| کد خبر: 238943 |

مالیات بیش از ۲۰۰۰ خانه خالی قطعی شد

براساس تازه‌ترین اعلام مسئولان این سازمان از ۳۷۷۹ خانه خالی شناسایی شده، فقط از ۲۴۵۲ واحد مالیات اخذ می‌شود.

تین نیوز

در حالیکه سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند از اطلاعات ارسالی وزارت راه و شهرسازی درباره خانه‌های خالی به این دلیل که بخشی از این اطلاعات پیش از اتمام مهلت قانونی برای خوداظهاری صاحبان این خانه‌ها اعلام شده است، استفاده کند؛ براساس تازه‌ترین اعلام مسئولان این سازمان از ۳۷۷۹ خانه خالی شناسایی شده، فقط از ۲۴۵۲ واحد مالیات اخذ می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی تا پایان آذرماه سال جاری فرصت داشت تا اطلاعات خانه‌های خالی شناسایی شده را که طبق قانون براساس خوداظهاری صاحبان این خانه‌ها اعلام شده است، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

در این زمینه، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که اطلاعات ۲.۳ میلیون خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است اما سازمان مالیاتی این رقم را نپذیرفت.

پس از پایان آذرماه، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه که از طریق CD در ۱۷ آذر ماه در اختیار سازمان قرار گرفت، به این دلیل که ۱۵ روز زودتر از مهلت تعیین شده برای مردم ارسال شده است، نمی‌توان به این اطلاعات اکتفا کرد.

در شرایطی که تاکنون اجرای مالیات بر خانه‌های خالی به دلیل اختلافات بر سر نحوه معرفی این خانه‌ها به نتیجه نرسیده است، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس وزارت راه و شهرسازی را در این زمینه مقصر می‌داند و طبق گفته وی، کمیسیون اقتصادی در سه مورد به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی احضار شد و در موارد مختلف صحبت و صورت جلسه شد و جمع‌بندی در نهایت به اینجا رسید که وزارت راه شهرسازی در این موضوع مسئول است.

وی گفت: اطلاعات یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی که از آن صحبت می‌شود، مربوط به قانون قبلی (مالیات برخانه‌های خالی) است و با توجه به قانون جدید آن اطلاعات دیگر قابل بررسی نیست، در نتیجه کوتاهی وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون محرز است.

سازمان مالیاتی: ۳۷۹۹ خانه خالی به ما معرفی شد

علاوه بر این، علی رستم‌پور - مدیر کل دفتر تنظیم مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی می‌گوید که طبق آخرین آمار سامانه ملی املاک و اسکان کشور، ۳۷۷۹ واحد مسکونی خالی شناسایی شده است که ۲۴۵۴ از این واحدها کاربری مسکونی دارند و ما طبق قانون فقط از این تعداد می‌توانیم مالیات بگیریم.

وی با بیان اینکه ۳۷۰۰ واحد خالی به ما اعلام و مقرر شده وزارت راه و شهرسازی آمار خود را راستی آزمایی کند، افزود: تعدد قوانین درباره مالیات بر خانه‌های خالی یکی از مشکلاتی است که مانع اجرای این قوانین شده است. قوانین گذشته مالیاتی بر خانه‌های خالی بازدارنده نبود و همین دلیلی شد تا قانون جدید مصوب شود.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ مشخصات مالک و ملک برای دریافت مالیات باید مشخص باشد و هر گاه این دو قسمت مشخص شود ما برگه‌های مالیاتی را صادر خواهیم کرد.

چرا نمی‌توان از اطلاعات خانه‌های خالی استفاده کرد؟

از سوی دیگر، پروانه اصلانی - مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره اجرا نشدن قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: بر اساس قانونی که دولت مصوب کرده زمان خود اظهاری پایان آذر ماه اعلام شده است. در قوانین گذشته اساس خود اظهاری مالکین نبوده، اما بر اساس قانون جدید مبنا خود اظهاری است. بر اساس قانون قبلی پیامک‌هایی به مالکین خانه‌های خالی فرستاده شد و سازمان امور مالیاتی به دلایلی از اطلاعاتی که سامانه املاک و اسکان احصاء کرده نمی‌تواند استفاده و خانه‌های خالی واقعی را شناسایی کند.

وی افزود: داده‌های یک میلیون و ۱۷۰ هزار خانه خالی را به سازمان مالیاتی فرستادیم و مشکلی که در این زمینه به وجود آمده این است که داده‌های ارسالی بر اساس خود اظهاری مالکین نیست.

بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.