| کد خبر: 239193 |

◄ اعتبار ساخت راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه رسید

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر از تصویب ۴۰۰ میلیون دلار-یورو برای راه آهن بوشهر-شیراز از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه خبر داد.

تین نیوز

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر از تصویب ۴۰۰ میلیون دلار-یورو برای راه آهن بوشهر-شیراز از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزاد رستمی گفت: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیئت دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، تأمین منابع مالی مورد نیاز قطعه‌های پروژه خط ریلی بوشهر-شیراز از منابع مختلف در دستور کار قرار گرفت که در این ارتباط ۲۰۰ میلیون دلار برای این پروژه در استان بوشهر و ۲۰۰ میلیون یورو نیز از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه تصویب شده است.

رستمی با اشاره به پیشرفت کلی ۱۲- ۱۳ درصدی پروژه راه آهن بوشهر- شیراز - عسلویه اضافه کرد: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر مسافت پروژه راه آهن بوشهر-شیراز، ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر و مابقی در استان فارس قرار دارد که در زمان حاضر قطعه ۱۰ با ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی در بوشهر و یکی از قطعه‌ها نیز در شیراز در حال کار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار کرد: بعد از سفر رئیس جمهوری در نشستی که مسئولان استان بوشهر و فارس در دفتر معاون اول رئیس جمهوری برگزار کردند قرار شد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اهرم-عسلویه نیز به راه آهن بوشهر-شیراز اضافه شود.

وی اضافه کرد: بر اساس پیشنهادهای اولیه قرار بر این شد که مسیر پروژه راه آهن از سمت بوشهر به عسلویه از سوی مجموعه وزارت نفت و با همراهی پتروشیمی‌ها احداث شود و مسیر بوشهر-شیراز نیز غیر از سهم تهاتر نفتی، سقف تهاتر نفتی، اعتبارات ماده ۵۶ و قانون بودجه برای سال‌های آینده افزایش یابد.

رستمی گفت: در موضوع احداث راه آهن بوشهر-شیراز تأمین اعتبار آن از محل تهاتر نفت در دستور کار قرار دارد که تحقق این مهم باید با اصلاح قانون بودجه و یا مصوبه سران قوا انجام شود تا امکان تهاتر نفتی برای سال‌های آینده نیز وجود داشته باشد.

وی برآورد کنونی برای راه‌آهن بوشهر - شیراز را ۲۵ هزار میلیارد تومان و برآورد اجرای پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر - عسلویه را ۳۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه در مدت چهار تا پنج سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گفته رستمی اگر فاینانس و تهاتر نفتی بر اساس دلار انجام شود چون در بحث دلار تورم نداریم همین رقم ولی در بحث ریالی برآورد ما برای ساخت این پروژه در دوره ساخت ۴ تا ۵ ساله، ۵۲ هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: با پیمانکاران پروژه نیز صحبت‌هایی برای استفاده از تهاتر انجام شده است و در حال گرفتن موافقت پیمانکاران با تهاتر هستیم.

وی اضافه کرد: برآورد هزینه برای اجرای راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه ۲ میلیارد دلار است و مابقی آن از تهاتر نفتی مصوبه‌ها گرفته شده اما چون خارج قانون چارچوب بودجه است مصوبات سران قوا باید در قانون بودجه آورده شود تا برای سال‌های آینده دچار مشکل نشویم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.