| کد خبر: 238767 |

مرزهای مهم تجاری بین ایران و افغانستان

مرزهای مهم تجاری بین ایران و افغانستان وجود دارند که می‌توانند برای توسعه تجارت و ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار به کار گرفته شوند.

تین نیوز

مرزهای مهم تجاری بین ایران و افغانستان وجود دارند که می‌توانند برای توسعه تجارت و ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار به کار گرفته شوند.

به گزارش تین نیوز، این مرزها به شرح زیر است:

ماهیرود

ماهیرود روستایی از دهستان درح است که در بخش مرکزی شهرستان سربیشه در استان خراسان جنوبی واقع شده‌ است. گمرک ماهیرود در مرز مشترک ایران و افغانستان در ۲۰ کیلومتری روستای ماهیرود قرار دارد و از سال ۱۳۸۸ فعالیت رسمی خود را شروع کرد. سنگ‌های استخراج شده از معادن و نیز سیمان بیشترین حجم ترانزیت این پایانه را تشکیل می‌دهد. در طول دو سالی که ترانزیت محمولات کانتینری از طریق بندر شهید بهشتی رونق داشت، این مرز که در فاصله ۱۰۴۴ کیلومتری چابهار قرار دارد، فعالیت قابل توجهی در این زمینه داشت.

پایانه مرزی ماهیرود (نام قبلی آن پایانه مرزی میل ۷۸ بوده‌است.) با بیرجند ۱۷۵ کیلومتر و با فراه (نزدیکترین شهر به آن در افغانستان) ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

مرز میلک - زرنج

میلک، روستایی از توابع شهرستان هیرمند، بخش مرکزی شهرستان هیرمند در استان سیستان‌وبلوچستان است.

پل بزرگ ابریشم بر روی رودخانه هیرمند در مجاورت روستای میلک قرار دارد که محل بازارچه و گذرگاه بین افغانستان و ایران است.

موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب مرز میلک-زرنج به لحاظ همجواری با ولایت نیمروز افغانستان و همچنین نزدیکی به بندر چابهار (۹۰۲ کیلومتر) و واقع شدن در مسیر ترانزیتی محور شرق و کریدور جنوب- شمال، قابلیت‌‌های بسیاری در ترانزیت کالا و کانتینر بین هند و افغانستان را دارد.

در سال ۱۳۹۹ تقریبا تمام ۷۵۰۰۰ تن گندم اهدایی دولت هند به مردم نجیب و شریف افغانستان، با ۳۲۴۵ کانتینر از طریق اتصال دریایی بین بندر کاندلا و بندر شهید بهشتی چابهار و سپس با عبور از مرز میلک-زرنج به افغانستان رسانده شد.

مرز دوغارون -اسلام قلعه

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان و در فاصله ۱۸ کیلومتری شهرستان تایباد و در ۲۲۰ کیلومتری مرکز استان خراسان رضوی (شهرستان مشهد) واقع شده است.

قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و کریدورهای بین‌ المللی از جمله کریدور جنوب-شمال و وجود گمرک دوغارون با بیش از صدسال قدمت، این منطقه را از دیگر مناطق متمایز نموده است.

از دیگر مزایای این منطقه می‌توان به فاصله نزدیک (۱۲۰کیلومتری) با ولایت هرات که کانون مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی افغانستان می‌باشد، اشاره کرد.

مرز دوغارون-اسلام قلعه با بندرعباس ۱۳۸۷ کیلومتر و با بندر چابهار ۱۴۳۹ کیلومتر فاصله دارد و به علت مسافت کوتاهتر با بندر شهید رجایی، از گذشته مورد توجه شرکت‌های ترانزیت کننده در بندرعباس برای ارسال محمولات به کشور افغانستان بوده است.

اگر چه با روی کار آمدن دولت طالبان در افغانستان برای مدتی فعالیت هر سه گمرک فوق تحت تاثیر قرار گرفت اما با عادی شدن شرایط، به تدریج امکان از سر گیری فعالیت این گمرکات برای صادرات و واردات کالا بین ایران و افغانستان و همچنین ترانزیت کالا بین افغانستان، هند و سایر کشورها وجود دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شبکه های اجتماعی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.