| کد خبر: 238819 |

◄ زمین گیر شدن پرواز خرم آباد - مشهد و یک پیشنهاد

شرکت هواپیمایی پارس ایر همکاری خوبی برای پرواز خرم آباد - مشهد داشت اما عدم استقبال مردم و زیان ده بودن این خط هوایی، موجب حذف آن شد.

تین نیوز

آبان ماه امسال بود که برقراری دوباره پرواز خرم‌آباد - مشهد، شوقی در دل‌های عاشق زیارت امام رضا (ع) بوجود آورد ، اما اینک به دلیل عدم استقبال مردم بار دیگر این پروازها لغو شده تا برخی از مسافران این خط هوایی برای عزیمت به آستان امام رضا (ع) راهی فرودگاه کرمانشاه شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، نخستین پرواز خرم آباد - مشهد بیش از یک دهه گذشته برقرار شد و در این سال ها با فراز و فروهای بسیاری مواجه بوده است، سال هایی که شرکت های هواپیمایی مختلفی همچون تابان برای انجام این پرواز اعلام آمادگی و همکاری کرده اند اما پس از مدتی به دلایل ضرردهی مالی، مجبور به لغو این خط هوایی شده اند.

این در حالیست که زمانی که پرواز خرم آباد - مشهد لغو می شود مسافران برای انجام این سفر از فرودگاه کرمانشاه عازم می شوند و البته برخی مواقع که سفر مشهد در فرودگاه خرم آباد برقرار بوده است عده ای نیز به دلیل روزهای پروازی بازهم از کرمانشاه عازم می شدند.

فراز و فرود پرواز خرم آباد - مشهد در یک دهه اخیر بسیار بوده است، شرکت هایی که چند ماه و یا یک سال دوام آورده اند، مسافرانی که به دلیل لغو پروازها راهی کرمانشاه شدند و عده ای نیز مسیر خرم آباد - تهران را با سفر هوایی و پس از آن تهران - مشهد را دنبال کرده اند.

مشکل اصلی این پرواز استقبال کم مردم برای تکمیل ظرفیت مسافران بوده است که به طور معمول به دلیل محقق نشدن این مهم، پرواز مشهد در سورتی های بسیاری یک ناوگان زیان ده محسوب شده است و شرکت های هواپیمایی ترجیح داده اند ناوگان خود را در مسیرهای دیگری که صرفه اقتصادی دارد فعال کنند.

آخرین بار برقراری پرواز خرم آباد - مشهد هشتم آبان ماه امسال با حضور شرکت هواپیمایی پارس ایر و محوریت شرکت پارسه گشت افلاک، برقرار  و اعلام شد مردم لرستان و استان‌های همجوار می‌توانند ۲ روز در هفته از طریق دفاتر فروش بلیط، آژانس‌های مسافرتی و گردشگری و سایت‌های معتبر اینترنتی برای این مسیر پروازی نسبت به تهیه بلیط اقدام کنند.

اما این خط هوایی دوام چندانی نداشت و نهم دی ماه امسال آخرین پرواز مشهد در آسمان خرم آباد انجام شد تا بازهم عدم استقبال مسافران، این پرواز را زمین گیر کند.

علی کاملی مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد در این باره به ایرنا گفت: شرکت هواپیمایی پارس ایر همکاری خوبی برای پرواز خرم آباد - مشهد داشت اما عدم استقبال مردم و زیان ده بودن این خط هوایی، موجب حذف آن شد.

وی با اشاره به جایجایی بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر در مسیر خرم آباد - مشهد طی ۲ ماه گذشته تصریح کرد: ضریب پذیرش مسافر برای این پرواز کمتر از ۷۰ درصد بوده که برای شرکت های هواپیمایی زیان ده محسوب می شود.

وی با اشاره به ضرر کرونا به بخش های مختلف اقتصادی از جمله شرکت های هواپیمایی گفت: این شرکت ها همچون هر بنگاه اقتصادی دیگری علاوه بر ارائه خدمات به مردم، درآمدزایی پایدار را مدنظر دارند که در پرواز خرم آباد - مشهد حاصل نشده است.

زمین گیر شدن پرواز خرم آباد - مشهد و یک پیشنهاد

فرودگاه خرم آباد با حذف پرواز مشهد، هر هفته حدود ۹ پرواز تنها در مسیر تهران و بالعکس دارد که با توجه به لغو موردی برخی از آنها و یا عدم مطابقت ساعات پروازی با زمان مورد نظر آنها، مردم لرستان و حتی برخی میهمانان استان، فرودگاه کرمانشاه را بیشتر از سایر استان های همجوار برای پروازهای تهران انتخاب و مسیر زمینی کرمانشاه تا لرستان را با خودرو طی می کنند.

باتوجه به اظهارات مدیر فرودگاه خرم آباد در خصوص ضریب پذیرش مسافر و سابقه چندین ساله زمین گیر شدن پروازهای خرم آباد - مشهد، پیشنهاد می شود در صورت برقراری دوباره این خط هوایی، در صورت امکان هماهنگی با فرودگاه کرمانشاه صورت بگیرد و برنامه پروازی مشهد به گونه ای باشد که به نوعی همپوشانی خوبی با کرمانشاه داشته باشد.

به طور مثال پرواز خرم آباد - مشهد در روزهایی برقرار باشد که در فرودگاه کرمانشاه انجام نمی گیرد، به این ترتیب می توان در رایزنی آژانس های مسافرتی ۲ استان و البته تبلیغات درست و منسجم، زایران کرمانشاه را برای سفر از طریق فرودگاه خرم آباد ترغیب کرد.

هرچند هماهنگی برای چنین برنامه ریزی، سایر ناوگان ها را تا حدودی تحت تاثیر قرار می دهد و باید با برنامه سایر خطوط هوایی فرودگاه های مختلف کشور هم همخوانی داشته باشد اما، نشدنی نیست، به این ترتیب هم پرواز خرم آباد - مشهد برقرار و هم از زیان دهی شرکت های هواپیمایی جلوگیری می شود.

فرودگاه خرم آباد یک فرودگاه مجهز،  دارای مجوز مرز خارجی و امکان پرواز در شب است که همانند سایر فرودگاه ها سالانه میلیارد ها تومان برای نگهداری آن هزینه می شود و طرح توسعه آن با حدود ۹۰ میلیارد تومان در آستانه افتتاح است.

این شرایط در حالی فراهم شده که اکنون تنها پرواز تهران توسط این فرودگاه انجام می شود و مسوولان استان باید تلاش کنند شرایطی فراهم شود تا شرکت های هواپیمایی به حضور مستمر در این مجموعه ترغیب شوند، و گامی بردارند تا با هماهنگی فرودگاه های همجوار، بتوان برنامه پروازی منسجمی برای آشیانه های مسافری هوایی غرب کشور از جمله فرودگاه خرم آباد تدوین کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.