| کد خبر: 239870 |

◄ احداث گذرگاه همسطح روی مسیرهای دوخطه ریلی ممنوع است

در کلاب هاوس 10 بهمن، گفتگو با خبر دردناک برخورد ریل باس با وانت در ورامین که به فوت یک دختربچه 10 ساله منجر گشت، آغاز شد.

تین نیوز

در تاریخ 10 بهمن 1400 یکی دیگر از جلسات مجازی در کلاب هاوس تین برگزار شد.

به گزارش تین نیوز در کلاب هاوس 10 بهمن،  گفتگو با خبر دردناک برخورد ریل باس با وانت در ورامین که به فوت یک دختربچه 10 ساله منجر گشت، آغاز شد.

کارشناسان حاضر در این کلاب عنوان کردند: در مقررات داریم که احداث گذرگاه همسطح روی مسیرهای دوخطه ممنوع است. اما به مقررات عمل نمی شود. ایمنی راه آهن از حساسیت بالایی برخوردار است و به گزارش رولندبرگر سوانح ریلی ما 28 برابر سوانح ریلی روسیه به نسبت (قطار -کیلومتر ) است.

در همین همین موضوع به نقل از خبرگزاری مهر گفته شد که: «تعداد سوانح ریلی در حال سبقت از سوانح جاده ای است، مشکل از کجاست؟» و این نگران کننده است. مردم به حمل و نقل ریلی اعتماد دارند و نباید این اعتماد سلب شود.

در حوزه ریلی در موضوع تاخیر در فروش بلیت های رجا گفتگو شد، یکی از مشکلات عمده توافقاتی است که باید با راه آهن انجام دهند که مجوز دهد (تعداد قطار)که زمان بر است.  همچنین مسئله قیمت بلیت نیز در این امر دخیل است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بررسی انتشار چشم انداز صنعت ریلی در سال2030، که بر اساس گزارش اتحادیه راه آهن ها منتشر شده است از دیگر مباحث طرح شده در این کلاب بود: بر اساس این چشم انداز: 1) سهم شیوه حمل و نقل ریل در حمل مسافر و بار نسبت به شرایط قبل از کرونا 50درصد افزایش می یابد. 2) استفاده از قطار های پر سرعت در سطح جهانی، نسبت به سطح کنونی دوبرابر شده و امکان رقابت با شرکت های هوایی در تمام مسیرهای کوتاه و متوسط فراهم خواهد شد.3) قطارهای دیزلی به سرعت از رده خارج خواهند شد و قطارهای الکترو دیزلی فراهم خواهند بود. 4) قطارهای‌ خودران، اتوماسیون،‌ ارتباطات‌ مدرن‌ مبتنی‌ بر ‌5G  و هوش‌ مصنوعی تحول‌ شگرفی‌ در‌ کارایی‌ راه آهن ایجاد‌ خواهند‌ کرد. 5) حمل‌ ریلی‌ از‌ نظر‌ اقتصادی‌ و‌ محیط‌ زیست‌ مناسب ترین شیوه  حمل و نقل  خواهد بود.

- حوزه هوایی

 در مبحث سوددهی یا زیان دهی قشم ایر افزوده شد که بولتن نیوز در خبری تاکید کرده بود کاپیتان قاسمی شرکت قشم ایر که زیان ده بوده را سودده کرده است. رضا حیدری مدیرعامل پیشین قشم ایر توضیح داد که این شرکت قبلا سودده بوده است و کاپیتان قاسمی آن مسیر را ادامه داده است.

در حوزه هوایی عنوان شد که سه فرودگاه را تبدیل به مرز هوایی کرده اند و در تابلوها هم می زنند فرودگاه بین المللی. سمنان و جهرم را تبدیل به مرز هوایی کرده اند. البته فرودگاه سمنان تعطیل است.

همچنین در حوزه هوایی بیان شد که چندروز قبل به فرودگاه بغداد حمله راکتی شده بود اما نخست وزیر عراق اعلام کرده که ایرلاین ها پروازهایشان را تعطیل نکنند. البته بحث تهدید و واکنش ها نسبت به تهدید ها هم مطرح است. مثلا پروازها انجام شود که تهدیدها بی اثر شود.

در حوزه ریلی در موضوع تاخیر در فروش بلیت های رجا گفتگو شد، یکی از مشکلات عمده توافقاتی است که باید با راه آهن انجام دهند که مجوز دهد (تعداد قطار)که زمان بر است.  همچنین مسئله قیمت بلیت نیز در این امر دخیل است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در حوزه اخبار هوایی افزوده شد که بر اساس گزارش شرکت فرودگاه ها افزایش 41 درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران در آذرماه 1400 نسبت به آذرماه سال گذشته را شاهد بودیم.

- حوزه دریایی

در ادامه از سفر رئیس جمهور به گیلان گفته شد. رئیس جمهور در بازدید از گیلان، در بندر انزلی گفت خط آهن را به آستارا وصل می کنند. و قول کوتاه مدت داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت اگر اعتبارات تامین شود راه آهن بندرانزلی به آستارا تا اواخر سال آینده تکمیل می شود.

در این بحث علاوه بر مسایل مالی، مسئله تملک زمین هم دخیل است. به غیر از تملک زمین ها، گفته شد که جنس خاک در آن منطقه برای این کار مناسب نیست و این پروژه بیشتر از یک سال زمان می برد.

همچنین دستور فوری رئیس جمهور به آزادسازی متصرفات دولتی در سواحل کشور مورد گفتگو قرار گرفت. (با فوریت و ظرف حداکثر 20 روز) آیا آزادسازی سواحل و دسترسی آسان به سواحل اجرایی می شود؟

- حوزه جاده ای

در حوزه جاده ای گفته شد که دادستان کل کشور نامه ای با موضوع تصادفات نامه ای به وزیر راه و شهرسازی نوشته اند که در نوع خودش کم نظیر است. ایشان در خصوص تصادفات و در راستای صیانت از حقوق عامه و نظارت جدی بر وضعیت حمل و نقل کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین که بدون بارنامه یا اضافه بار سنگین در سطح جاده های کشور تردد می کنند تاکید داشتند.

- حوزه صنعت حمل و نقل

در خصوص شرکت های برتر عنوان شد که سازمان گسترش از بین شرکت هایی که خود را به عنوان برترین شرکت ها عرضه می کنند، هر سال یک ارزیابی انجام می دهد و در نهایت 100 شرکت را به عنوان برترین شرکت انتخاب می کند. 10 شرکت برتر عبارتند از: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، شرکت فولاد مبارکه، پالایش نفت بندرعباس، شرکت سرمایه گذاری پارس آریان، شرکت سرمایه گذاری غدیر، شرکت ایران خودرو، شرکت مپنا، بانک صادرات، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان.

در این 500 شرکت پنج شرکت ریلی داریم، چهار شرکت دریایی داریم و سه شرکت جاده ای. هیچ شرکت هوایی در بین این شرکت ها دیده نمی شود و جای این شرکت ها خالی ست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.