| کد خبر: 239953 |

◄ راهکاری برای جداسازی کرایه کامیونداران از هزینه های بارنامه

می توان کرایه صافی تن کیلومتر در بارنامه را به صورت جدا از دیگر هزینه ها و مابغی هزینه‌ ها از صافی کرایه تن کیلومتر را نیز جداگانه نوشت.

تین نیوز

یک راننده کامیوندار با تاکید بر لزوم جداسازی مبلغ صافی کرایه حمل بار از دیگر هزینه های حمل کالا، در مورد  راهکار جداسازی کرایه در بارنامه گفت: می توان کرایه صافی تن کیلومتر در بارنامه را به صورت جدا از دیگر هزینه ها و مابغی هزینه‌ ها از صافی کرایه تن کیلومتر را نیز جداگانه نوشت.

به گزارش تین نیوز، محسن رئیسی افزود: به طور مثال می توان در سمت راست بارنامه؛ صافی تن کیلومتر،     ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال را نوشت و در سمت چپ بارنامه نیز هزینه های ذیل را ثبت کرد:

-هزینه چاپ بارنامه:           ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ریال(کمیسیون)

- عوارض جابجایی کالا:      ۹/۰۰۰/۰۰۰ریال

- بیمه بار:                          ۵/۰۰۰/۰۰۰ریال

- انبارداری:                         ۱/۰۰۰/۰۰۰ریال

- بیمه تکمیلی:       ۱/۰۰۰/۰۰۰ریال و سایر هزینه‌ها

-جمع کلی هزینه ها:       ریال۲۶/۰۰۰/۰۰۰

او این مطلب را در شبکه های اجتماعی بیان و عنوان کرد: در صورت جداسازی کرایه کامیونداران از هزینه های بارنامه، بعد از تحویل بارنامه به صاحب کالا توسط راننده، صاحب کالا موظف به پرداخت کرایه در 2 نوبت می شود. در نوبت اول واریز کرایه صافی تن کیلومتر رانندگان به حساب راننده کامیون و در مرحله دوم پرداخت دیگر هزینه‌ ها به حساب شرکت حمل و نقل واریز می شود.

به گزارش تین نیوز، نحوه پرداخت کرایه کرایه حمل بار به رانندگان همواره مورد انتقاد رانندگان و کامیونداران بوده است.

بیشتر بخوانید:

واریز کل کرایه به حساب رانندگان موجب اخذ مالیات از آنان می شود؟

در این زمینه پیشتر و در دی ماه امسال، نوید خیرمند راننده کامیوندار گفته بود: اکنون در بسیاری از استان‌ ها و مسیرها نرخ های پایه سیستمی کرایه حمل کالا، هیچ انطباقی با تن کیلومتر ندارد.

وی افزوده بود: پیرو بخشنامه شماره ۱۵۲۶۸۲/۷۴/۱ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ مقرر گردید، نرخ کرایه بارگیرهای غیر ثابت مطابق با نرخ شاخص «تن کیلومتر» به صورت سیستمی محاسبه و لحاظ شود.

وی گفته بود: از متن این نامه مستفاد می گردد؛ زین پس در این نوع بارگیرها به جای کرایه پایه ای که تا کنون بر حسب ۲۲ تن به عنوان کف کرایه لحاظ شده و محلی برای اجحاف در حق کامیونداران (به خصوص فله بر) شده بود، نرخ بر مبنای تناژ محاسبه و اعمال شود.

او عنوان کرده بود: این موضوع در صورت اجرای واقعی می‌توانست دور زدن قانون توسط شرکت های حمل و نقل را خنثی نماید، لیکن این امر در ابتدا مستلزم این است که نرخ پایه لحاظ شده در سیستم دستخوش مصلحت اندیشی مدیران استانی با «عدم اعمال» ضرایب مسافتی و «اعمال» ضرایب تطبیق نشده و عیناً بر حسب فرمول محاسباتی تن کیلومتر ( شاخص×مسافت × ضرایب در مسافت های مشخص شده) در سیستم بارگذاری گردد، که اگر خلاف این موضوع باشد، هر نرخی در هر مسیری در نگاه اول می تواند مطابق با بخشنامه مذکور باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.