| کد خبر: 239469 |

گزارش کلاب هاوس 26 دی ماه تین نیوز،

◄ راهکار کارشناسان حمل و نقل: خرید ناوگان هوایی و تولید ناوگان ریلی

در این جلسه موضوع خرید ناوگان هوایی و تولید ناوگان ریلی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

تین نیوز

در تاریخ 26 دی ماه امسال، در  کلاب هاوس تین نیوز جلسه ای با محوریت صنعت حمل و نقل (هوایی، دریایی، زمینی، ریلی) برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در این جلسه موضوع  خرید ناوگان هوایی و تولید ناوگان ریلی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

در گفت و گو های مطرح شده در مورد خرید هواپیما؛ تاکید شد که موضوع خرید هواپیما به خاطر اینکه ممکن است توافقات نتیجه بدهد، جدی تر شده است. اما هنگام خرید به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ چه سیاست هایی را باید در نظر داشته باشیم؟

قرارداد خرید هواپیما شامل زمان بندی جهت تحویل است. عمر ناوگان هوایی در ایران از 20 سال بالاتر است. چرا اصرار داریم که هواپیمای نو از تولیدکننده خریداری کنیم؟ می توانیم به جای اینکه ATR نو داشته باشیم، با هماهنگی متخصصان، هواپیمای پنج سال کارکرد را خریداری کنیم که سریع تر تحویل می شود. در صورتی که شرایط برای خرید مهیا باشد، کدام گزینه مناسب تر است، هواپیمای نو یا کم کار کرده؟

همچنین گفته شد که با خرید هواپیماهای برجامی تا حدودی چرخ صنعت هوانوردی به حرکت درآمد و اگر انجام نمی شد عقب تر می بودیم. بستر فنی هواپیمایی ایران بر روی تغییر و تحول هواپیماهای کارکرده متمرکز اس بوده و بهتر است جهت خرید، سراغ هواپیماهایی رفت که هم قیمت کمتری دارد و هم از آغاز کارکردش پنج تا 10 سال گذشته باشد.

همچنین می توان از شرکت هایی که در کرونا ورشکست شده اند خرید های خوبی، انجام داد. البته در بحث خرید ، حرف ها و دیدگاه های متفاوتی وجود دارد اینکه چه هواپیمایی با چه مشخصاتی خریداری شود یا قطعه خریداری شود و ...

با اینکه ما جزو السابقون صنعت هوانوردی هستیم حرفی برای گفتن در عرصه تولید  در صنعت هوانوردی نداریم و در این بخش بیشتر فرصت سوزی می کنیم تا فرصت سازی. صنعت هوانوردی، صنعتی های تک است. رشد و جهش این صنعت در جهان در چند سال اخیر ببه میزان زیادی شکاف بین صنعت هوانوردی کشور با دنیا را زیاده کرده است. به طوری که با تکنولوژی های جاری در هوانوردی کشور همه مربوط به قبل از سال 2000 است و اگر از نسل هواپیماهای جدید هم  در کشور وجود داشته، باشد تعدادشان اندک است و این امر موجب رشد ناهمگون شده و رشد و توسعه همگونی ایجاد نکرده است.

بنابراین نتوانسته ایم از این دانش چه در بحث عملیاتی و زیرساختی و چه در  بخش مهندسی و نگهداری بهره ببریم و آمادگی لازم برای خرید این نوع هواپیماها را نداریم. اگر هواپیماهای به روز را وارد کنیم دانش نگهداری و مهندسی آن را نداریم و به ناچار باید به شکل مستشاری از آن بهره ببریم یا به شکل خرید پلکانی.

در ادامه این نشست مجازی در مورد حوزه خرید یا تولید لکوموتیو مطرح شد: ایران تولید کننده لکوموتیو است، اما آیا انحصار به نفع حوزه ریلی شده است یا خیر؟

در پاسخ به پرسش عنوان شد:  انحصار در موضوع تولید لکوموتیو از جهت کیفیت خیلی مشکل ایجاد نکرده است. اشکالاتی هست اما اشکالات اساسی نیست. در بخش باری متاسفانه، تکنولوژی لکوموتیو باری ما تکنولوژی روز نیست و هم از نظر مصرف سوخت و از جهت کشش خیلی با لکوموتیوهای تکنولوژی روز هستند فاصله دارد و در صورتی امکان واردات، لکوموتیوهای به روز وجود داشته باشد، می توان با قیمت مشابه اما کمتر این لکوموتیو ها را به دست متقاضی رساند.

همچنین مطرح شد که امکان تولید لکوموتیو با کیفیت تر در داخل وجود دارد اما گویا اراده ای دیده نمی شود. در واقع لکوموتیوهای تولیدی داخل موجود در بازار از لکوموتیوهای شصت سال پیش الگو برداری شده که نهایتا سیستم کنترل آنها به روز شده است و از جهت مصرف سوخت و قیمت نسبت به کشش خیلی موقعیت خوبی ندارد. اگر بتوان لکوموتیو کم کارکرده مناسب با تکنولوژی به روز  وارد کرد هم ناوگان ریلی بهتر حرکت می کند هم می توان  از آنها الگوبرداری و لکوموتیوهای نسبتا به روزتری تولید کرد.

در ادامه عنوان شد: مپنا تولید یک سری لکوموتیوهای باری را شروع کرده است. لکوموتیو map24 با موتور 645EMD که لکوموتیو باری است. یک سری هم مشابه همین شرکت واگن پارس تولید می کند. اگرچه برای حمایت از تولیدات داخل محدودیت داریم برای وارد کردن لکوموتیو، می توانیم با قیمت کمتر و کیفیت بهتر لکوموتیو وارد کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.