‌ها آغاز شده است و باید در سایر بانک‌ها نیز این امر اجرایی شود.

صالح آبادی رعایت نکردن مصوبات بانک مرکزی در خصوص نرخ سود بانکی را یکی از موارد تخلف عمده بانک‌ها دانست و گفت: اگر بانک‌ها مصوبات مربوط به نرخ سود بانکی را رعایت نکنند، موضوع تخلف به هیات انتظامی بانک‌ها ارجاع می‌شود چراکه این امر، علاوه بر اخلال در نظام بانکداری، منجر به ایجاد ناترازی خود بانک می‌گردد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به موضوع کفایت سرمایه پایین بانک‌های کشور اشاره کرد و گفت: ما در دولت بدنبال ارتقا و تقویت کفایت سرمایه بانک‌ها هستیم و امیدواریم مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در این زمینه هرچه زودتر عملیاتی شود تا قدرت وام دهی بانک‌ها افزایش یابد.

وی همچنین کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات دانست و گفت: بانک‌های ناتراز باید برای تراز شدن اموال مازاد خود را فروخته و نقدینگی لازم را برای پرداخت تسهیلات فراهم کنند.

صالح آبادی افزود: هر بانک یک سری منابع و یک سری مصارف دارد که باید در هزینه‌کرد و پرداخت تسهیلات مراقب باشد تا مصارف بر منابع پیشی نگیرد، چون این امر موجب کاهش نقدینگی و اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی می‌گردد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین شعبه‌های بانک‌ها را خط مقدم شبکه بانکی در ارائه خدمات به مردم دانست و گفت: مشتری مداری جزو اصول اولیه بانکداری است و روسای شعب باید دقت کنند تا قصور یک کارمند بانکی موجب نارضایتی مشتریان نگردد و مردم با تکریم و احترام پاسخ مناسب را دریافت کنند که البته این پاسخ مناسب، الزاما به معنای موافقت با همه خواسته‌های مشتریان نیست و باید حتی پاسخ منفی را با زبان خوش و در قالب قوانین و ضوابط جاری به مشتری ارائه کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.