| کد خبر: 239130 |

وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت زیر صفر است

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران خوب نیست، گفت: امروز ما باید تلاش کنیم که در حمل و نقل عمومی از وضعیت زیر صفر به صفر برسیم.

تین نیوز

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران خوب نیست، گفت: امروز ما باید تلاش کنیم که در حمل و نقل عمومی از وضعیت زیر صفر به صفر برسیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در برنامه تهران بیست به تشریح و بررسی عملکرد شورای شهر در بهبود مدیریت شهری پرداخت و با اشاره به گذشت بیش از ۱۰۰ روز از شروع دوره جدید مدیریت شهری گفت: امیدواریم بتوانیم آنچه را که با مردم عهده بسته‌ایم در این دوره از مدیریت شهری محقق سازیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما با شهردار تهران مرتب دیدار دارید، گفت: دیدارهایی که به صورت برنامه‌ریزی و روتین باشد نه اما ما با شهردار تهران دیدار داشته و داریم و به ضرورت برنامه و مسائل شهر این دیدارها صورت می‌گیرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به موضوع حمل و نقل عمومی پرداخت و بیان کرد: قطعاً مهمترین مسئله یا مشکل شهر تهران کمبودهای حمل و نقل عمومی است، حمل و نقل عمومی ریشه آلودگی هوا هم است یعنی اگر این بحث به خوبی حل شود و حمل و نقلی روان داشته باشیم از میزان آلودگی هوا بسیار کاسته و تأثیر فراوان خواهد داشت.

وی ادامه داد: متأسفانه اکنون وضعیت حمل و نقل عمومی وضعیت خوبی نیست چه بسا که در ۴ سال گذشته که ما مدیریت شهری را تحویل دادیم روزانه نزدیک به ۸ میلیون جابجایی داشتیم که با مترو و اتوبوس انجام می‌شده اما اکنون این میزان جابجایی به دو میلیون رسیده است البته بخشی از آن هم به واسطه شرایط کرونایی بوده و مردم نگران هستند از مترو و اتوبوس به سبب شیوع ویروس کرونا استفاده کنند.

چمران اظهار داشت: همین شرایط حاضر هم به سبب کمبود وسایط نقلیه عمومی است اینکه به سبب شرایط کرونایی و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند و نتیجه آن هم ترافیک بسیار سنگین و افزایش آلودگی هوا شده است.

نیاز تهران به نوسازی و اورهال کردن اتوبوس

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وضعیت حمل و نقل عمومی تهران می‌بایست به این صورت باشد، گفت: طبق طرح جامع ترافیک تهران، می‌بایستی در حال حاضر ۹ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم تا یک اتوبوسرانی خوب و قابل قبول که خدمت رسانی مناسبی به شهروندان داشته باشد را شاهد باشیم. اما متأسفانه اکنون تنها ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم که کار می‌کند و خدمت رسانی انجام می‌دهد.

چمران در پاسخ سوال مجری که در این سه ماه چه کارهای انجام شده است نیز گفت: تعدادی اتوبوس از دوره قبل پیش خرید و ارقامی پرداخت شده بود که ما در این سه ماه در حدود ۱۱۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم و قول تحویل ۵۰ تا ۶۰ دستگاه دیگر هم در روزهای آینده داده‌اند. اما باید تاکید کنم این تعداد ۱۵۰ یا ۱۶۰ دستگاه اتوبوس برای تهران رقمی قابل قبول به شمار نمی‌آید.

وی افزود: از طرفی ما به دنبال این هستیم که بیش از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیز مرمت و بازسازی شود و این در حالی است که حدود دو هزار دستگاه اتوبوس در تهران نیاز به بازسازی دارد و اگر هزینه و اعتبار این موارد تأمین شود به سرعت کار صورت خواهد گرفت و به ویژه خرید قطعات یدکی باید در دستور قرار گیرد.

چمران همچنین افزود: البته قرار بود در بحث اوراق قرضه ای که فروخته شده بود حدود ۳۵۰ میلیارد تومان به تهران داده بشود اما تهران دیر جنبید و دو کلان شهر مبالغی از این فروش اوراق را گرفتند و تنها مانده ۲۰۰ میلیارد تومان که هنوز دریافت نشده و مشکل اصلی هم همین بروکراسی‌های اداری است که شما (اشاره به مجری) اول برنامه اشاره داشتید. این موضوع بین وزارت کشور و وزارت رفاه مانده است.

مهدی چمران با بیان اینکه اگر این ۲۰۰ میلیارد تومان محقق شود کمک مناسبی خواهد بود ادامه داد: اما برای تعمیر دو هزار اتوبوس دردی را دوا نمی‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این در شرایطی است که وقتی ما در سال ۹۶ مدیریت شهری را تحویل دادیم تهران را با ۷ هزار دستگاه اتوبوس فعال تحویل دادیم، با هزار واگن تحویل دادیم، اما متأسفانه در ۴ سال گذشته این تعداد افزوده که نشده هیچ، بسیار هم کاسته شد و امروز ما باید تلاش کنیم که از وضعیت زیر صفر به صفر برسیم.

امید به اصلاح بودجه پیشنهادی دولت در سال ۱۴۰۱

چمران افزود: ما برای اینکه بتوانیم به شرایط عادی خود را برسانیم به بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهادی دولت چشم دوخته بودیم تا بتوانیم ارقام خوبی را برای مترو و فاینانس کمک بگیریم. برای اتوبوس هم قرار دادهایی تنظیم شده و با شرکت‌های مختلف صحبت شده که اکثر این شرکت‌ها در داخل کشور هستند اما متأسفانه در بودجه آنچه که ما پیش بینی می‌کردیم و پیشنهاد داده بودیم، محقق نشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: در خصوص اتوبوس باید ۸۲.۵ درصد هزینه را دولت پرداخت کند و ۱۷.۵ درصد را بخش خصوصی چرا که می‌دانید اتوبوس‌های ما اکثراً بخش خصوصی است و امروز بخش خصوصی توان اینکه ارقام را بپردازد، ندارد.

وی افزود: متأسفانه وزارت کشور این تعهد مالی در خرید اتوبوس را از سال ۸۹، ۹۰ قطع کرده و از آن سال و این محل هزینه اتوبوسی به تهران داده نشده است.

چمران در ادامه با اشاره به بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه اعتباراتی که در بودجه گنجاندند در بخش اتوبوسرانی تنها کفاف خرید ۱۵۰ دستگاه اتوبوس را می‌دهد و در بخش مترو نیز ۵۷ میلیارد تومان گذاشتند که تنها کفاف احداث ۵۷ متر نه ۵۷ کیلومتر را می‌دهد. این یک شوخی است. در حالی که پیشنهادهایی که ما داده بودیم بسیار بیشتر از این مبالغ بود و البته جنبه مالیاتی هم داشت.

وی در ادامه افزود: متأسفانه به رغم جلساتی که با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم و قولی که برای اصلاح آن دادند اما همان پیشنهاد خود را به هیأت دولت دادند و باز به رغم تلاش‌های شهردار محترم در هیأت دولت همین بودجه به مجلس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد شده است و اکنون اصلاح بودجه خیلی سخت شده است. با این حال جلسات ما با نمایندگان محترم مجلس در این راستا برقرار است تا بتوانیم این بودجه را اصلاح کنیم.

رئیس شورا در ادامه افزود: ما دو هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده بودیم و به عنوان مثال در بخش مترو پیشنهاد هزار میلیارد تومان بود که این موضوع جنبه عملیاتی هم دارد و باید تلاش کنیم بودجه در این راستا اصلاح شود.

وی ادامه داد: البته بودجه پیشنهادی دولت در برخی قسمت‌ها مثبت است و در برخی قسمت‌ها منفی به عنوان مثال یک درصد از سهم شهرداری‌ها در مالیات ارزش افزوده را برداشتند و گفتند که به برخی جاها از جمله حریم اختصاص دهند البته اینها قابل اصلاح است.

چمران افزود: در بخش دیگر از بودجه ۸ هزار میلیارد فروش اوراق قرضه برای حمل و نقل عمومی پیش بینی شده که البته این ۸ هزار میلیارد تومان تنها برای تهران نیست اما تفاوتی که در بودجه ۱۴۰۱ در این قسمت پدیده آمده این است که قبل از آن گفته می‌شد برای اوراق قرضه دولت بازپرداخت ۵۰ درصد آن را متعهد می‌شود اما در بودجه ۱۴۰۱ این موضوع نیز حذف شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این موضوع نیز نیاز به اصلاح دارد و اگر این ۸ هزار میلیارد تومان محقق شود به طور عموم نیمی از آن برای تهران است که بالغ بر ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان خواهد شد که با این مبلغ می‌توان در راستای خرید لوازم یدکی مترو و اتوبوس و خرید اتوبوس اقدام کرد.

چمران افزود: متأسفانه اکنون انبارهای مترو از لوازم یدکی خالی است و جایگزین هم نشده و باید هر چه سریع‌تر در این راستا اقدام کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی دو هزار میلیارد تومان رقمی خارج از عرف نیست، گفت: ما در دهه ۹۰ زمانی که قیمت ساخت خطوط و ناوگان مترو یک دهم اکنون بود بودجه ۲ هزار میلیارد تومان را گرفتیم و اکنون این دو هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی رقم بالایی به شمار نمی‌رود.

وی در پاسخ به این گفته مجری که واضح است دولت فعلی بگوید پول ندارد، گفت: ما می‌دانیم دولت کمبود و مشکلات فراوان دارد ولی این مشکلات باید تقسیم شود و یکی از این جاهایی که بایستی بتوانیم جبران کمک کنیم همین حمل و نقل عمومی است. به ویژه در شهرهای بزرگ و به ویژه در تهران که ۱۰ میلیون انسان در آن زندگی می‌کنند و حیات شأن برای ما مهم است.

رئیس شورا در پاسخ به این سوال که اگر این ۲ هزار میلیارد تومان محقق شود چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: ما در این زمینه تقسیم بندی می‌کنیم و بخشی را برای مترو و بخشی را برای اتوبوس هزینه خواهیم کرد البته برای نوسازی تاکسی‌ها نیز باید بخشی را در نظر بگیریم اما بیشترین اولویت در حوزه مترو و اتوبوسرانی است.

وی ادامه داد: آنچه برنامه‌ریزی شده خرید هزار واگن و خرید ۵ هزار اتوبوس است. اما در نظر داشته باشید اگر همین امروز هم پول نقد داشته باشیم و بخواهیم سفارش خرید واگن مترو بدهیم یک سال و نیم تا دو سال زمان خواهد برد تا این واگن‌ها تحویل داده شود. در مورد اتوبوس در عرض چند ماه می‌توان دستگاه‌های خریداری شده را تحویل گرفت چون بیشتر کارخانجات در داخل هستند. البته در خصوص خرید هزار واگن مترو اگر بخواهیم ارقام را واقعی ببینیم خیلی بیشتر از این می‌شود.

چمران افزود: لذا تلاشی که داشته‌ایم این است که بتوانیم تا سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴۵۰ تا ۵۰۰ واگن برای مترو تهیه کنیم و نزدیک به ۶ هزار دستگاه اتوبوس نیز برای تهران خریداری کنیم تا تعداد اتوبوس به آن وضعیت خدمات رسانی که انتظار داشتیم برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این مطالبه حداقلی ما و مردم پایتخت است که امیدواریم با تحقق بودجه‌های مصوب تا سال ۱۴۰۲ رنگ تحقق به خود ببیند چرا که در غیر این صورت شهر شرایط خوبی نخواهد داشت.

چمران در ادامه افزود: البته این رویه مدیریتی ما نیست که اگر دولت بگوید پول ندارد و ما دست روی دست بگذاریم. امیدمان را از دست نداده‌ایم و آنچه به دنبالش هستیم را رها نخواهیم کرد، شهرداری، شورا، مجلس و دولت همه می‌بایستی تلاش کنیم حداقل‌ها را برای شهر خودمان محقق کنیم.

وی در ادامه و در خصوص نوسازی تاکسی‌ها گفت: ناوگان تاکسیرانی ما نیز نیاز به نوسازی دارد و قطعاً در این زمینه هم باید کمک شود را که امروز با افزایش قیمت تاکسی‌ها از رده خارج کردن تاکسی‌های فرسوده نیاز به کمک دارد، امروز رشد قیمت‌ها چنان بوده که اتوبوسی که ما با قیمت ۹۰ میلیون تومان می‌خریدیم بالغ بر ۲ میلیارد تومان شده و اتوبوس‌های بی آر تی نیز ۷ میلیارد تومان شده است در خصوص تاکسی‌ها نیز با افزایش قیمت‌های بسیاری مواجه بودیم و لذا در این زمینه باید کمک شود.

چمران گفت: ما در حوزه بافت فرسوده تلاش کردیم با وزارت مسکن برنامه‌ها را پیش ببریم اما موضوع مورد تاکید ما این است که در کنار بخش خصوصی در حوزه ساخت مسکن قرار گیریم چراکه این مهم بدون مشارکت بخش خصوصی به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید. همچنین در ارتباط با پسماند برنامه‌های تنظیم شده است و امیدواریم پروژه‌های نیمه تمام در این زمینه نیز هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بودجه سال آینده شهرداری نیز در حال تنظیم است، افزود: البته رقم آن هنوز مشخص نیست اما آنچه مسلم است با افزایش نسبت به سال قبل بسته خواهد شد چراکه ما دنبال جلب رضایت شهروندان هستیم و در این مسیر همواره پاسخگو خواهیم بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.