| کد خبر: 238896 |

حمل و نقل عمومی مشهد؛ آماده برای جولان اومیکرون

خیز موج ششم کرونا با شیوع ویروس اومیکرون، بیخ گوشمان است اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف کم رنگ و کم رنگ‌تر شده به طوری که وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد از لحاظ ازدحام به دوران پیش از شیوع کرونا برگشته‌ است.

تین نیوز

خیز موج ششم کرونا با شیوع ویروس اومیکرون، بیخ گوشمان است اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف کم رنگ و کم رنگ‌تر شده به طوری که وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد از لحاظ ازدحام به دوران پیش از شیوع کرونا برگشته‌ است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، هر چند از دست دادن روزانه ۷۰۰ شهروند در موج پنجم کرونا طی تابستان امسال تجربه تلخی بود که در تاریخ ماندگار است اما با افزایش واردات واکسن خوشبختانه روند شیوع کرونا نزولی و رنگ کرونایی کشور آبی شد.

طبق اعلام وزارت بهداشت، اکنون ۱۱۹ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۲۴۱ دز واکسن در کشور تزریق شده که از این تعداد، هفت میلیون و ۸۷۷ هزار و ۲۸۸ نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند البته همچنان بر رعایت پروتکلهای بهداشتی در کنار تکمیل واکسیناسیون تاکید است به ویژه با شیوع ویروس اومیکرون در جهان، باید جلوی عادی انگاری کرونا گرفته شود و این حساسیت برای مردم ایجاد شود که شرایط، شکننده است و ممکن است با غفلت، رنگ آبی نقشه کرونایی کشور به قرمزی بگراید.

در ایران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا را تایید کرد، سویه‌ای که به گفته دانشمندان سرعت سرایت‌پذیری آن بالا و چهار تا پنج برابر سویه دلتاست.

در این میان مشاهده ازدحام در حمل و نقل عمومی و به فراموشی سپردن فاصله گذاری اجتماعی، نگرانیهایی از شیوع موج ششم کرونا و شیوع اومیکرون را  به همراه دارد موضوعی که این روزها در مترو و اتوبوسهای درون شهری کلانشهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر بزرگ کشور کاملا واضح است.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی نیز در آخرین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان در خصوص سویه جدید ویروس کرونا هشدار داد و افزود: از نظر نسبت ابتلا به کرونا همچنان وضعیت مناسبی داریم ولی وضعیت کاملا شکننده است و باید مراقبت‌ها را بیشتر کنیم.

نگرانی شهروندان

یکی از شهروندان مشهدی که برای تردد از مترو استفاده می‌کند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ضعف در نظارت بر سامانه حمل و نقل عمومی این شهر انتقاد کرد و گفت: باید سازو و کاری اندیشیده شود تا از ازدحام و شلوغی در مترو کاسته شود.

علی ابراهیمی افزود: اگر فاصله زمانی رسیدن قطار به ایستگاه کاهش یابد به طور قطع از ازدحام جمعیت کاسته خواهد شد.

وی اضافه کرد: اغلب مردم برای تردد ناگزیر به استفاده از حمل و نقل عمومی هستند بنابراین در شرایط کرونایی باید متولیان امر تمهیداتی بیندیشند تا این گونه شاهد شلوغی مترو و اتوبوس نباشیم.

شهروند دیگری نیز گفت: در گذشته نظارتها بر ناوگان حمل و نقل عمومی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شدیدتر بود اما در حال حاضر شاهد عدم رعایت الزامات بهداشتی در ناوگان هستیم.

ملیحه مختاری افزود: برخی رانندگان اتوبوس نه تنها به مسافران بدون ماسک هشدار نمی‌دهند بلکه خودشان نیز از ماسک استفاده نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: در ساعاتی از روز، تعداد مسافران در اتوبوس و مترو به قدری زیاد است که جایی برای تکان خوردن باقی نمی‌ماند و در این شرایط کافی است یک نفر آلوده به ویروس کرونا باشد که مشخص است که چه واویلایی رخ خواهد داد.

یکی از رانندگان اتوبوسرانی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همه نواقص نباید به پای اتوبوسران و شهرداری گذاشته شود شهروندان نیز باید همراهی لازم را داشته باشند.

وی که نخواست نامش بیان شود افزود: وقتی به مسافری تذکر می‌دهیم که ماسک استفاده کند و با پرخاش و رفتار نامناسب وی رو به رو می‌شویم، در این شرایط چه توقعی از اتوبوسران می‌رود؟

وی اضافه کرد: در رعایت پروتکلهای بهداشتی همه باید سهم خود را ایفا کنند اما همکاری شهروندان نیز از مهمترین گزینه‌هاست و به نوعی باید خودمراقبتی در بین همه ایجاد شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی جا به جایی مسافر در متروی مشهد 

تصمیم‌گیری در خصوص اعمال محدودیت در خصوص سرویس‌دهی ناوگان حمل و نقل عمومی برعهده ستاد ملی و استانی مبارزه با کروناست اما شهرداری نیز می‌تواند با افزایش سرویس‌دهی و استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان، جلوی ازدحام مسافری را بگیرد.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد، میزان جابه‌جایی مسافران توسط ناوگان این شرکت در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ برابر شده است.

وحید مبین مقدم در گفت و گو با خبرنگا ایرنا افزود: در ۹ ماهه امسال ۳۳ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۷۶۱ مسافر توسط خطوط اول و دوم قطارشهری مشهد جابه‌جا شدند که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۷ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۲۴۳ نفر بود.

وی اضافه کرد: ازدحام مسافر وجود دارد اما اقدامات مقابله‌ای با کرونا در ناوگان و ایستگاه‌های قطارشهری تمدید شده‌ است.

مبین‌مقدم ادامه داد: الزام به استفاده از ماسک در مترو، افزایش دفعات ضدعفونی و گندزدایی مداوم ناوگان خطوط اول و دوم قطارشهری از جمله این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد گفت: مراکز واکسیناسیون نیز در ایستگاه‌های مترو فعال است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به این مراکز نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام کنند.

مبین مقدم با بیان این که استفاده از ماسک در هنگام حضور در ایستگاه و واگن های قطار شهری الزامی است افزود: پایش رعایت استفاده از ماسک توسط ماموران ایستگاه نیز با شدت بیشتری انجام می شود.

وی اضافه کرد: ابلاغ ضوابط بهداشتی به پیمانکاران واحدهای تجاری و اجرای دقیق ضوابط، تمهیدات طرح فاصله گذاری فیزیکی و اعلام پیامهای بهداشتی از سیستم صوتی در ایستگاه ها و قطارها از دیگر اقدامات است.

افزایش ۷۰ درصدی جا به جایی مسافر در ناوگان اتوبوسرانی مشهد

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز از افزایش جا به جایی مسافر توسط ناوگان اتوبوسرانی طی ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

سید خلیل منبتی افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، ۱۷۹میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۳۷ نفر سفر از طریق ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد انجام شده که این تعداد در مدت مشابه پارسال، ۱۰۹ میلیون و۸۲ هزار و ۸۸۵ نفر سفر بود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی کاهش سفر در سال ۹۹، توقف خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی در ابتدای سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بود.

سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد هم در خصوص ازدحام در ناوگان و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی به خبرنگار ایرنا گفت: با بازگشایی مدارس، شاهد افزایش مسافر در ناوگان هستیم و در خصوص کاهش ازدحام از ظرفیت کامل ناوگان استفاده شده و تمام هزار و ۸۲۰ دستگاه اتوبوس این سازمان فعال هستند.

عباس اتحادی افزود: رعایت دستورالعملهای بهداشتی نیز در ناوگان تشدید شده است  اما بدون همراهی مسافران و شهروندان نمی‌توان در این خصوص به صورت موفق عمل کرد.

وی ادامه داد: برچسب‌های فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت مداوم روی صندلی اتوبوسها و همچنین نیمکت ایستگاه‌ها نصب می‌شود اما متاسفانه برخی از شهروندان برای نشستن در آن مکان اقدام به امحا و پاره کردن این برچسبها می‌کنند.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ضدعفونی ناوگان نیز به طور متوسط پنج نوبت در روز انجام می‌شود و ارشاد مسافران نیز توسط ناظران در پایانه‌ها و رانندگان اتوبوس انجام می‌شود اما برخی شهروندان رغبتی به استفاده از ماسک ندارند.

اتحادی افزود: نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی طی ۲ هفته اخیر تشدید شده است و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف و نادیده گرفتن پروتکلهای بهداشتی توسط راننده اتوبوس، کد و شماره خط را از طریق تماس با شماره ۳۳۲۳۵ اعلام کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

۳۸۰ بیمار بستری مبتلا به کرونا در خراسان رضوی 

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بستری بودن ۳۸۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستانهای این استان خبر داد.

دکتر محمد پهلوان افزود: ۲۹۰ نفر از این بیماران در بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد واقع در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی بستری و در حال مداوا هستند.

وی ادامه داد: تعداد بیماران بدحال کرونایی بستری شده در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانهای خراسان رضوی  ۹۳ نفر است.

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد مراجعان سرپایی دارای علایم مشکوک به بیماری کووید ۱۹ با وجود ثبات آمار بستری شدگان در خراسان رضوی در حال افزایش است.

پهلوان بر پوشش فراگیر واکسیناسیون،لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه به ویژه استفاده از ماسک طبی صورت و همچنین مراجعه به درمانگاهها یا مراکز خدمات جامع سلامت به محض مشاهده علایم مشکوک کرونا تاکید کرد. 

در حال حاضر حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند.

از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی فقط گناباد از نظر کرونا در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت آبی قرار دارند.

بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۴۱ تن دیگر از هموطنان طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و در همین بازه زمانی شمار تزریق واکسن از ۱۲۰ میلیون دز عبور کرد.

بنا بر این گزارش از روز شنبه تا ظهر دیروز یکشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و  ۲۹۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۹۱۳ نفر رسید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.