| کد خبر: 239825 |

◄ چرا شرکت های هوایی در بورس نیستند؟ /کلاب هاوس 5 بهمن 1400

اطلاع رسانی و شفافیت باید اساس کار باشد. با وجود اینکه اکثر شرکت ها در بورس هستند مشخص نیست چرا شرکت های هوایی در بورس نیستند.

تین نیوز

در تاریخ 5 بهمن یک جلسه مجازی در کلاب هاوس با محوریت اطلاع رسانی و پشتیبانی در شرایط بحران برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در جلسه کلاب هاوس به دنبال ماجرای فرودگاه استانبول گفته شد که  باید وضعیت روحی روانی مسافران را در نظر گرفت،  حق دارند که دلخور و شاکی باشند. وقتی عدم  پاسخگویی از طرف مسئولان اتفاق بیفتد باید انتظار برخورد مسافران را هم داشت.

ماجرای فرودگاه استانبول

همچنین در خصوص ماجرای استانبول افزوده شد که هواپیماهایی که فرود آمده بودند با کولاک شدید مواجه شدند. بعضی از پروازها آنجا می مانند و بعضی پروازها به فرودگاه آنکارا می روند. تراژدی از آنجایی شروع می شود که یک سری از پروازها که دایورت می کنند به فرودگاه آنکارا، حدود 5 ساعت در آنجا می مانند. قشم ایر با توجه به شرایط آب و هوایی به مسافران پیشنهاد می دهد که به تهران برگردند، مردم مخالفت می کنند و در فرودگاه می مانند. طبق اطلاعیه  قشم ایر چندسری از آنها پذیرایی می شود. چون امکان پرواز به استانبول نبوده تصمیم می گیرند که برگردند به فرودگاه امام خمینی و برمی گردند. اما مشکل اینجاست که یک سری از مسافران بلیت گرفته اند برای استانبول و در فرودگاه امام گیر افتادند و گویا در فرودگاه درگیری رخ داد. 

همچنین مطرح شد که مسافران به مدت هفت ساعت معطل شده اند. یک ساعت و نیم در آسمان استانبول معطل مانده اند.

قیمت هتل، شرایط جوی، سرگردانی، بازماندن از کار و نبود اسکان و تغذیه مناسب از جمله مشکلات مسافرانی بود که سفر آنان با اختلال روبرو شد. وظیفه ی ایرلاین ها است که مسافر را پشتیبانی کنند.

باید برای مدیریت بحران، برنامه ریزی کرد. لازم است که دستورالعملی برای زمان بحران داشته باشیم و علاوه بر این باید اطلاع رسانی صحیح و به موقع انجام شود. اطلاع رسانی به مردم آرامش می دهد. مثلا در روزهای برفی اطلاع رسانی ها بسیار مفید بود، مردم هم همکاری می کردند. نسبت به سال های گذشته هم اطلاع رسانی بهتر و دقیق تری بود.

قیمت بلیت

در خصوص کف قیمت بلیت های هواپیمایی، ایرلاین ها اعلام کردند که «از مصوبه کف قیمت ها، صرف نظر شده است.» اما عملا هنوز به آن مصوبه پایبندند. ولی کمی فشار روی چارترکنندگان کم شده است و این یعنی پیگیری ها نتیجه داده است.

زیاندهی ایرلاین ها غیرواقعی است

نکته دیگر، اینکه گفته می شود همه ایرلاین ها دارند زیان می دهند، بسیار عجیب و باورنکردنی است. آیا ایرلاین های خصوصی هر سال دارند از جیب هزینه می کنند و زیان می دهند که پروازها انجام شود؟

از طرفی ذکر شد که هرروز ایرلاین های جدید شروع به کار می کنند و بلیت ها هم اکثرا پیش فروش می شود و مردم باید منتظر بمانند که بلیت بخرند. بعید است که ایرلاین ها زیان ده باشند.

شاید لازم است که یک مطالبه گری انجام شود و شرکتهای مربوطه یک ترازنامه  منتشر کنند. انتشار ترازنامه حسابرسی شده به شفافیت و اطلاع رسانی درست کمک می کند.

همچنین اضافه شد که تا قبل از سال نود امکان طرح دعوای مسئولیت مدنی علیه ایرلاین ها در همه پروازها وجود داشت. یعنی اگر بلیتی کنسل می شد و به واسطه این لغو شدن، خسارت مادی یا معنوی به خریدار وارد می شد، خریدار می توانست برود این را مطالبه کند. اما در سال 90 یا 91 قانونی آمد و این طرح دعوای مسئولیت مدنی را محدود کرد و تقریبا الان ایرلاین ها در پروازهای داخلی هیچ وظیفه ای در قبال شکایت مسافران ندارند و جبران خسارت انجام نمی دهند. اما در پروازهای خارجی همچنان این مسئولیت وجود دارد.

اطلاع رسانی و شفافیت باید اساس کار باشد. با وجود اینکه اکثر شرکت ها در بورس هستند مشخص نیست چرا شرکت های هوایی در بورس نیستند.

آتش گرفتن متعدد دیزل لکوموتیو

در بخش ریلی گفته شد که بحث آتش گرفتن متعدد دیزل نگران کننده شده است آن هم در فصل سرما. این تعداد از آتش سوزی های دیزل آن هم در زمستان، اگر بی سابقه نباشد، کم سابقه است.  باید به فکر ایمنی مردم بود. شاید مشکلات حاصل از تحریم ها و نبودن قطعات یدکی مناسب باعث این موضوع شده باشد.

در مورد لکوموتیوهایی که دچار آتش سوزی می شوند یا از خط خارج می شوند مشکل اساسی اینجاست که ما یک راه فرار داشته باشیم به اسم تحریم و کمبود قطعات و ... این باعث می شود که روی ریشه یابی کار نشود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.