| کد خبر: 239159 |

◄ یک حقوقدان مطرح کرد: تبانی برای کنترل قیمت بلیت هواپیما !

یک حقوقدان و مدرس دانشگاه در نامه ای به اعضای شورای رقابت نوشت: همانطور که استحضار دارید قیمت بلیت هواپیما همیشه یکی از موضوعات مهم در جامعه بوده که هر سال ده‌ ها میلیون نفر از هموطنان با آن در ارتباط هستند و اتخاذ هر تصمیمی در مورد آن، تاثیر مستقیم بر جامعه دارد.

تین نیوز

یک حقوقدان و مدرس دانشگاه در نامه ای به اعضای شورای رقابت نوشت: همانطور که استحضار دارید قیمت بلیت هواپیما همیشه یکی از موضوعات مهم در جامعه بوده که هر سال ده‌ ها میلیون نفر از هموطنان با آن در ارتباط هستند و اتخاذ هر تصمیمی در مورد آن، تاثیر مستقیم بر جامعه دارد.

به گزارش تین نیوز، کاظم سرحدی در ادامه این نامه که متن آن در اختیار ما قرار گرفته، تاکید کرد: شایسته است موضوع قیمت بلیت هواپیما توسط نهادهای نظارتی به دقت کنترل شود.

در این نامه آمده است: «در تاریخ ۱۵۹۱۴۰۰ جلسه‌ ای با حضور اعضای انجمن شرکت‌ های هواپیمایی در ساختمان هواپیمایی زاگرس برگزار و در آن تصمیماتی اتخاذ  شد که مستقیما موجب اضرار به مردم شده است. لذا در ذیل تخلفات صورت گرفته برای اتخاذ تصمیم در آن شورای محترم ارسال می‌ گردد.

الف: تبانی برای کنترل قیمت

۱. در بند ۱ مصوبات این جلسه بیان شده «مقرر شد کلیه شرکت‌ های هواپیمایی کف قیمت ۶۰۰ هزار تومان را برای کلیه مسیرهای پروازی خود رعایت کنند.»

۲. این مصوبه در حقیقت منجر به این شده که حتی اگر بیش از نصف صندلی‌ های یک هواپیما خالی باشد، بلیت های آن با قیمت مناسب‌ تر در اختیار مردم قرار نگیرد تا از این طریق و با خودداری از  ارائه خدمات، زمینه افزایش  قیمت بلیت فراهم شود‌.

۳. مطابق بند ۱ ماده ۴۴ قانون اجرای سیاست‌ های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، هرگونه تبانی که منجر به «مشخص کردن قیمت‌های خرید یا فروش کالا یا خدمت و نحوه تعیین آن در بازار به طور مستقیم یا غیرمستقیم» شود ممنوع است. این در حالی است که تصمیمات مورد اعتراض، دقیقا مصداقی از تبانی برای تعیین قیمت‌ ها و اخلال در رقابت است.

۴. همچنین مطابق بند ۳ شق الف ماده ۴۵ قانون مذکور، «ذخیره یا نابود کردن کالا یا امتناع از فروش آن و نیز امتناع از ارائه خدمت به نحوی که این ذخیره سازی، اقدام یا امتناع، منجر به بالا رفتن ساختگی قیمت کالا یا خدمت در بازار شود، اعم از این که به طور مستقیم یا با واسطه انجام گیرد»، ممنوع است. قابل توجه اینکه اقدامات مورد اعتراض دقیقا مصداقی از این بند است که طی آن شرکت‌ های هواپیمایی از ارائه خدمات با قیمت‌ های پایین امتناع کرده کرده تا بتوانند آن را با قیمت بالاتری به مردم عرضه کنند.

ب: خودداری از ارائه خدمات در هنگام پرواز

در عرصه بین‌ الملل، شرکت‌ های هواپیمایی در تلاش هستند با ارائه خدمات بهتر و با قیمت مناسب‌ تر، ضمن جلب رضایت مردم، مشتریان بیشتری برای خود کسب کنند. اما متاسفانه در کشور ما، شرکت‌ های هواپیمایی نه تنها تلاشی برای خدمت رسانی بیشتر به مردم ندارند، بلکه ضمن تبانی با یکدیگر، تلاش می‌ کنند تا خدمات حداقلی موجود را ممنوع کرده و بلیت های خود را نیز با بیشترین قیمت عرضه نمایند! از مهمترین شاخص‌ های یک بازار رقابتی نیز همین موضوع است که فعالان بازار، با تلاش برای ارائه خدمات مطلوب‌ تر، شرایط بهتری را برای مزرم فراهم نمایند.

لکن ارائه کنندگان خدمات حمل و نقل هوایی نه تنها در پی افزایش کیفیت خدمات رسانی نیستند، بلکه ضمن تبانی با یکدیگر، هر روز خدمات خود را کاهش می‌ دهند.

در بند ۶ مصوبه مورد اعتراض بیان شده «مقرر شد کلیه شرکت‌ ها از ارایه کترینگ به پروازهای زیر ۱.۵ ساعت خودداری نمایند.»

مطابق این بند هیچ شرکتی اجازه ندارد برای رفاه حال مردم، پذیرایی مختصری را در اختیار مسافران قرار دهد! این اقدام نیز مطابق بند ۲ ماده ۴۴ قانون اخیر الذکر ممنوع است. چه اینکه این بند «محدود کردن یا تحت کنترل درآوردن مقدار تولید، خرید یا فروش کالا یا خدمت در بازار» را که منجر به ایجاد اخلال در رقابت شود، ممنوع کرده است.

درنهایت از اعضای محترم شورا استدعا دارد با اختیار حاصل از ماده ۶۱ قانون اجرای سیاست‌ های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تصمیمات لازم جهت جلوگیری از اخلال در رقابت که نهایتا موجب افزایش رضایت مردم شریف ایران می‌شود را اتخاذ فرمایند.»

* تین نیوز موضوعات مطرح شده در این نامه را تایید یا تکذیب نمی کند و صرفا جهت اطلاع رسانی متن نامه را منتشر کرده است

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.